Annons

Hjälp mig värdera en glugg

Produkter
(logga in för att koppla)

jido

Aktiv medlem

Bilagor

• imgp2585.jpg
    imgp2585.jpg
    47.9 KB · Visningar: 454
Lustigt, jag stod i Press Stops butik på Götgatan idag och bläddrade i en tidning som testade gamla gluggar på nya systemkameror. :) Har för mig att tidningen hette Digital Photographer eller så, eller var det What Digital Photographer? Eller kanske Which Digital photographer... äh, jag bläddrade bara runt lite. Jag lade märke till att de trodde på 70 pund för gamla Tamron 90 f/2.8 med adaptall-fattning. Borde vara liknande pris för Tokinan?

Typ 1 000 - 1 500 kr här? Kanske t o m 2 000 om man har tur. Jag har sett Pentax 100 f/4 1:2 Macro för 1 900 - 2 500 kr, och då är det ett K-objektiv.
Är Tokinan KA eller K? (dvs, har den A på bländarringen eller inte?) A på bländarringen = KA, det ger mer pengar.

Hälsar
R

Roland - du vet väl att man inte får bläddra i tidningarna utan att köpa dom ... ;)

Det är en manuell glugg med KA-ring. och en tillhörande mellanring som ger skalan 1:1. (Utan mellanring är det 1:2 som gäller. Jag vet dock inte hur man ska räkna detta iom den digitala omräkningsfaktorn på 1,5),

Fasen vet om det är värt att sälja det om jag bara kan få en tusing. Får väl lägga upp den för auktion och se vad som händer..

Tack för hjälpen!

jido skrev:
(Utan mellanring är det 1:2 som gäller. Jag vet dock inte hur man ska räkna detta iom den digitala omräkningsfaktorn på 1,5),
Fortfarande är det skala 1:1 som gäller, eftersom det är avbildningens storlek i sensorplanet som avses.
Effekten blir dock annorlunda, eftersom avbildningen tar upp en större del av sensorytan.

Cöpyrajt :)

Bilagor

• sensor.jpg
    sensor.jpg
    19 KB · Visningar: 306
nosferatu skrev:
Fortfarande är det skala 1:1 som gäller, eftersom det är avbildningens storlek i sensorplanet som avses.
Effekten blir dock annorlunda, eftersom avbildningen tar upp en större del av sensorytan.

Cöpyrajt :)
Så klart ... Tack för lånet av hjärnkapacitet ;)

Jimmy, jag köpte faktiskt två tidskrifter. Dock inte foto, utan hi-fi :). Så de har ingen anledning till att klaga...

Lägg upp objektivet på auktion, man kan bli positivt överraskad!

Hälsar
R

Jag börjar med en annons här på Fotosidan så får vi se om det finns några hugade spekulanter bland oss först. Familjen först ;)

/Jimmy

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar