Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp om Dual III

Produkter
(logga in för att koppla)

BÅS

Aktiv medlem
Sitter här nu med min nyinköpta Dual III. För att komma igång skulle jag behöva lite hjälp.
Kan någon ställa upp för telefonsupport så vore jag mycket glad.
Det går bra att skicka mail så vi kan komma överens om lämplig tid mm.

Tack på förhand och trevlig lördagkväll

Vad är det du har problem med?

Själv är min beställda Dual III i Umeå..men på tisdag räknar jag iallafall att ha den hos mig. Så det kan ju hända att du får skicka vidare hjälpmailet till mig så småningom.. hehe

Mvh
Jonas

I vilken storlek jag skall scanna in och ifall jag skall använda photoshop för att redigera.
Jag har läst här att många scannar in i stora format och redigerar i photoshop. När man sedan spara så reducerar man filen till lämplig storlek.
Har testat lite men tycker inte jag får den rätta skärpan och dynamiken trots att dianeg är perfekta.
Men det blr väl bara att testa vidare.
När jag till slut skaffat mig erfarenheter nog delar jag självfallet med mig.

Go kväll!

Japp..det brukar rekommenderas att man skannar in i betydligt större storlek än vad den slutliga bilden kommer att bli. Detta för att information förloras när du jobbar med bilden i ett bildbehandlingsprogram. Har du Photoshop så använd gärna det programmet för din bildbehandling.

Det finns ett antal steg i behandlingen som kan vara värt att använda sig av. Däribland finns något som heter "oskarp mask" som skärper upp en suddig bild. Det lägger man lämpligtvis på sist i sitt bildbehandlande. För att hitta rätt inställningar krävs det lite experimenterande. Det spelar ingen roll om ditt negativ är superskarpt och att du har en filmscanner som kostar 50000:-..för bilden kommer ändå uppfattas som lite suddig när du har läst in den. Så att använda verktyget "oskarp mask" är alltså ett måste.

Andra steg i bildbehandlingen kan vara att tex ställa färgbalans, nivåer, kurvor, att beskära etc. Photoshop är alltså ett digitalt mörkrum kan man säga. Det krävs träning (som med så mycket annat) för att man ska behärska Photoshop.

Men som sagt..första regeln gäller att du skannar i större storlek än vad som slutligen ska användas. Skala ned bilden när du har mixtrat med bilden tills du är nöjd. Slutligen så lägger du på den oskarpa masken och sparar bilden. Lämpligtvis i TIFF för arkivering och JPEG för bilder som ska laddas upp på webben.

Lycka till!

Mvh
Jonas

Ofta hittar Minoltan inte efter eget huvud en bra punkt att fokusera på så jag brukar nästan alltid välja ut en bra fokuspunkt själv. Man trycker på fokuseringsknappen och klickar sen där man vill att fokus skall ligga.

Bra fokuspunkter är t ex i gyllene snittet för att hamna i mitten av filmkurvaturen. Alternativt på det som är viktigast att det skall vara skarpt.

Samma sak som med kameran gäller, det skall vara något med rejäl kontrast att fokusera på.

Hur stora filer skall man välja då man scannar in , jag har Photoshop Elem. vilket inte klarar 16bit har jag för mig.

Skannar du i maxupplösning behöver du bara skanna en gång. Se till att arkivera originalfilen direkt efter att du retuscherat damm bara.

Tack för att ni alla ställer upp, men när jag betraktar Jims bilder blir jag matt hur skall jag kunna nå den klassen.
Lite mera konkret Jim vad väljer Du som max och i vilket steg tar Du bort damm, i Photoshop?

I regel skannar jag i 2820 ppi.

När den ploppar upp i Photoshop så är det operation dammduttning som gäller. Har man en gammal Photoshop eller ett annat bildbehandlingsprogram är det klonstämpel och mycket hårt jobb. Har man Photoshop 7 så är "healingpenseln" det bästa som har hänt fotografin sen TTL-blixtmätningen. Behöver jag göra grova färgkorrigeringar gör jag det nu, annars är min originalfil klar. I mitt fall är den fortfarande i 16-bitar när den hamnar i originalfilarkivet.

Sen plockar jag filer därifrån när jag skall göra i ordning något för ett specifikt ändamål och gör resten av arbetet. Finkorrigeringar av färg, omskalning och slutligen oskarp mask.

Egentligen vore det kanske effektivast att göra klart korrigeringarna innan arkivering men jag är för osäker för det. Filer jag gjorde i ordning för ett par år sen tycker jag ofta har brister idag.

Jag tycker nog att det är mycket viktigt att man arkiverar bilderna i ett format som är så "oförstört" som möjligt efter scanning. Dvs man skall inte göra några korrigeringar där inte orginalet går att återskapa. Färgjusteringar, kontrast ljusstyrka kan vara OK att justera något, men inte oskarp mask. Har du lagt på oskarp mask kan man inte återskapa orginalet.

Efter scanning gör jag om det behövs färgjustering där jag försöker få en bild så lik dia orginalet som möjligt. Sedan lagrar jag bilden. När jag vill skriva ut gör jag sedan en kopia, skalar om till det format jag vill ha och när jag är nöjd lägger jag som sista åtgärd på oskap mask.

Roine W

Japp, naturligtvis skall man aldrig skärpa något för arkivering, jag ser nu att det kan se ut som om jag menar det i mitt slarviga inlägg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar