Annons

Hjälp...mormor och morfar bleknar bort!

Produkter
(logga in för att koppla)

mestmia

Ny medlem
Hej!

Är det någon här som kan hjälpa mig med mitt gamla bleknande färgfoto på min mormor och morfar. Bilden har tyvärr stått i ram utan glas och påverkats hårt av tidens tand. Tyvärr är det en av få bilder som finns på dem tillsammans.

Original finns att hämta på:
http://hem.passagen.se/mestmia/CV/mormorfar.psd

Mvh
Mia

Bilagor

• mormorfar.jpg
    mormorfar.jpg
    47.2 KB · Visningar: 385
Jag håller med dig. Hjälp!

Jag har tittat på PSD-filen och det ända jag kan säga initialt är att kolorera den. Det är nog tyvärr enda räddningen....

//JonasL

Vet inte om det blev så mycket bättre. Men ett försök iallafall.

Bilagor

• mormorfar.jpg
    mormorfar.jpg
    42.3 KB · Visningar: 473
Verkligen en väckarklocka... alla dessa färgbilder som håller på att lösas upp. Själv har jag har räddat några svart/vita bilder från början av 1900-talet på bl a min farmors pappa... mycket bättre förutsättningar och lättare att få bra resultat. Här är en snabbvariant på ditt foto - jag har dragit ner på det gula och försökt lyfta fram ansiktena så gott det går... framförallt mormor var svår... hon flyter ihop med husväggen och det är inte så lätt att hitta någon information att bygga kring där. /Mari Lo

Bilagor

• mormorfar red kopiera.jpg
    mormorfar red kopiera.jpg
    48.2 KB · Visningar: 441
Mitt förslag är att bilden restaureras så gott det går med Photoshop. Man behöver inte vara rädd för att teckna lite med pensel för att göra vissa konturer synliga (det gjorde även äldre tiders fotografer ibland).

Därefter kan filen skickas till ett labb som gör bilden på vanligt färgfotopapper (ingen utskrift alltså). Låt även göra en oretuscherad version, utifall det behövs senare.

Eftersom det är en viktig bild, så hade jag personligen nog också reprofotograferat den retuscherade bilden på svartvit film och kopierat/selentonat den. Då håller bilden i många generationer till.

Hallå!

Tror det är läge att skaffa sig en så bra digital version du kan. Först och främst måste du scanna med i så högt färgdjup som möjligt, vilket gör att du får långt fler toner i varje färgkanal, för att få fram så mycket detaljer som möjligt. Mycket finns fortfarande kvar, även om det är svårt att se med blotta ögat, men om det finns en minimal skillnad mellan två toner har du något att utgå från. Är skillnaden borta så är detaljen förlorad.

Men med en BRA scanner kan man få fram mycket som man kan arbeta vidare i Photohop med.

Jag hade tagit bilden till en firma som tillhandahåller bra scanning. Det kostar några hundringar, men det är det värt. Scanna i HÖG upplösning med MAXIMALT färgdjup. Be dem att spara den i det höga färgdjupet (16 bit) och inte konvertera den till 8 bitar. Det ska du inte göra förrän du är klar med bilden.

Lycka till!

/Jens

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar