ANNONS
Annons

Hjälp! Min Canon 550D (T2i) beter sig konstigt!

Produkter
(logga in för att koppla)

Berndalen

Aktiv medlem
Jag vet inte vad jag kan ha gjort?
Kan jag/någon ha kommit åt någon slags återställningsknapp?

Dessa är mina problem:

# I filmläge kan jag bara ha shutterspeed 30, 45, 60, 90, 125, 180, 25.
Jag kunde ha 50 förut, men det går inte nu

# I läge M är min LCD alldeles för mörk.
Efter som jag mest filmar med kameran, så har jag av vana bara använt displayen och inte sökaren. OM jag ska fota med ISO 400 nu måste jag köra upp ISO till 1600 för att det ska synas något, men då blir bilden såklart överexponerad. Har jag ISO 400 som ger korrekt exponering, så ser jag i princip ingenting på LCD-skärmen.

#Var inne på menyn och valde Clear Settings, i mina försök att åtgärda problemen, då blev tecknen på displayen svarta mot vit bakgrund, istället för tvärt om. Så nu har jag ännu en sak som jag vill ändra tillbaka.

Jag måste verkligen ha den som den var förut. Har bara manuella objektiv och är beroende av LCD-skärmen, då jag använder + - 5-10 digital zoom för att fokusera.

Hur åtgärdar jag mina problem?

Så otroligt tacksam för hjälp med detta!

Har tyvärr bara en manual på spanska.
Kan man ladda ner en svensk eller engelsk? Eller köpa?

Kolla så du inte har valt NTSC istället för PAL i filmläget. Kör man NTSC så blir det 30 bilder/sek och då går inte att välja 50 bilder/s. Pal kör med 25 så då går det att välja 50 gissar jag.

På min 7D kan jag i menyn välja "LCD ljusstyrka", min står på Auto. Om jag väljer Manuell och vrider ner blir LCD:n väldigt mörk. Kan det vara fel där?

En manual på engelska finns här:
http://www.aeato.com/users-manual/?dl_id=687

Kolla så du inte har valt NTSC istället för PAL i filmläget. Kör man NTSC så blir det 30 bilder/sek och då går inte att välja 50 bilder/s. Pal kör med 25 så då går det att välja 50 gissar jag.

På min 7D kan jag i menyn välja "LCD ljusstyrka", min står på Auto. Om jag väljer Manuell och vrider ner blir LCD:n väldigt mörk. Kan det vara fel där?

En manual på engelska finns här:
http://www.aeato.com/users-manual/?dl_id=687

Kollade. Har PAL och 25fps.

Men lyckades hitta just hitta inställningen för Shutterspeed genom att klicka runt.
Den fanns under MENY, under gröna stjärnan längst till höger:
Exposure level increments:
0:1/3-stop (denna ska vara vald om det ska gå att ha Shutterspeed 50 vid filmning)
1:1/2-stop

Med max på "LCD ljusstyrka" blir det fortfarande alldeles för mörkt. Så det måste vara något annat.

Fint. Nu har jag manualen. Läser och läser. Den är lång.

Vad som jag vill veta, som inte står i manualen är varför det blev så här?!
Jag har verkligen inte gjort någonting ovanligt med kameran.

Tack för den Svenska manualen. Mycket lättare att läsa!

Har kikat ned på bländaren ett par gånger. Den står på f/1.4.
Detta är verkligen ett mysterium!

Har nu åtgärdat problem #3. Hittade inställningen under MENY/första gula skiftnyckeln/Skärmfärg.

Nu återstår bara det konstigaste av allt. Att LCD-skärmen är mörk vid fotografering.

Har gått igenom alla menyer.
I filmläge ser LCD-skärmen normal ut. Så jag får fota i filmläget tills problemet är löst.

Det finns en inställning för om skärmen vid live view ska visa en simulering av exponeringen eller köra med en egen inställning. I en del kameror är detta en custom function, i andra ligger den i en menybild för live view.

Prova att ändra den, kombinerat med att ändra ljusstyrkan för själva skärmen (har inget med exponeringen att göra).

Kolla också om skärmen visar en vettig bild om du istället väljer läge P. Om det löser problemet har du i läge M ställt in underexponering, även om du enligt ovan inte tror dig ha gjort det.

Det finns en inställning för om skärmen vid live view ska visa en simulering av exponeringen eller köra med en egen inställning. I en del kameror är detta en custom function, i andra ligger den i en menybild för live view.

Prova att ändra den, kombinerat med att ändra ljusstyrkan för själva skärmen (har inget med exponeringen att göra).

Kolla också om skärmen visar en vettig bild om du istället väljer läge P. Om det löser problemet har du i läge M ställt in underexponering, även om du enligt ovan inte tror dig ha gjort det.

Smart att kolla P-läget!

Har bara använt M-läget när jag fotat. Tänkte att jag lär mig mest då ;)
Efter en sväng till genom de gula menyerna med skiftnyckeln har jag fått det att funka. Trial and error. Dumt ibland att inte vara vetenskaplig. För nu vet jag inte exakt hur jag fick till det. Men jag vet att jag valde disable på lite allt möjligt som jag inte tänkte att jag behövde :)

Hur som helst. Kombinerade det med att ändra ljusstyrkan för själva skärmen. Ändrade ett snäpp. Så nu är Liveviewläget och bildvisningen på LCDn perfekt kalibrerade mot varandra.

Yes!

Stort tack för allas insatser!

