Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hjälp och råd från er som har macbook

Produkter
(logga in för att koppla)

pettisson

Aktiv medlem
Det är så nu att jag funderar över att byta till mac och alltså en bärbar. Den pc:n jag sitter vid nu har väl i alla fall 5 år på nacken.
När jag arbetar med råfiler i CS3 och t.ex lägger till filter eller justerar färgskalor så måste det arbetas på bra länge innan man ser ändringen i "preview" och det drygt så till den milda grad att man drar sig för att göra större ändringar.

Jag hade tänkt köpa någon macbook men i huvudsak använda den som stationär dator ändå. Det är skönt att slippa ha en stor dator i vägen och kablage osv. Efter att ha läst lite på forumet verkar det ändå som att skärmarna inte är så bra att redigera foton i utan att det köps skärmar vid sidan om för detta.

Min fråga gäller dock huvida bra den billigaste macbook:en presterar när man ska redigera råfiler i CS3? Priserna är så ohyggliga så jag måste köpa det billigaste dom har att erbjuda.

Dock står det mellan

MACBOOK 13':
2,4GHz Core 2 Duo de Intel
2 GB minne
Pris runt 12 000


MACBOOK PRO 15':
2,4GHz Core 2 Duo de Intel
2 GB minne
NVIDIA GeForce 8600M GT-grafik med 256 MB SDRAM

Pris runt 17 500


Ska man ta den mindre macbook:en och köpa en skärm till eller ska man ta 15' och sedan sitta och redigera bilder på den endast? En skärm gick ju på dryga 6 000 också. Så en 15 tums skärm plus extern skärm kommer inte på frågan.

Detta är i den datorn jag suttit vid dessa år:

AMD 2,15GHz 512 MB RAM
RADEON 9600

Sedan har jag inte sett någon macbook i verkligeheten så jag vet inte ens hur 13' känns när man arbetar rent allmänt i datorn så jag tänkte ju åka till Apple-affären i stan. Men säljaren där har kanske aldrig redigerat i CS så jag täntke höra med er också.

/Cuddles
 
Senast ändrad:
Det är så nu att jag funderar över att byta till mac och alltså en bärbar. Den pc:n jag sitter vid nu har väl i alla fall 5 år på nacken.
När jag arbetar med råfiler i CS3 och t.ex lägger till filter eller justerar färgskalor så måste det arbetas på bra länge innan man ser ändringen i "preview" och det drygt så till den milda grad att man drar sig för att göra större ändringar.

Jag hade tänkt köpa någon macbook men i huvudsak använda den som stationär dator ändå. Det är skönt att slippa ha en stor dator i vägen och kablage osv. Efter att ha läst lite på forumet verkar det ändå som att skärmarna inte är så bra att redigera foton i utan att det köps skärmar vid sidan om för detta.

Min fråga gäller dock huvida bra den billigaste macbook:en presterar när man ska redigera råfiler i CS3? Priserna är så ohyggliga så jag måste köpa det billigaste dom har att erbjuda.

Dock står det mellan

MACBOOK 13':
2,4GHz Core 2 Duo de Intel

Pris runt 12 000


MACBOOK PRO 15':
2,4GHz Core 2 Duo de Intel
2 GB minne
NVIDIA GeForce 8600M GT-grafik med 256 MB SDRAM

Pris runt 17 500


Ska man ta den mindre macbook:en och köpa en skärm till eller ska man ta 15' och sedan sitta och redigera bilder på den endast? En skärm gick ju på dryga 6 000 också. Så en 15 tums skärm plus extern skärm kommer inte på frågan.

Detta är i den datorn jag suttit vid dessa år:

AMD 2,15GHz 512 MB RAM
RADEON 9600

Sedan har jag inte sett någon macbook i verkligeheten så jag vet inte ens hur 13' känns när man arbetar rent allmänt i datorn så jag tänkte ju åka till Apple-affären i stan. Men säljaren där har kanske aldrig redigerat i CS så jag täntke höra med er också.

/Cuddles

Tjena, jag sitter på en macbook pro 2.2ghz o jag tycker att den ibland är i segaste laget. missförstå mig inte men då jämför jag med min jobbdator som är den stärsta mac pro:n du får o med 16gb ram... 8 st 3.2ghz xeon

Macbook pro:n fungerar bra med rå filer, men när du närmar dig 300mb PS filer så tycker i alla fall jag att den e för seg.

Finns nog många meningar om detta men en bra dator det e det i alla fall.
 
Jag sitter med en snart två år gammal macbook och har inga som helst problem med att jobba med raw, dock använder jag nästan uteslutande lightroom, har nog aldrig använt camera raw i photoshop. Det enda photoshoparbete jag gjort är med inskannade analoga förlagor mest mellanformat och det kan väl bli lite segt, men det funkar.
Sedan så har jag en extern skärm också men den använder jag väldigt sällan, tycker att min 13,3 tums skärm duger alldeles utmärkt ifs så blir jag lite snurrig när jag sitter vid stora typ (24tum+) skärmar för att de är för stora..

Men jag tycker inte att du ska köpa en macbook nu, för att det inom någon eller några månader troligtvis kommer släppas nya, vad jag hört billigare modeller, med bättre skärm (betraktningsvinkeln på den nuvarande är verkligen värdelös t.ex.) helt säkert bättre prestande och dessutom ryktas om en ny konstruktion, vilken kanske råder bot på problem som att kanten spricker och att tangenterna fettar av sig på skärmen i stängt läge vilket i mitt fall har lett till inbrända fettfläckar på skärmen som inte går att få bort..
 
Du har inte övervägt en iMac 20"? De finns i olika varianter. De jag känner som köpt dem (det är några stycken) är nöjda med dem.
Oavsett skulle jag välja en något långsammare processor och sätta in max arbetsminne.

Jag bildbehandlar råfiler (från Nikon D2X) med en 2 GHz MacBook i bl.a. Photoshop och tycker det är ok. Jag gör iofs inget extremt.
 
Jag har en 3-4 år gammal Ibook G4 som jag tycker funkar bra till bla råfiler. Hyfsat snabbt fast inte så snabbt som en ny macbook såklart. Till den har jag en 19" Eizo-skärm. Denna konfiguration tycker jag funkar bra och jag skulle nog köpt den billigare macbooken + en bra skärm.

Men avvakta lite med köp tycker jag. Det ryktas nämligen om nya versioner av macbook och macbook pro som förhoppningsvis ska vara lite billigare. Förhoppningsvis vet vi mer om detta under oktober.
 
Fredrik, det enklaste och billigaste sättet att få ett riktigt rejält prestandalyft är att stoppa i 2-4 gig arbetsminne i din nuvarande dator. Att försöka redigera bilder i 512 MB är ingen bra idé.

Vill du ändå byta dator till en modern Mac kanske du ska titta på en Imac? Vad jag förstod behöver du egentligen inte bärbarheten -- och en Imac tar inte speciellt mycket plats och har inga sladdar (ja, okej då, en strömsladd måste man faktiskt ha...)
 
Har läst alla svar och tänkte svara alla direkt :p

Jag tänkte byta till mac hur som helst jag har kollat lite på deras stationära datorer med. Dom är väldigt clean osv. Nu tänkte jag i och för sig att en bärbar är händig om man väl skulle vilja ge sig ut någonstans. Man har valmöjligheten i alla fall som man inte har om man skaffar stationär.

Vad jag inte visste var att nya modeller var på gång. Det var bra och spännande. Jag kan lätt ge mig till tåls tills dess man får höra om dessa. Kommer det nyheter runt oktober så. Får hoppas.

Jag kollar efter systemkamera i samma veva som ny dator. Så jag kan ju koncentrera mig på det tills dess. Jag har fått välja mellan interessen lite i nuläget i alla fall och ska sälja min mc. Man kan inte ha allt på en gång :/ Det är synd att det är såna priser på speciellt datorerna och sedan objektiv till kameran. Sedan är jag sån att jag vill ha nytt och oanvänt. Fast jag ska nog ändra på den filosofin när jag ska börja köpa objektiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.