Annons

Hjälp! Mina bilder är på 200dpi men skall printas på A3?

Produkter
(logga in för att koppla)

stonevalley

Aktiv medlem
Upptäckte precis att jag gjort en blunder. I stället för att retuschera mina bilder i 300 dpi har jag exporterat bilderna till Photoshop i 200 dpi. Bilderna är klara att skickas till tryckeriet och jag har lagt flera timmar på dem. Bilderna skall printas på A3 format. Mina frågor:

  1. Kommer detta påverka kvalitén på mina utskrifter nämnvärt?
  2. Hur ökar jag storleken på bästa sätt? (Räcker det att bara ändra storleken till 300dpi?)
  3. Vilka värden rekommenderar ni för skärpa för A3 utskrift.
  4. Behöver jag CMYKa mina bilder för en digital storbildsskrivare?
  5. Hur brukar ni leverera bilderna 300dpi och Tif?

Gärna snabba enkla svar ;)

Börjar bli lite stressad över det här eftersom bilderna skall skicka in i dag så uppskattar verkligen om någon tar sig tid att hjälpa mig.

/ Tom
 
Upptäckte precis att jag gjort en blunder. I stället för att retuschera mina bilder i 300 dpi har jag exporterat bilderna till Photoshop i 200 dpi. Bilderna är klara att skickas till tryckeriet och jag har lagt flera timmar på dem. Bilderna skall printas på A3 format. Mina frågor:

  1. Kommer detta påverka kvalitén på mina utskrifter nämnvärt?
  2. Hur ökar jag storleken på bästa sätt? (Räcker det att bara ändra storleken till 300dpi?)
  3. Vilka värden rekommenderar ni för skärpa för A3 utskrift.
  4. Behöver jag CMYKa mina bilder för en digital storbildsskrivare?
  5. Hur brukar ni leverera bilderna 300dpi och Tif?

Gärna snabba enkla svar ;)

Börjar bli lite stressad över det här eftersom bilderna skall skicka in i dag så uppskattar verkligen om någon tar sig tid att hjälpa mig.

/ Tom

Det här med PPI kan förvirra mycket.

Det är dock bildens pixeldimensioner som är intressant.

Vilka pixeldimensioner har dina bilder? Något som ska A3-printas i 300 PPI ska (utan utfall) ha dimensionerna 7016x4961 pixlar.

Varifrån har du exporterat bilderna?

När det gäller CMYKning ska man prata med det tryckeri eller den printare som ska ta hand om bilderna. Min erfarenhet är att Adobe RGB funkar i de flesta lägen. Många har ställt in sin utrustning för att ta emot RGB-material.

Vilket PPI-värde jag väljer när jag förbereder en bild för print är helt kopplat till vad den ska användas till, så det finns många svar på din fråga. TIFF eller JPG är det jag väljer, även det lite beroende på sammanhang.

Det är viktigt att komma ihåg att PPI är ett värde man bestämmer själv. En bilds originalupplösning har inget med PPI att göra. Däremot är PPI ett mått att använda för att beräkna en bilds pixeldimensioner för att fungera i en given utskriftsstorlek. Om en bild som är tänkt för A3-print har pixeldimensioner som motsvarar 50 PPI blir det högst sannolikt ingen bra utskrift.
 
Jag har försökt att läsa mig till detta men har inte hittat några bra "lättförståeliga" texter :)

Har pratat med printaren och deras printer hanterar både RGB och CMYK så jag skall skicka bilderna i RGB. (De är dock inte så kunniga när det gäller ICC profiler)

Dimensionerna på bilderna är 3 744 x 5 616 (Dokument size: 187 x 280 mm) Fotat i Raw med 21M.

Jag har framkallat och exporterat bilderna från Lightroom

Jag har fotat bilderna för en hårsalong som skall delta i en tävling och skall printas på A3 format. Därför är det viktigt att bilderna har hög kvalité så jag får fram detaljerna i håret.
 
Jag har försökt att läsa mig till detta men har inte hittat några bra "lättförståeliga" texter :)

Har pratat med printaren och deras printer hanterar både RGB och CMYK så jag skall skicka bilderna i RGB. (De är dock inte så kunniga när det gäller ICC profiler)

Dimensionerna på bilderna är 3 744 x 5 616 (Dokument size: 187 x 280 mm) Fotat i Raw med 21M.

Jag har framkallat och exporterat bilderna från Lightroom

Jag har fotat bilderna för en hårsalong som skall delta i en tävling och skall printas på A3 format. Därför är det viktigt att bilderna har hög kvalité så jag får fram detaljerna i håret.

Det är viktigt att hålla isär pixeldimension och dokumentstorlek. Digitala bilder har inga mått i mm utan de mäts i pixlar. Ett fysiskt mått får de när man kombinerar pixeldimensionen med ett PPI-värde.

Exporterar du från Lightroom och vill få en fil som tål A3-utskrift med 300 PPI kommer Lightroom i det här fallet att extrapolera (förstora) bildens pixeldimensioner. Extrapolering innebär alltid en risk för kvalitetsförsämring. Det kan vara bättre att "tumma" lite på PPI istället. Med 240 PPI krävs 5613x3969 pixlar och det klarar din nuvarande upplösning.

Men, som sagt, kom ihåg att en bild ut ur en kamera aldrig har ett fast PPI-värde. Det värdet bestämmer du själv när du ska skapa ett original för utskrift.
 
Det här är mitt första fotojobb på flera år så jag är lite ringrostig och har inte så mycket tid på mig. Spånade snabbt igenom texterna och upptäckte att jag ju även har exporterat bilderna i 200 pixels per cm och inte inch vad innebär detta för mina bilder?

Finns det någon från min nuvarande situation som kan rekommendera vad jag skall göra? Jag lovar att läsa på bättre tills nästa gång!
 
Det här är mitt första fotojobb på flera år så jag är lite ringrostig och har inte så mycket tid på mig. Spånade snabbt igenom texterna och upptäckte att jag ju även har exporterat bilderna i 200 pixels per cm och inte inch vad innebär detta för mina bilder?

Finns det någon från min nuvarande situation som kan rekommendera vad jag skall göra? Jag lovar att läsa på bättre tills nästa gång!

Är du säker på att det var 200 pixlar per centimeter? I så fall har du ju en rätt häftig storlek på din bild. Det motsvarar ju en upplösning på 508 pixlar per tum (1 tum ≈ 2,54 cm) I så fall är det ju snarare så att du har för hög upplösning på din bild och tryckeriet kommer sannolikt att dra ner bilden till en lägre upplösning. Har du då skärpt den och tryckeriet inte gör det efter nedsamplingen så får du en oskärpt bild.

Sedan förstår jag inte hur ett tryckeri ska kunna ta emot RGB-material och inte kunna något om ICC-profiler. Bilden måste överföras från RGB till CMYK och till det använder man en ICC-profil.

Stefan
 
Det här är mitt första fotojobb på flera år så jag är lite ringrostig och har inte så mycket tid på mig. Spånade snabbt igenom texterna och upptäckte att jag ju även har exporterat bilderna i 200 pixels per cm och inte inch vad innebär detta för mina bilder?

Finns det någon från min nuvarande situation som kan rekommendera vad jag skall göra? Jag lovar att läsa på bättre tills nästa gång!

PPI-värdet är helt ointressant. Det enda som är intressant är bildens pixeldimensioner. Du hittar den storlek som krävs för A3 lite högre upp. Uppfyller din bild de dimensionerna behöver du inte fundera.
 
Är du säker på att det var 200 pixlar per centimeter? I så fall har du ju en rätt häftig storlek på din bild. Det motsvarar ju en upplösning på 508 pixlar per tum (1 tum ≈ 2,54 cm) I så fall är det ju snarare så att du har för hög upplösning på din bild och tryckeriet kommer sannolikt att dra ner bilden till en lägre upplösning. Har du då skärpt den och tryckeriet inte gör det efter nedsamplingen så får du en oskärpt bild.

Sedan förstår jag inte hur ett tryckeri ska kunna ta emot RGB-material och inte kunna något om ICC-profiler. Bilden måste överföras från RGB till CMYK och till det använder man en ICC-profil.

Stefan

Jo det stämmer, jag satt uppe med bilderna till 02.30 i natt så jag var antagligen inte riktigt klar i skallen. Men då är det ju egentligen inget problem utan tur i oturen? Eller har jag ökat upplösningen för mycket att kvalitén blir sämre nu när jag drar ner bilden? (Har dock inte skärpt bilderna än)
 
PPI-värdet är helt ointressant. Det enda som är intressant är bildens pixeldimensioner. Du hittar den storlek som krävs för A3 lite högre upp. Uppfyller din bild de dimensionerna behöver du inte fundera.

Vet inte om jag är trög men en A3 utskrift skall alltså ha 7016x4961 pixlar.
Min bild är 3744 x 5616 och har nu en dokument storlek som är 31x47 cm med 300 ppi då är väll jag safe? Eller skall jag gå in och ändra pixelstorleken till de måttet du angivit också?
 
Om du enbart ändrat inställningen för dpi har du inte ändrat storleken eller upplösningen. Det betyder inget för bilden. Läs länken ovan. Dina pixeldimensioner är tillräckliga för A3.
 
Vet inte om jag är trög men en A3 utskrift skall alltså ha 7016x4961 pixlar.
Min bild är 3744 x 5616 och har nu en dokument storlek som är 31x47 cm med 300 ppi då är väll jag safe? Eller skall jag gå in och ändra pixelstorleken till de måttet du angivit också?

