Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! Oskärpa/dåligt ljus med SB-800

Produkter
(logga in för att koppla)

Nali

Aktiv medlem
Halloj!
Fick igår hem min SB-800 och glad började jag provskjuta lite.. bara för att bli besviken! (har en D70 kamera)

Problemen jag upplever är följande:
1: Konstig ljusmätning, med blixten på vanlig TTL så blir de flesta bilderna väldigt mörka jämfört med den inbyggda (har sb-800 riktad rakt fram). Tycker det borde bli samma resultat oavsett vilken av blixtarna jag använder?? Ställer man dock in sb-800 på TTL-BL (upplättningsblixt) så blir bilden mer lik den inbyggda, men i vissa motiv så fräter den ut mycket mycket mer.. motiven är här ett vanligt rum med ljusa väggar.

2. Oskärpa till och från! vet inte om det har med ljuset att göra, men flera bilder upplever jag ha mycket oskärpa jämfört med inbyggda blixten. det ser inte ens ut som att man fokuserat rätt.. möjligen att det sämre ljuset kan påverka skärpan, men är inte säker för vissa bilder med bra ljus(TTL mätning) är oskarpa dom med.

3. När jag har sb-800 riktad uppåt känns det som att mycket av skärpan försvinner, eller att fokus hamnar på annat håll..

Har även testat att via commander funktionen styra sb-800 vilket fungerar bra överlag, förutom när det blir samma konstiga oskärpa/dåliga ljus.

de lägen jag kört på kameran är P samt A i olika bländare..

skall försöka ladda upp ett bar bilder som exempel.. har letat i manualen men inte hittat något som kan förklara mina problem.. en så simpel grej som att kameran borde TTL mäta samma med resp. blixt borde inte skillja sig åt så kraftigt.

tacksam för all hjälp jag kan få, börjar bli orolig att jag är dum i huvudet eller så

Tagen med inbyggda blixten, vanlig TTL..
1/60 F8

Bilagor

• dsc_0057_resize.jpg
    dsc_0057_resize.jpg
    17.9 KB · Visningar: 511
Ingen som märkt något liknande??

det verkar som att eftersom väggarna i rummet är så ljusa så "luras" kameran/blixten.. men fattar inte varför SB-800 ska luras när inte den inbyggda gör det.. I mitt andra rum så blir det nämligen inte alls samma skillnad då man tar bilder rakt ut i rummet, där är å andra sidan väggarna mörkare..
kan det vara så kasst att det blir en nedgradering i "kvalitee" att ha sb-800 på kameran i liknande sitiuationer?

Uppdatering igen...

upptäckte nu att den inbyggda ttl mäter olika beroende på läge..
I läge P (1/60 f4) så blir bilden ljus.
I läge M (1/60 f4) så blir bilden "mörk".

Om man kör med SB-800 i M så blir resultatet det samma som med inbyggda blixten (mörkare än i läge P)

Inga tankar eller ideer varför det skiljer sig så markant mellan läge P & M då slutare & bländare är desamma? (alla andra inställningar är de samma)Egentligen vill jag ha det som i läge P men det får jag inte med SB-800 på..

Hjälp! :)

du tror inte att du upplever oskärpa i bilderna med indirekt blixt bara för att du inte har skarpa skuggor som vanligt?
jag tycker inte bilden med indirekt blixt ser oskarp ut.

i-TTL balanserad upplättningsblixt väljs automatiskt i alla lägen utom M, eller när spotmätning aktiverats i P, S eller A (då väljs standard i-TTL.

Så, eftersom "ljusa bilden" enligt EXIF är tagen i A, bör den vara med i-TTL balanserad upplättningsblixt. Vad stod din SB-800 på?

Se sidan 94--> i instruktionsboken.

jorgene skrev:
i-TTL balanserad upplättningsblixt väljs automatiskt i alla lägen utom M, eller när spotmätning aktiverats i P, S eller A (då väljs standard i-TTL.

Så, eftersom "ljusa bilden" enligt EXIF är tagen i A, bör den vara med i-TTL balanserad upplättningsblixt. Vad stod din SB-800 på?

Se sidan 94--> i instruktionsboken.

Gäller inte det den inbyggda blixten?

Det är väl inställningarna på SB-800 som avgör hur den ska blixtra?

Dajo skrev:
Gäller inte det den inbyggda blixten?

Det är väl inställningarna på SB-800 som avgör hur den ska blixtra?
Jo, men det var ju den inbyggda som "den ljusa bilden" ovan är tagen med, och den verkar ju ha stått på TTL-BL. "Den mörka bilden" är tagen med SB-800 och har den stått på TTL, så handlar det ju om olika mätmetoder, vilket skulle kunna förklara skillnaden (bilden ser ju så där "grå" ut, som en korrekt ljusmätare alltid vill få en vit yta till).

