Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp - Prisförslag 50x75

Produkter
(logga in för att koppla)

sfif

Medlem
Någon som kan hjälpa mig ?
Ett hotel är intresserad av mina bilder i sina konferensrum. De vill köpa 5 st i formatet 50x75.
Det är högupplösta bilder som jag kan framkalla i det formatet de vill ha.
Jag kommer att fixa framkallningen själv.

Hur mycket kan jag ta betalt ???????

Mvh
Stefan.

prisnivå

Hej Stefan.
Jag sålde några bilder i sommras till företag som sponsrat tävlande på IoM, kommer inte riktigt ihåg om det var samma storlek dom du menar.
Jag tycker att du kan ta ut ca. 240-250 kr. exl. moms och eventuella frakter.

Det låter extremt billigt. Det är ju nästan ikea-priser, det här är ju originalgrejor som ska säljas till ett företag. Fast jag kan inte riktigt svara på vad som är rimligt.

Kommer mycket an på om dett e en begrensat upplaga, vilken kvalitet på papret, montering etc.
Men 2000kr stk tycker jag låter bra om du inte har ett känt namn :)

Annars tycker jag att du kan låta dom hänga der gratis, med en prislap på ex.3000 och byta utt bilderna om dom blir sålda, detta gör ju att dom hela tiden får nya bilder hängande och du får en gratis galleriplats :)

250 kronor låter väldigt billigt, med tanke på att det kostar runt 100 kr plus frakt (Crimson) att framkalla en 50*75-kopia.

Jag tycker att minst 2000 kr/styck låter rimligt. Eller om du kan göra som någon annan skrev och hänga gratis och hoppas på att sälja många bilder till deras gäster.

Lycka till!
/AK

prisfråga

Visst kan man ta 1000-2000 kr för en bild som är klar att hänga på väggen direkt i glas och ram och passpartou.
Vad jag refererade till var endast en bild som beställarna fick montera själv.
Annars är det väl bara att räkna baklänges och se vad man vill ha för timpeng på arbetet.
BE

Summorna här i tråden verkar nog extremt låga. Det är ett känt fenomen att fotokonst anses vara "gratis" :).

Om jag själv säljer en färdig bild i storformat till ett företag, klassas i detta fall som konstverk, ligger priset från 5000 uppåt. Jag menar, kom ihåg att man för en tidningsbild betalar mellan 1000-2000 spänn.

Ifall du säljer en hel serie på 5 bilder kan du ju se till ett totalt värde som då kanske inte behöver ligga på 5000/bild, kan bra gå ner med nån tusenlapp.

Annan sak är ju om vi snackar om "affisher" (massproducerat/billigt producerat)

Lägg ett värde på ditt arbete.

sfif skrev:
Någon som kan hjälpa mig ?
Ett hotel är intresserad av mina bilder i sina konferensrum. De vill köpa 5 st i formatet 50x75.
Det är högupplösta bilder som jag kan framkalla i det formatet de vill ha.
Jag kommer att fixa framkallningen själv.

Hur mycket kan jag ta betalt ???????

Mvh
Stefan.

Du gör först en fin förevisningskopia att visa upp till köparen.Säger han att den är ok så gör ni upp priset för alltsammans.Hitta en prisnivä som du tycker är tillräcklig.Själv skulle jag utgå från ca 1000 kr styck.

Tack alla för Era synpunkter.

Har idag varit i kontakt med företaget och kommit överens om ett pris på 950:-/styck + att jag får marknadsföra mig med en A4 skrift och en hänvisning till min hemsida.

Hälsningar Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar