Annons

Hjälp, mitt nya macro funkar ej, bländarfel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjirn

Aktiv medlem
Har precis köpt ett Tokina AT-X 90mm macro till min D70. Men nu har jag problem... Det fungerar inte till min kamera... Det verkar inte som om bländrarringen går att låsa, eller så är det något annat som gör att D70n inte kan ställa in bländaren. Resultatet blir iaf att jag inte kan fotografera.

Har tittat lite på objektivet nu, verkar inte sitta några kontakter runt monteringsringen, är det helt omöjligt för D70n att sätta bländare då?

Jag trodde att även dessa äldre objektiv med bländarring skulle funka, men tydligen inte. Finns det något jag kan göra?
 
Har det inga kontakter får du ingen ljusmätning med D70.

Du kan fotografera, men du måste ställa in bländaren på objektivet och mäta ljuset med en handhållen mätare alternativt köra testskott och histogram.

Det måste vara ett gammalt manuellt fokuserat objektiv.
 
Ahh har provat lite nu, och det är som du säger. Ljusmätning kan jag klara mig med utan, men jag trodde det var något annat fel, jag tog några bilder och allt blev svart, men det var för att jag helt enkelt hade helt galna inställningar på bländare/slutare.

Hehe blir lite kul att ta HELT manuella kort, är ju lite bortskämd med ljusmätning och AF på D70n.

Tack för snabbt svar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.