Det finns inte mycket poäng i att använda M-läget om man inte vet varför man vill ha den effekt man kan åstadkomma då. Man måste förstå vad skillnaden kan bli, jämfört med ett automatiskt läge, och det innebär att man inte bara förstår exponeringsinställningen, utan även hur kameran mäter ljusintensiteten.

Det finns inte mycket poäng i att använda M-läget om man inte vet varför man vill ha den effekt man kan åstadkomma då. Man måste förstå vad skillnaden kan bli, jämfört med ett automatiskt läge, och det innebär att man inte bara förstår exponeringsinställningen, utan även hur kameran mäter ljusintensiteten.

Är inte helt med på vad du menar?
Men när jag nu använde P-läget så levde kameran liksom sitt eget liv. Den exponerade ett par snäpp ljusare än hur jag ville ha det. Den valde längre tider alltså. Men varför behöver jag veta att den gör så när jag fotar med M-läget?

Jag har i alla fall lärt mig att se hur många K ljuset har istället för att köra på Auto WB.
Lärt mig vilka bländare som funkar för den typ av skärpa jag vill ha, och hur jag ställer tider och ISO efter det. Men jag får ofta ta 5-6bilder och finjustera för att få det som jag vill ha det.

Lite OT nu kanske. Helt ok! :)

Jag menar att om man kör i något automatiskt läge exponerar kameran själv "rätt", per någon definition. Vanligtvis förutsätts att motivet där man mäter ska ha ca 18% reflektion, för att exponeringen ska bli rätt, så att det som ska vara svart blir svart och vitt blir vitt.

Ibland kan man vilja ha något annat, därför att man exempelvis vet att det man riktar kameran, och därmed ljusmätaren, mot inte är grått, utan svart eller vitt. Kameran skulle då bli lurad och exponera annorlunda, så bilden skulle inte se ut som du tyckte att verkligheten såg ut.
I ett sådant läge kan man använda exponeringskompensation eller ställa in manuellt, alltså i läge M, från början. Då är det ett bra verktyg.

Men att bara fotografera i läge M för att man tror att det är mer lärorikt att skruva på en ratt är lätt att missta sig själv. Det kan precis lika gärna vara ett sätt att lära sig hur man inte ska exponera en bild.

Utan att det går att veta definitivt utan att se dina bilder får jag något slags aning om att du medvetet gör dina bilder alldeles för mörka. Nu kanske du vill ha dem så, även om det är en förvrängning av verkligheten. Det är förstås upp till dig, men om du inte utnyttjar sensorns förmåga att samla ljus vid exponeringstillfället har du betydligt mindre att mickla med sen, om du nu vill ändra så att bilden blir mörkare än vad verkligheten såg ut att vara. Bättre då att exponera så rätt man kan i kameran och sedan förändra efteråt. På så sätt utnyttjar du din kameras bildsensor och har "hela bilden" att laborera med, inte bara några få steg över svartnivån.

Det är det jag menar med att man inte nödvändigtvis lär sig bättre för att man kör i läge M. Man kan precis lika gärna skaffa sig en flock dåliga vanor på kuppen.

Det är möjligt att jag "håller på att lära mig fel" och det måste ju självfallet undvikas!
Men vet inte hur jag ska göra? Jag kan tyvärr inte använda de automatiska lägena då jag kör med
manuella nikonlinser via en adapter på mitt Canonhus.

Här är det som jag själv tycker är min bästa bild. Oredigerad.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2623266.htm
Tagen med Nikkor 85mm f/1.4 Ai-s på min Canon T2i.

Videos:
http://www.youtube.com/user/playingwithmusictv/videos

Och massa mer bilder:
http://www.husfadern.com/
Smyger sig in en och annan iPhonebild. Annars är allt Canonhus/Nikonlins med M-läget.

Ja, hur ska man lära sig?
Här är bra idéer om det tycker jag:
http://www.kenrockwell.com/tech/how-to-learn.htm

Nä, full nytta av sin kamera får man ju inte om inte alla komponenterna ligger på samma nivå. Låna nåt Canon EF/EF-S och prova med, kanske?

När det gäller exponeringen kan du ju i alla fall titta på histogrammet när du tagit bilden, eller rent av före, om du använder live view. Eftersom du tydligen inte har något som har stöd för autofokus är ju den riktiga sökaren mindre rolig, då den sedan AF infördes optimerats mer för ljusstyrka än noggrann fokusering.

Det är möjligt att jag "håller på att lära mig fel" och det måste ju självfallet undvikas!
Men vet inte hur jag ska göra? Jag kan tyvärr inte använda de automatiska lägena då jag kör med
manuella nikonlinser via en adapter på mitt Canonhus.
Kör på det som känns rätt för dig tycker jag. Vill du köra manuellt så kör manuellt.

Jag började köra manuellt ganska tidigt efter att jag skaffade mig min första systemkamera. Just för att jag skulle få en förståelse för hur bländare/slutartid/ISO samverkar. Personligen tycker jag att jag har lärt mig bättre av misstagen jag gjort än att använda en auto-funktion som gör rätt och sedan titta på hur den har gjort. Man kan givetvis lära sig från att titta på hur kameran beter sig, jag säger inte att det är fel, men jag tror att trial-and-error är ganska nyttigt och lärorikt. Med tiden lär man sig hur det ska bli rätt.

Nu påstår jag inte att mitt sätt är det enda rätta sättet. Men jag tycker i alla fall att det har funkat bra för mig. Att titta på andras bilder och få kritik på sina egna har ju också bidragit till att man har lärt sig mer så klart.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar