Annons

Hjälp mig välja!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Idag har jag varit runt och tittat på några erbjudanden i butikerna runt kalmar men jag vet inte vad jag ska välja.

Jag kom snabbt fram till att jag vill ha en nikon eller canon.

Hittade två erbjudanden för nikon D5000, vet inte vad alla siffror betyder men skriver dem i vilket fall.

1 D5000 18-105 vr af-s dx nikkor 18-108mm f/3.5-5.6g ed vr.....................7590 kr

2 D5000 double vr zoom kit, nikkor 18-55mm f/3.5-5.6g vr, Dx vr zoom-nikkor 55-200mm f/4-5.6 if-ed................................8200 kr

Sen en trevlig canon.

3 Canon 450 d 12.2 mp, 18-55mm + 75-300mm....................................6990 kr

Vilket alternativ kan ni råda mig att köpa. Jag vill inte ha en begagnad utan det är dessa jag väljer mellan. Jag är nybörjare men har ett stort intresse av detta så jag vill inte att kameran bara ska vara "nybörjarkamera", även om den gärna får vara enkel.

De två sistnämnda ger ett större totalt bännviddsomfång från vidvinkel till tele. Det gör att du kan ta väldigt varierande typer av motiv. Allt från landskap till djurbilder (beroende på tålamod och hur "tama" djuern är dock).

Vad gäller Canon-paketet så vet jag inte om det är 18-55 med eller utan IS. Om det är versionen utan IS så är just det objektivet inte så bra, är det versionen MED IS så är det ett bra objektiv.
75-300:an (om det verkligen är 75-300 och inte 70-300) är en gammal modell som inte heller är så bra. Är det versionen med IS kan den möjligen ses som prisvärd, men fortfarande bara "sådär".

Nikon-paketet med 18-55VR + 55-200VR är bra. Objektiven är båda mycket bra sett till priset. 200mm ger något kortare "räckvidd" än du får med Canon-paketet, såklart, men det beror ju lite på motiv och så om det spelar nån roll.

Det förstnämnda paketet har ju bara ett objektiv som dock har något större omfång än 18-55:eek:rna. Man kommer "dubbelt så nära" jämfört med 18-55:eek:rna, men bara "hälften så nära" jämfört med tex 55-200VR.
Objektivet är något bättre än 18-55:eek:rna, men det är inte så stor skillnad att det ska vara den avgörande faktorn.

Paketet med 18-105:an ger ett ganska bra allroundpaket om man inte vill hålla på att byta objektiv och funkar för de flesta motivtyper utom vilda djur, kan man säga. För min egen personliga del, som inte fotar så mycket saker "på håll", hade jag valt paketet med 18-105:an, men står det på menyn att fota saker på "lite avtånd" hade jag valt 18-55 + 50-200.

Om Canon-kameran känns mer intressant (bättre att hålla i tex) så hade jag valt att köpa kameran med 18-55 IS och kompletterat med 55-250 IS, om behovet av en telezoom finns.
450D ger något sämre bildkvalitet än D5000 och har något sämre AF-system. Inte några avgörande skillnader, en kan kanske vara bra att veta om. Om allt annat är/känns lika så... :)

Canon 450D är en ganska gammal modell ska man köpa den bör det vara ett riktigt bra pris. Det vet jag inte om det där är.

Den lite modernare Canon 500D kan man få i ett paket liknande Nikonpaketet (18-55 IS + 55-250 IS) för 8300 kr på Rajala. Det tycker jag låter intressantare.

Men viktigast är att du känner på kamerorna. Om du inte gillar att hålla den mot ögat ska du inte köpa.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto