Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp, plåtning på krog!

Produkter
(logga in för att koppla)

robert petersson

Aktiv medlem
Plåtar en del på nattklub i Sthlm.
Men jag skulle vilja få lite tips om inställningar påp kameran och blixten..

Har en Nikon D50, men en SB 600 blixt.
jag kör på ISO 400
Bländare 6.3 och slutare på typ 80

Men jag tycker mina bilder inte blir så bra ändå, vill ha mer färg och värma i dom..

Hur gör jag ?

Här nedan kan ni se min bild som är överst och en bild som skulle vilja att min såg ut som..

http://www.greyline.se/test.jpg

Provat att köra på manuella läget MED blixt ?
Kanske då lägre bländare och högre slutare ??
Prova att "laborera" fram till de inställningar du tycker bäst om.

det var väl inte någon större skillnad på dem förutom vitbalansen, och den kan du ju ändra direkt i kameran eller i efterhand i PS eller liknande.

Jag är ingen blixtexpert på något vis, men jag tror du skulle kunna använda lite lägre blixtsynk, kanske 1/30 sek eller liknande. Detta för att använda mer av de befintliga ljuset och mindre blixt. Rätta mig gärna någon om jag är ute och cyklar.

använder som sagt inte blixt så ofta, men här var det taskig belysning så jag använde SB800. (75mm f:4 1/30 sek)

Bilagor

• dsc_3724_verylow.jpg
    dsc_3724_verylow.jpg
    40.2 KB · Visningar: 344
hmm.. du kör ju digitalt, fördelen med det är ju att du faktiskt redan efter en exponering kan se resultatet om än på den lilla skärmen direkt i kameran. varför inte experimentera dej fram till ett par värden som du själv blir nöjd med och sen bara ösa järnet?
blixtljuset blir ofta rätt hårt och det brukar man bli rätt blek i. plåtar du i raw kan du ju alltid ändra vitbalansen på bilden efteråt så att du får mer eller mindre varmt ljus. du måste förmodligen även ställa svart och vitpunkt i ps för att det ska se schysst ut. det finns en artikel här på fs om hur du ordnar med det.

blir du ändå inte nöjd kan du ju fortsätta experimentera med en gulaktig plastfilm som du tejpar på framför blixten - det kommer garanterat ge en varmare ton i bilden och alla ansikten kommer se sådär härligt sommarsolnedgångsfräscha ut som man bara önskar och tror man ser ut när man är ute och slirar.. ;)
å andra sidan kan du fixa även det i ps!

mvh / m

Jag använde "ctrl+u" i Elements och drog upp "Master" till +20. Är det något sånt du menar?

Bilagor

• namnlöst-1.jpg
    namnlöst-1.jpg
    96.3 KB · Visningar: 301
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar