ANNONS
Annons

Hjälp! Problem med minneskort och 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Stålberg

Medlem
Hejsan!

Jag fick i helgen problem med ett av mina minneskort (Lexar 256 MB cf 8x). Hade tagit massor av bilder med Eos 350D:n och när kortet var nästan fullt med bilder så hände det som inte får hända. Jag satte på kameran för en sista bild då meddelandet Err CF dök upp - 0 bilder. Alla mina bilder var borta!!
Har någon råkat ut för det? Är det minneskortet som krånglar,eller kameran eller kombinationen.
Canon rekomenderar att man använder Canons CF-kort, men det är väl ett försäljningsargument eller?
Dagen efter tog jag nya bilder, kan ha varit samma CF-kort, två av bilderna blev inte helt registrerade visade det sig - bara en del av dessa bilder syntes, resten av bilderna var helgråa. Har någon råkat ut för det?

MVH
Patrik Stålberg

Hej

Prova att formattera kortet i en PC med kortläsare. Se till att ha FAT som filsystem, inte FAT32

Hur tömmer du kortet normalt?

Vissa kortläsare ställer till det med kortet har jag sett, köpte en ny USB2 läsare som inte tål min MD.

Räddningsprogrammen som fins är rätt bra på att ta fram bilder, så bara för du får fel kanske det inte är kört.

Det är ju tyvärr ja, lite olika kvalité.

Ladda hem pixrescue som jag tror det heter. KOmmer garanterat att kunna rädda dina bilder om du inte formaterat kortet eller liknande.

Mvh /Frodo

(Sök på till.ex. download.com)

Problem med CF-kort/ 350D

Tack för svaren.
Ang din fråga om hur jag tömmer kortet, så gör jag det via utforskaren - markerar kortet och "deletar". Emellanåt formatterar jag i kameran.
Jag är ingen datorexpert, skulle du vilja förklara vad FAT/ FAT 32 är för nå't, filsystem och var jag hittar de inställningarna och vad som är skillnaden.

MVH
Patrik

Halloj

Själv har jag räddat många kort med programmet Photorescue som jag hämtat från www.tura.se

Det som är viktigt är att du omedelbart slutar ta nya bilder på med samma kort innan du kört photorescue eller vilket program du än tänker köra. Då nya bilder i så fall ofta lägger sig "över" de gamla bilderna...

Lycka till!

/Jon

Hoppas du lyckas rädda bilderna. Har läst en del på dpreview om problem med Lexar-kort och 350D, men å andra sidan har jag också läst att en del kameror har problem med ALLA minneskort, så var lite vaksam och se vad som händer, så att du kan byta kamera om du har oturen med en kamera som inte gillar minneskorten.

Tack för alla svar och hjälp!
Även jag har jagat vidare på svar.
De svar jag fick var att man ska formattera minneskortet minst varannan gång. Om man bara "deletar" så suddas infon på kortet inte ut helt utan det finns rester kvar som kan börja spöka för kameran och då kan det börja krångla vilken kamera eller kort man än har. Fick också veta att det inte borde spela någon roll vilket märke man har på kortet, bara det är ett känt märke. Någon annan kanske har en annan uppfattning.
Ang FAT/ FAT32 fick jag svar att FAT används vid formattering av kort <1 GB och FAT32 vid formattering av kort > 1GB.

Mv fotohälsningar
Patrik

En liten fråga för säkerhets skull, det är väl bättre att formatera kortet i kameran än i datorn, eller hur? Så fick jag lära mig det, kanske inte är så med 350D eller?

Japp, jag har hört samma sak. Jag formatterar alltid korten i kameran när jag tömt kortet. Har inte haft problem med något minneskort sedan jag började göra det för 4 år sedan. Så det är en bra regel att anamma, då är man säker på att kameran får som den vill (de är som tjuriga små barn ibland).

Men... eftersom jag läst en del trådar på dpreview om problem med minneskort (och då har det ofta varit Lexar) så kan det vara bra att hålla det i minnet, bara utifall att liksom.

Jo Fredrik, det verkar vara en beskrivning av varför det kan krångla - tack för det. Jag har fortsatt att funderat på formattering och det bästa borde ju vara att formattera i kameran, då får kameran som den vill och då kanske det blir mindre strul.

Patrik

Min erfarenhet här på jobbet är att flera som formaterat minneskorten i kortläsaren har fått problem att läsa över bilderna nästa gång. Men de som formaterat (eller raderat) korten i kameran har inte haft några problem.
Detta gäller för flera märken och modeller av kameror.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar