Annons

Hjälp mig välja!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Idag har jag varit runt och tittat på några erbjudanden i butikerna runt kalmar men jag vet inte vad jag ska välja.

Jag kom snabbt fram till att jag vill ha en nikon eller canon.

Hittade två erbjudanden för nikon D5000, vet inte vad alla siffror betyder men skriver dem i vilket fall.

1 D5000 18-105 vr af-s dx nikkor 18-108mm f/3.5-5.6g ed vr.....................7590 kr

2 D5000 double vr zoom kit, nikkor 18-55mm f/3.5-5.6g vr, Dx vr zoom-nikkor 55-200mm f/4-5.6 if-ed................................8200 kr

Sen en trevlig canon.

3 Canon 450 d 12.2 mp, 18-55mm + 75-300mm....................................6990 kr

Vilket alternativ kan ni råda mig att köpa. Jag vill inte ha en begagnad utan det är dessa jag väljer mellan. Jag är nybörjare men har ett stort intresse av detta så jag vill inte att kameran bara ska vara "nybörjarkamera", även om den gärna får vara enkel.

De två sistnämnda ger ett större totalt bännviddsomfång från vidvinkel till tele. Det gör att du kan ta väldigt varierande typer av motiv. Allt från landskap till djurbilder (beroende på tålamod och hur "tama" djuern är dock).

Vad gäller Canon-paketet så vet jag inte om det är 18-55 med eller utan IS. Om det är versionen utan IS så är just det objektivet inte så bra, är det versionen MED IS så är det ett bra objektiv.
75-300:an (om det verkligen är 75-300 och inte 70-300) är en gammal modell som inte heller är så bra. Är det versionen med IS kan den möjligen ses som prisvärd, men fortfarande bara "sådär".

Nikon-paketet med 18-55VR + 55-200VR är bra. Objektiven är båda mycket bra sett till priset. 200mm ger något kortare "räckvidd" än du får med Canon-paketet, såklart, men det beror ju lite på motiv och så om det spelar nån roll.