scrappy
Aktiv medlem
Jag har hamnat i ett obehaglig situation. Beställde en produkt för 10,000 kr via http://www.rajalaproshop.se/ som jag sedan ångrade inom 14 dagar. Jag fick en returblankett av Rajala och skickade tillbaka paketet via Postnord Mypack. Tänkte inte på att Rajala har sitt huvudkontor i Finland.
Nu 12 dagar senare kollar jag min försändelse och den står sedan en vecka som "under sortering" i Finland. Rajala har inte fått paketet säger de och kan inte kreditera mig. Jag ringde Postnord och de kan inte se var paketet är i Finland. Posten i Finland hittar inte paketet.
Nåväl, då får jag reklamera tänker jag. Ser till min förskräckelse att Postnord bara har försäkring värd 520 Euro i norden. Jag har alltså skickat en vara värd 10,000 kr i retur som försvunnit och har bara försäkring för motsvarande 4830 kr.
Enligt konsumentvägledaren är jag ansvarig för paketet tills det nått säljaren. Det spelar ingen roll att jag använt säljarens returblankett utan extra försäkring.
Vad ska jag göra nu förutom att ligga på Posten? Kan jag nyttja någon annan försäkring, tex drulle i hemförsäkringen. Andra tips om hur jag kan driva ärendet?
Nu 12 dagar senare kollar jag min försändelse och den står sedan en vecka som "under sortering" i Finland. Rajala har inte fått paketet säger de och kan inte kreditera mig. Jag ringde Postnord och de kan inte se var paketet är i Finland. Posten i Finland hittar inte paketet.
Nåväl, då får jag reklamera tänker jag. Ser till min förskräckelse att Postnord bara har försäkring värd 520 Euro i norden. Jag har alltså skickat en vara värd 10,000 kr i retur som försvunnit och har bara försäkring för motsvarande 4830 kr.
Enligt konsumentvägledaren är jag ansvarig för paketet tills det nått säljaren. Det spelar ingen roll att jag använt säljarens returblankett utan extra försäkring.
Vad ska jag göra nu förutom att ligga på Posten? Kan jag nyttja någon annan försäkring, tex drulle i hemförsäkringen. Andra tips om hur jag kan driva ärendet?