Annons

Hjälp sökes om produktfoto rakt uppifrån

Produkter
(logga in för att koppla)

J. S-g.

Aktiv medlem
Hej!

Vad är lättaste och billigaste genvägen till att fotografera föremål rakt uppifrån med så lite skuggor som möjligt? Se här hur jag tänker mig bilderna.

Föremålen kommer troligen att vara som mest en halvmeter långa. Bilderna ska tas med min bladare, stativ och svartvit film. Jag är inte främmande för att behöva redigera bort lite skuggor i PS i efterhand, men jag vill få ett så bra resultat på negativet som möjligt - med begränsade resurser. Jag har inget ljusbord att lägga sakerna på. Vanliga lampor och en Metz 45:a är det ljus jag har.

Kan man tänka en stor plastdunk som man skär hål i topp och botten i? Belysning med glöd- eller halogenlampor?

IKEAs tvättkorg? Funkar det för den att fotografera rakt uppifrån? Å andra sidan tror jag den kan vara för liten?

Räcker det kanske med att spänna upp stora vita tygstycke mellan stativbenen och fotografera med mittpelaren nedåt? Belysning med glöd- eller halogenlampor utanför tygstyckena.

Alla tips mottas tacksamt!
 
Har för mig att det finns mjölkvitt plexiglas, borde kunna köpas hos en glasmästare och fås i önskad storlek för en rimlig peng.
 
En 25-liters dunk i mjölkfärgad plast har hjälpt mig mycket.. Med STOOR lampa på från sidan, så att plasten började smälta..
 
Kolla på Photax!

Dom har ett självstagande "fototält" för c:a 700:-
TRISTAR Magic studio
ART.BET: MT04397
Har använt det en del, och det har funkat bra. Största problemet har varit att vika ihop det mellan gångerna. :cool:

mvh,
/prylnissen
 
Ett knep kan vara att lägga föremålet på ett ljusbord och sedan använda blixt/lampa för att ljussätta framifrån. Kan vara lite problematiskt om ljusbordet har fel färgtemperatur eller om man inte lyckas balansera huvudljuset mot bakgrundsljuset.
 
Re: Kolla på Photax!

Ang. TRISTAR Magic studio

Så vitt jag kan se är det inte gjort för att fotografera rakt uppifrån, utan snarare från en hög sidoposition. Har jag fel? Kan man lägga det på ett bra sätt så att man kan fotografera rakt uppifrån - och blir då underlaget helt plant?
 
Du kan alltid skrota runt lite och kolla om du inte kan hitta ett som bortskänkes. Jag fick min "ljuslåda" gratis när några tröttnade på att granska film och gick över till att ha allt digitalt. Visserligen är den bara dryga 30x50 cm, men funkar fint och jag har använt den oftare som ljuskälla än som granskningsbord.
 
Hej.
Det bästa är väl om du kan fixa något så du får ljus underifrån. Tex lägg en glasskiva på ett par bockar och på glasskivan lägger du något diffuserande tex ritfilm. Tänk bara på att med en för kraftig lampa under en belastad glasskiva kan få skivan att spricka (vet av egen erfarenhet).
Om du inte kan lösa det med ljus underifrån så tänkte jag komma med ett tips och några bildexempel...
Jag provade lite att plåta så skuggfritt som möjligt samtidigt som jag skulle få en liten känsla av ringblixt.

1. Jag satte upp ett lågt bord med vitt bakgrundspapper på.

2. la produkten på bordet.

3. Riktade in kameran rakt ovanför produkten.
Stativ med arm/bom.

4. Satte en stor mjukljusreflektor precis intill och rakt ovanför kameran. (en svart kartongskiva på kameran för jag va lite nojjig för att det kanske skulle läcka in ljus på filmen.)

5. klick!

Om du inte har tillgång till en mjukljusreflektor så kan du ju alltid spänna upp en diffuserande duk eller ta ett vitt paraply och rikta in så att du får en stor ljuskälla som har samma riktning som din kamera.

Hoppas det kan vara till ngn hjälp...

bifogar några bildexempel >>>

/Jacob vP
 
Snyggt och inspirerande, Jacob! :eek:)

Hur gör man för att undvika reflektioner och att det blänker i själva varan?
 
Hej Susanne.

Kort sagt:
Det går inte.
... eller njae, man kan ju alltid vrida och vända på motivet så att reflexer elimineras. Om man nu vill det. Jag tycker att det har sin charm ibland.

När jag tog dom här bilderna så prioriterade jag avsaknaden av skuggor - eller rättare sagt just det faktum att ljuset kom från samma vinkel som kameran. Kanske så jag kunde få en liten mjuk skugga runt om à la ringblixt.

Hade'

/Jacob vP
 
Tack så mycket Jacob! Mycket uppskattat.

Med mjukljusreflektor, menar du då t.ex. softbox? Inte för att jag har det, men jag är bara nyfiken.

En stor diffuserande duk får det nog bli i mitt fall.
 
Hej.
Ja en mjukljusreflektor är lite grann som en softbox, fast med mer riktat ljus.

Man kan säga att det är en STOR reflektor som antingen är vit eller silverfärgad inuti. Sen är blixtlampan klaffad med en liten rund skiva - så ljuset är alltså inte direkt utan studsar i reflektorn. Kallas även beautydish.

Prova med ngn duk, typ segelduk.

Tips: Jag var på Rusta häromveckan och jag såg att de säljer segelduk, 2.5 resp 4 kvm, som man kan spänna upp över terassen. Den funkar nog ypperligt.

Tänk på: ju större "duk" du har desto mjukare och kontrastfattigare blir ljuset. Vill du ha lite mer sting i bilden så använd en lite mindre yta. Prova dig fram. Även om du spänner upp en stor duk så är det ju bara att flytta din blixt/lampa närmare eller längre från duken för att åstadkomma en mindre eller större ljuskälla.

Lycke till.
/Jacob vP
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.