Annons

Hjälp! - minneskort ej formaterat

Produkter
(logga in för att koppla)
Dagen före jul bestämmer sig mitt minneskort för att bråka..

Sätter man i det i kameran säger den bara "Minneskort ej formaterat, vill du formatera minneskort?"
och detsamma ifall man sätter det i en kortläsare i en dator.

Vad gör jag?
Jag har många osparade bilder på kortet, så vill verkligen inte att de försvinner..

kortet är ett Sandisk SDHC 8 Gb ifall det spelar någon roll.
Jag hade det i datorns kortläsare igår, så det är inte för att det
legat oanvänt länge eller så heller.

Tack!

Det absolut första: Gör ingenting med kortet!

När du köpte kortet bör du ha fått med en liten CD-skiva, därpå ligger ett program för att återskapa förlorade bilder från minneskortet. Om det inte följde med någon så kan du prova med det här programmet (det är gratis)
http://www.piriform.com/recuva/download

Vad som är väldigt viktigt när man återskapar bilder från ett minneskort, är att man väljer att de återskapade bilderna INTE skrivs tillbaka på minneskortet utan att de ska sparas på hårddisken! Det är oerhört viktigt, annars skrivs bilderna över och man kan bara rädda några få.

Om det programmet inte funkar så finns det en uppsjö till. På den här sidan finns länkar till 9 stycken andra recovery-program som ska vara gratis: http://www.raymond.cc/blog/archives/2008/01/24/top-10-free-data-recovery-software/

När du har räddat bilderna så formaterar du sedan minneskortet i kameran så bör det fungera. Om det strular igen så kan man nog anta att det är något fel på kortet.

.......Om det strular igen så kan man nog anta att det är något fel på kortet.

Det har oxo hänt mig med flera av mina CF-kort. Jag har funnit att felet hänger ihop med ett par av mina kortläsare.
SD-/MicroSD/MemStick-läsning funkar OK, men inte CF.....!
Har kunnar rädda de flesta bilderna med olika "Rescue"-program.

Kan bara understryka:

"Spara INTE de räddade filerna tillbaka på kortet under räddningsaktionen!"

Lycka till!

/prylnissen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar