Annons

Hjälp! Problem med skit..?

Produkter
(logga in för att koppla)

D_rider

Medlem
Hej jag har en nikon d40 med kitobjektivet 18-55 som jag har haft sen i september.

Men nu när jag tar bilder mot en öppen himmel tillexempel så blir det något sträck på vänstra sidan utav bilden, men därimot ibland så kan det försvinna, så det inte är någonting alls när det mulet ute tex.

Jag har testat att rengöra både UV-filter och objektivlinsen med putsduk utan resultat.

Skulle verkligen uppskatta om någon visste var det var, eftersom nästan varenda bild blir förstörd. Jag har även aldrig tagit loss obejektivet från kameran efter jag satte på det vid köpet. Men har gjort det nu idag bara för att kolla om det var något skit, men så lång som jag kan se i objektivet så är det inget synligt smuts.

Här är ett exempel på hur sträcket på bilderna blir...
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_30/24590000-24599999/640x480/24591584.jpg

//Tobias
 
Jag trodde jag skulle få tipsa om medikamenter för laktosintoleranta eller nåt, då hade jag verkligen varit på hemmaplan.

Men det där är bara lite damm på sensorn. Skaffa en blåsa från Hama eller något. Om du öppnar slutaren så ser du det förmodligen om du tittar noga.
 
Jim har rätt, du har damm eller kanske till och med ett hårstrå på sensorn.
Nikon Sverige säljer alla sina digitala systemkameror i instegsklassen med det så kallade Check & Clean-paketet.
Ta ditt kvitto och kamera och åk till Nikon i Solna eller skicka den dit. Gummiblåsa á la Jim i all ära men det är då bra att veta vad man gör.
Bor du inte i Stockholm så kolla med Nikon om det finns någon annan som kan göra deras rengöring åt dig...

/Jon - som blåser själv och har lika ont i magen varje gång.
 
Jag trodde jag skulle få tipsa om medikamenter för laktosintoleranta eller nåt, då hade jag verkligen varit på hemmaplan.

Men det där är bara lite damm på sensorn. Skaffa en blåsa från Hama eller något. Om du öppnar slutaren så ser du det förmodligen om du tittar noga.

Hej tack för svaret! Men jag är lite nybörjare på sånt här, så vad menar du med skaffa en blåsa från Hama och öppna slutaren..?

Tror ni att jag måste skicka in hela kameran för att dom ska fixa till det där, eller går det att göra det själv på något sätt?
 
Läs i instruktionsboken om sensorrengöring, sök lite här om damm på sensorn.
Det är inget märkvärdigt och vi får alla hantera det.
En blåsa från Hama eller Giotto är helt enkelt en bläsbälg för att blåsa bort smutsen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.