Du måste släppa det där med dokumentstorleken. Den är inte intressant här.

Det viktiga är pixeldimensionerna, och där är du i princip hemma. Jag skulle inte ge mig på att extrapolera (förstora) bilderna ytterligare.

Det svåra för mig (oss som läser här) är att veta exakt hur bra kvalitet som krävs för bilderna i det här sammanhanget, och om dina bilder uppfyller det kvalitetskravet. Svaren blir mer generella. Om du gjort en korrekt skärpning och i övrigt är nöjd med hur bilderna ser ut tror jag inte att du kommer att bli missnöjd med A3-utskrifterna. Du har som sagt bilder som håller för A3 med 240 PPI och om inte dina utskrifter ska granskas med lupp kommer de att återge det du vill visa.
 
Kanon! Det börjar äntligen klarna, vissa säger att dokumentstorleken är viktigast och andra säger tvärt om. Svårt att veta vilket ben man skall stå på men jag glömmer nu dokumentstorleken i alla fall :)

Det jag är ute efter är enkla riktlinjer.
A3: 300 PPI, dimensionerna 7016x4961 pixlar är ett bra exempel och om man behöver skärpa bilden så kanske amount: 100% och radius 3 är ett bra riktvärde?

Någon som har ett exempel på A4 eller är det ok att använda samma inställningar som för A3?

Givetvis finns det inga generella inställningar som funkar för alla bilder och sammanhang men jag gillar riktlinjer :)

Tack för hjälpen!
 
Kanon! Det börjar äntligen klarna, vissa säger att dokumentstorleken är viktigast och andra säger tvärt om. Svårt att veta vilket ben man skall stå på men jag glömmer nu dokumentstorleken i alla fall :) !


Det verkar inte alls som det klarnar ;-) Tänk dig ett papper med rutnät. Varje ruta är 1 cm stor. Om då du har en A4 som är 21 cm bred, då får du plats med 21 rutor och du har en upplösning som är 1 pixel (ruta) per centimeter.

Nu har du ett ark som är A3. Du har en upplösning som är 200 pixlar per centimeter. Sidan är 29,7 centimenter. Du har alltså 200 ppcm x 29,7 cm = 5940 pixlar på bredden och du har 200 ppcm x 42 cm = 8400 pixlar på bredden. Så att säga antalet pixlar är ett sätt att ange det på, att ange antalet pixlar per tum och dokumentets storlek är ett annat sätt att säga exakt samma sak.

Det jag är ute efter är enkla riktlinjer.
Bättre är att förstå sambandet.

A3: 300 PPI, dimensionerna 7016x4961 pixlar är ett bra exempel och om man behöver skärpa bilden så kanske amount: 100% och radius 3 är ett bra riktvärde?

Någon som har ett exempel på A4 eller är det ok att använda samma inställningar som för A3?

Givetvis finns det inga generella inställningar som funkar för alla bilder och sammanhang men jag gillar riktlinjer :)

Tack för hjälpen!
Jag skulle aldrig skärpa en bild med så hög radie. Snarare 1,5 pixlar och en mängd på 135 %. Men om skärpning finns en serie artiklar här på Fotosidan som jag skrivit. Bättre att du läser den.

Stefan
 
Du måste släppa det där med dokumentstorleken. Den är inte intressant här.

Det viktiga är pixeldimensionerna, och där är du i princip hemma. Jag skulle inte ge mig på att extrapolera (förstora) bilderna ytterligare.

Det svåra för mig (oss som läser här) är att veta exakt hur bra kvalitet som krävs för bilderna i det här sammanhanget, och om dina bilder uppfyller det kvalitetskravet. Svaren blir mer generella. Om du gjort en korrekt skärpning och i övrigt är nöjd med hur bilderna ser ut tror jag inte att du kommer att bli missnöjd med A3-utskrifterna. Du har som sagt bilder som håller för A3 med 240 PPI och om inte dina utskrifter ska granskas med lupp kommer de att återge det du vill visa.

Jag hävdar precis tvärt om. Dokumentstorlek och DPi betyder allt när man jobbar med tryck. Finns inte en kotte i repro och tryckbranschen som pratar om pixeldimensioner. 210x297, 300dpi är det uttryckssätt som gäller. Tvärt om är det otroligt förvirrande att blanda in just pixlar när folk frågar efter råd vid lev till tryckerier av just den anledningen att tryckerier inte jobbar och tänker i pixlar.
/m
 
Några månader på nacken är tråden men.. jag är nyfiken! Hur har det gått med bilderna?
Vad blev det för resultat?

Detta med utskrifter och bildstorlekar, dpi osv.. är en djungel även för mig :)
Jag själv har inte ändrat något på storlekar, dpi osv utan bara valt A4 i min skrivares
papper blabla.. sen har jag fått en helsida A4 med helt okej resultat.. lite oskarpt men :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.