Jag tror faktiskt att ljusmätningssystemet i TTL-BL (mha förblixtarna) "fattar" att det är föremålet i mitten som är huvudmotivet, och därför exponerar detta rätt. I TTL vill systemet exponera huvudmotivet (här: hela ytan) "rätt" och därför blir den grå, som vitt alltid blir.

Senast ändrad:
jorgene skrev:
Jo, men det var ju den inbyggda som "den ljusa bilden" ovan är tagen med, och den verkar ju ha stått på TTL-BL. "Den mörka bilden" är tagen med SB-800 och har den stått på TTL, så handlar det ju om olika mätmetoder, vilket skulle kunna förklara skillnaden (bilden ser ju så där "grå" ut, som en korrekt ljusmätare alltid vill få en vit yta till).

OK, nu är jag med...

Ett tips är att alltid använda TTL (inte TTL-BL alltså) vid fotografering med extern blixt. Då får man konsekventa resultat. Om man vill kompensera blixten kan man vara säker på att kompensationen sker med den mängd man angivit. Om man använder TTL-BL kan "det smarta" programmet inne i kameran/blixten försöka motarbeta kompensationen.

Aahhhhh!

Där har vi det! Visste inte att den inbyggda själv valde mellan iTTL & iTTL-BL.. det förklarar skillnaden mellan P & M läget samt skillnaden mellan inbyggda blixten i P och SB-800 i P läge.. ställer jag in SB-800 som ttl-bl så blir det mer lika resultat, var bara att jag inte förstod att den inbyggda ställde om sig. :)

Tack så mycket för hjälpen! blir väl till att köra TTL och sedan kompensera upp lite manuellt om det ser för grått ut..

Vad gäller skärpan: vid indirekt blixt(vinklat huvud) kan jag nog hålla med om att bilderna kan uppfattas som mindre skarpa. Men har främst haft SB-800 vinklad frammåt då jag testat skärpan.. ska testa lite mer, nu vet jag iaf varför det blev olika exponerat med blixten..

Tack än en gång!

En liten sak till angående manualen.. de (både till kamera & blixt) förklarar mycket men ibland står något man upplever som störande där man minst anar det.. bland annat satt jag & kliade mig i huvudet varför jag inte kunde köra höghastighets sync med min D70 + sb-800 då jag tog för givet att den var kompatibel (inget annat nämndes någonstans, endast att "kompatibla kameror kan...") men läste sedan här att så inte var fallet.. :/ väldigt trist då jag gärna hade utnyttjat denna funktion..

men det är väl så det fungerar, det ska gärna vara svårt att innan att veta vad som går och inte går(kollade innan på pdf filen på provfoton/hur man tog shyssta foton med sb-800).. så lite "lurad" känner man sig väl.. likaså med commanderfunktionen, av någon anledning tog jag för givet att både den inbygga + sb-800 tillsammans skulle kunna ljussätta motivet, något som bara verkar gå manuellt.. (nikon ser nog gärna att man köper till en hög extra blixtrar för att det ska gå automatiskt)

aja, ska inte klaga mer nu utan fortsätta leka med blixten.. :)

timofej skrev:
Ett tips är att alltid använda TTL (inte TTL-BL alltså) vid fotografering med extern blixt. Då får man konsekventa resultat. Om man vill kompensera blixten kan man vara säker på att kompensationen sker med den mängd man angivit. Om man använder TTL-BL kan "det smarta" programmet inne i kameran/blixten försöka motarbeta kompensationen.

Jag skippar gärna TTL-BL även med inbyggda blixten. Med balanced fill slår blixten alldeles för hårt för min smak och man får sådana där typiska platta blixtbilder även utomhus i bra ljus. När jag behöver upplättningsblixt kör jag vanlig TTL med blixtkompensation ca -1.3 till -1.7 som grundinställning.

Johannes

Nali skrev:
.. likaså med commanderfunktionen, av någon anledning tog jag för givet att både den inbygga + sb-800 tillsammans skulle kunna ljussätta motivet, något som bara verkar gå manuellt.. (nikon ser nog gärna att man köper till en hög extra blixtrar för att det ska gå automatiskt)

Som relativt ny och nöjd ägare av en SB-800 tycker jag det inte är särskilt besvärligt att sätta upp blixten i SU-4 läge för att kombinera intern blixt med sb-800:an. Sedan kan du väl välja manuell (reglera själv blixtstyrkan) eller auto för själva styrkan. Tror inte jag är ute och cyklar men man vet ju aldrig ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar