winterfeller
Medlem
Hej! Jag tog för flera år sedan en bild som med tiden fått ganska stor spridning. Därigenom har jag blivit kontaktad av ett företag som vill köpa bilden till en kampanj. Jag har väldigt dålig koll på hur det fungerar med detta, så jag har lite funderingar.
De skriver att de vill använda bilden för "press (i ett specifikt land), small edition, multimedia, point of sale, RP and CRM, during 1 year, worldwide". Företaget är stort och internationellt. De frågar om budgeten och jag har ingen aning om vad jag ska säga. Som student känner jag att det vore trevligt att tjäna en slant på bilden, men samtidigt vill jag inte kräva för mycket.
Vad är en rimlig summa att få betalt för det de vill göra med bilden?
Tack på förhand!
De skriver att de vill använda bilden för "press (i ett specifikt land), small edition, multimedia, point of sale, RP and CRM, during 1 year, worldwide". Företaget är stort och internationellt. De frågar om budgeten och jag har ingen aning om vad jag ska säga. Som student känner jag att det vore trevligt att tjäna en slant på bilden, men samtidigt vill jag inte kräva för mycket.
Vad är en rimlig summa att få betalt för det de vill göra med bilden?
Tack på förhand!