Annons

Hjälp - oskarpt scannat med svartvitt

Produkter
(logga in för att koppla)

vifra

Aktiv medlem
Hej alla

Jag har nyligen påbörjat ett jobb med att digitalisera ett antal av mina svart/vita bilder.

Har på lån en Canon 9950F scanner.

Vid scanning av färgkort, färgnegativ och dia, blir reslutatet rätt ok. Skriver rätt ok, för det är något som saknas i bilderna.
Scannar jag däremot svartvitt blir det, oskarpt, murrigt, och jag får med en ton av brunt i bilderna, även med de mest exemplariskt skarpa och neutrala negativ.

Jag tror att provat alla inställningar som finns, och det är tyvärr inte många med medföljande programvara, ScanGear CS. Ex. finns inte dammbortagare för monochrom negativ film, vilken finns och fungerar utmärkt till färg.

Ska det till en annan programvara?, eller ska man satsa på en rejäl filmscanner?

Jag har ju en massa 6x6 negativ, och den enda i klassen blir ju då Nikons 9000 coolscan. Vem har erfarenhet av en sådan? Blir resultet alltid mycket bättre med en riktig filmscanner.

All hjälp mottages tacksamt och under tiden ni funderar så tillönskar jag alla på forumet ett Gott Nytt år.
 
Några scanner-länkar

Hej!
Här får du några länkar:

http://www.imaging-resource.com/SCAN/CS8K/C8PICS.HTM

http://www.jamesphotography.ca/bake...st_results.html

http://www.terrapinphoto.com/jmdavis/

Jag har inte hittat nåt läsvärt om Coolscan 9000 men den bör vara rätt lik 8000.
4000 dpi ger rätt många Mpixel från 55x55 mm
Jag fick det till 78Mpixel och det är bara med en riktigt långsam film det är motiverat. 2000dpi ger 19,5 Mpixel och det finns nog i de flesta filmer typ ISO 400.
Frågan är vad som vettigast-Coolscan 9000 för 25000, Epson V700 för 5600, Epson V750 för 7500 eller Epson V500 för 2600..
 
Om du inte vill ha den bruna tonen med, varför inte scanna i gråskala/svartvitt istället för färg? Svartvita filmnegativ är aldrig helt neutrala i tonen utan skiftar i olika nyanser. Har själv en 8000F som jag ibland scannar svartvita negativ med och jag använder då alltid svartvitläget. Visst, dessa flatbäddscannrar är ju inte de toppenbästa för negativscanning, men så dåliga är de ju inte? Har några exempel här och din 9950F bör ju inte ge sämre resultat än det:

Tri-X 1

Tri-X 2

T-Max 3200
 
Senast ändrad:
Per:
Tack för de fina länkarna. Mycket intressant att se skillnaden i resultat mellan scannrar. Utan att förhäva sig, är det ju uppenbart att "riktiga" filmscannrar är överlägsna flatbäddarna.

Nils:
Naturligtvis har jag scannat svart/vita bilder i monochroma läget, men ändå finns det där en ton, en ton som saknas i dina exempel. Jag misstänker antingen programvaran, eller (hemska tanke) SBS.

Tack för ert stöd, men efter att sett skillnaden mellan flatisar och filmisar, så blir det en filmis. 6x6 måste den ta, Får höra med Nikon om dom har nåt låneex, så man kan provköra. Maskinen kostar ju som en sämre bil.
 
Re: Ännu en filmscanner-länk

Per Hesselgren skrev:
Hej!

Kolla denna:

http://www.filmscanner.info/en/NikonSuperCoolscan9000ED.html

Här finns det faktiskt data på verklig dpi.
Kolla den lilla testrutan USAF 1951!
Alla Coolscan klarar 3900 dpi och det blir ju många pixel vid mellanformat.
Minolta 5400 klarar 4200 men det är bara småbild.
Epson V700 och V750 klarar 2300.

Så visst är det stor skillnad!!!

Fick lust att se hur många Mpixel man får när man jämför 3900 och 2300:
negativ 3900dpi 2300dpi
34x36.....20......7
55x55.....71.....25
55x68.....88.....31
55x85....110.....38
 
Fränt!

Fattar inte hur ni hittar alla dessa länkar, tålamod kanske. Hur som helst så finns det en del att lära. EX. IT8 - vad är det? Spara i RAW? Ger det motsvarande möjligheter som med rawfil från kameran?

Efter scanning kommer printning. Det är förmodligen samma problem/möjligheter som med gammal hederligt mörkrumsarbete.
Känsla och lite teknik.

Gäller att hitta en bra skrivare då, så man får ut sina bilder i åtminstone A3, men också skaffa en bättre bildskärm, så man ser vad man får.

Suck! Mycket återstår innan jag är hemtam i den här världen. Kanske skulle söka nån kurs?
Eller kanske kontakta fotoföreningen här på orten.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.