Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp sökes: brus i bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Nordström

Aktiv medlem
Hej, har sökt en del i forumet men hittar inget som stämmer in nå vidare..
Jo, efterbehandling av brus.. Vad använder ni för program, filter os.v..

Mvh // Fredrik
 
Jag använder www.neatimage.com. Finns gratisvariant. Men det lönar sig att betala en slant för en bättre variant. Finns massor av information om detta i forumen.

EDIT: Fungerar både fristående och som PS-plugin. Finns till både Mac OSX och alla MS win. Fungerar dessutom klanderfritt i linux med wine.
 
Senast ändrad:
Noise Ninja är ett annat sådant filter eller som fristående program, finns inte som freeware men finns till både Mac och PC.
 
digitalzero skrev:
Noise Ninja är ett annat sådant filter eller som fristående program, finns inte som freeware men finns till både Mac och PC.
Kan även jag rekommendera Noise Ninja. Fungerar mycket bra!

Neat Image har jag också använt, kan inte säga att någon av programmen är bättre egentligen.
Båda gör sitt jobb mycket bra.

Bara att välja, Neat Image eller Noise Ninja!
 
Noise ninja som freeware

För att tillägga från joakims svar så tror jag visst att noise ninja finns som freeware som både plugin och fristående men gratisverionen lämnar tydligen en vattenstämpel på bilderna där den används...tror adressen är noiseninja.com
 
Bilderna från gratisversionen av neatimage är fullt användninsbara. Begränsningen är att man bara kan spara i jpg. "The JPEG compression is set to a fixed high quality level (91 in the scale 1-100) in Demo"

ta en titt på http://www.neatimage.com./featuremap.html för vad som skiljer mellan olika varianter av neatimage
 
Jag tänker inte säga emot, är så pass ny på detta så jag vet inte alla knep och knåp som finns =) Kanske ska pula på lite med i ps istället..
 
Visst går det att ta bort brus manuellt men är ju en sak som man kanske gör rätt ofta på bilder så ej direkt rekommenderat då det tar rätt långtid å blir oftast inte lika bra som att köra med något program/plugin.
 
digitalzero skrev:
Visst går det att ta bort brus manuellt men är ju en sak som man kanske gör rätt ofta på bilder så ej direkt rekommenderat då det tar rätt långtid å blir oftast inte lika bra som att köra med något program/plugin.

Tänker du på Selektiv gaussisk oskärpa? Då är iaf inte tidsåtgången något problem, går snabbare än att öppna ett externt program.

Angående kvaliteten så har jag bara jämfört med neatimage, och iofs ett tag sedan, men jag har fått likvärdiga resultat med den "gaussiska" metoden.
 
Stedtlund skrev:
Tänker du på Selektiv gaussisk oskärpa? Då är iaf inte tidsåtgången något problem, går snabbare än att öppna ett externt program.

Angående kvaliteten så har jag bara jämfört med neatimage, och iofs ett tag sedan, men jag har fått likvärdiga resultat med den "gaussiska" metoden.

Nja det tror ja iofs. inte. Iofs. så kör ja då med Noise Ninja som plugin, så har väldigt svårt att tro att Selektiv gaussisk oskärpa i Gimp kan göra samma/bättre jobb snabbare.
Det Noise Ninja å troligen alla andra brus-reduseringsprogram gör är ju att först reducera bruset sen skärpa upp bilden.
 
digitalzero skrev:
Nja det tror ja iofs. inte. Iofs. så kör ja då med Noise Ninja som plugin, så har väldigt svårt att tro att Selektiv gaussisk oskärpa i Gimp kan göra samma/bättre jobb snabbare.
Det Noise Ninja å troligen alla andra brus-reduseringsprogram gör är ju att först reducera bruset sen skärpa upp bilden.

Jo hela den processen kan jag hålla med att den blir långsammare, med skärpning också alltså.
 
andreascarnesten skrev:
Jag använder Noiceware. Finns i freeware version. http://www.imagenomic.com/
Det gör jag också, det är enligt mina tester det brusborttagningsprogram som lämnar mest kvar av bildens stuktur. Jag fotade bl.a. nästan i totalmörker med 3200 ISO och lyckades få hyfsade bilder efter Noiseware bearbetning.

Jag började med freeware versionen men har nu köpt Standardversionen för 195 kr. Då kan man köra batch m.m.
Det fina är att Noiseware är så enkel att använda, den är självlärande, så ju mer man använder den ju intelligentare och smartare blir den.

Sedan är det också så att om man skall skärpa bilden med TLR Professional Sharpening Toolkit som jag gör, då skall man först initialskärpa bilden med TLR, sedan ta bort bruset med Noiseware och därefter editera den för att därefter åter skärpa den med nr 2 i TLR-toolkitet. Då får man också totalt halofri skärpning och utan en massa defekter i bilden.
Det blir helproffsigt resultat!
 
Profiler!

Vid reducering med NI så arbetar jag alltid med egenhändigt gjorda profiler för min kamera, en för vardera känslighet.

När jag sedan batchar så känner NI av vilken profil som det ska använda och det funkar klockrent!

Själv så tar jag mig en kaffekopp nedan NI arbetar.

Finns säkert extremlägen då man kan ratta till det ngt bättre manuellt men själv så tycker jag att det verkar som att många missuppfattat profilgrejen och därför skruvar. Detta förmodligen pga de ofta helt värdelösa profiler som privatpersoner lagt ut på NI:s hemsida.

Gör dem själv!

//Larsa.
 
Noiseware bygger upp en profil för varje kamera.

När man kommer med en ny kamera gör jag så att jag i batch tar bort bruset på säg ett 50-tal bilder med olika ISO-inställningar.
Dom bilderna raderar jag och kör sedan en ny omgång när Noiseware har trimmat sig själv. Så har jag gjort med min 20D och jag tycker att NW har lärt sig den nu.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.