Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp sökes, friläggning i PSCS!

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Hallå där!

Jag måste lära mig att frilägga och banor i Photoshop till på tisdag då jag ska på intervju för jobb som redigerare!

Snälla finns det någon i Göteborg med omnejd som har lust att ge mig en snabbkurs?

Snälla snälla please please!??!!

maila mig på: [email protected]

Mvh: Daniel Högberg

Oj! Du tror inte att du har tagit vatten över huvudet nu. :) Annars vore ju en sådan kurs en klar hit - "Bli redigerare på 2 dagar".

Ta inte illa upp nu, jag menar absolut inte att vara otrevlig. Tvärtom. Jag ville bara upplysa om att det kan vara lite svårt att övertyga dem om att du är en erfaren (bild)redigerare om du inte har gjort sådant förut. Och om du nu ändå skulle lyckas övertyga dem, hur har du tänkt att klara av jobbet sen?

Berätta gärna lite om vad det är för slags redigering du ska göra. Ska du förbereda trycksaker för tryckning? Ska du ha hand om färgseparationer exempelvis?

Senast ändrad:
Tror inte jag tagit mig vatten över huvudet då jag jobbat väldigt mycket i Photoshop. Det är ju just friläggning som jag inte sysslat så mycket med.

Och... Jantelagen har aldrig varit någonting för mig. Sorry.

Tja, du har iaf rätt inställning till saker och ting! :) Lycka till med intevjun och med jobbet om du får den.

Tack för all hjälp! Fotosidan to the rescue! :D

Hehe.. det roliga är att jag glidit in på ett bananskal typ.. Jättekul och en enorm möjlighet för mig, inte minst när det gäller branschkunskap.

Vad jag är förstått så kommer det antagligen handla om färgredigering för tryck, retusch av olika slag och friläggning. Som tur är så är jag intresserad av det mesta när det gäller bildbehandling, så kan jag det inte, så kommer jag definitivt lära mig det fort :)

Jag vill detta så mycket.. men nu gäller det att behålla lugnet :)

Vi får se hur det går.. ;D

Nu ska jag sova, godnatt på er!

Det smartaste du kan göra är att ge dig ut på stan och leta efter följande två böcker:

1. The Photoshop CS2 Channels Book – Scott Kelby

2. Photoshop Masking Compositing - Katrin Eismann

Du hinner inte bok nummer 2 innan intervjuerna men du hinner tillräckligt mycket i bok 1 för att inte göra bort dig. Sen kanske du har några dagar på dig innan jobbet börjar?

Hehe... Ja förhoppningsvis har jag några dagar på mig :) Men som sagt, just friläggningen är väl min akilleshäl, har dock övat i helgen o det var kanske inte så otroligt svårt som jag trodde.. dock petigt :)

Har tittat på båda de där böckerna, riktigt sugen på att köpa dem båda!

1. kolla hur friläggningar är gjorda i tidningar som är typiska för där du ska jobba.

2. Hitta några bilder på blondiner mot mörk bakgrund.

3. Frilägg håret med banor (funkar oftast bättre än mask, men pröva det med)

4. skriv ut mot ljus bakgrund

5. titta

6. börja om från punkt 3.

Lycka till!

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto