Annons

hjälp problem med fjärrutlösare

Produkter
(logga in för att koppla)

andreas.goransson

Aktiv medlem
Hejsan!!

Jag har köpt en fjärrutlösare av modellen http://www.cyberphoto.se/info.php?article=371411 till min eos 20D och 30D för att kunna fota lite ekorre å småfåglar från köksfönstret . Men när jag kopplar in den i kameran å ställer ut den så funkar det fint att ta bilder. Men sen om kameran går ner i viloläge då får jag problem. Kameran vill inte vakna till liv igen. Utan då måste jag gå ut å dra ur kabeln ur kameran och stänga av kameran å sedan starta upp den igen. Någon som upplevt detta. Har gjort systemåterställning på kameran men ändå så funkar det inte riktigt.

Kameran drar ju så onödigt med ström när den står ute om de är lite minusgrader. Va tänkt å använda den till att fota kungsörn också å då vill ja inte gå ur mitt gömsle för då kan ja lika gärna sitta hemma å titta på alla andras bilder. för några egna lär ja inte få då :) TACK PÅ FÖRHAND !

Mvh / Andreas
 
Det står att fokusering inte alltid fungerar med den fjärren. Det är fokuseringskommandot (halvt nedtryckt avtryckare) som väcker kameran från viloläget. Så det verkar logiskt att det inte fungerar.
 
Sidan 43 i svenska manualen för 30D. Du kan ställa in upp till 30 min eller stänga av helt. Det borde lösa problemet.

//Lars
 
Har ändrat om i inställningar på kameran. Men att stänga av viloläget vill ja helst inte eftersom de blir långa dagar i örngömslet å då vet ja inte om strömen räcker. Men funkar gör det om ja bara ska fota hemma. Kan det bero på N3 kabeln ? va finns de för skillnad på dem.? för en sån kabel orginal kostar ju en slant medans det finns billigare fjärrutlösare än va kabeln i själva verket kostar.

Fokuseringen funkar hela tiden då kameran är i gång men inte i viloläge då :). Föstår inte varför den inte skall vakna. Ringde till canon å frågade dem också å dem hade inte direkt nå svar på det. Den ska vakna så är det bara. Dems tips var systemåterställning eller att det inte var en org kabel som kommer från canon. De är så konstigt att de bara är när ja kopplar in kabeln för annars funkar de ju som det ska.

Hmmmm :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.