Annons

Hjälp mig välja en bra bildskärm!

Produkter
(logga in för att koppla)

Arosfors

Medlem
Står i begrepp att för första gången i mitt liv skaffa en bra skärm för bildbehandling (för övrigt min första platt-skärm).
Har fastnat för NEC MULTISYNC 2690WUXI 26
Den har sk IPS-panel, vilket jag har förstått är förstahandsvalet (om man har råd).
Enda nackdelen med IPS skall vara att den KAN ha lite svårt att urskilja nyanser i väldigt mörka partier.
Andrahansvalet skulle vara en skärm med S-PVA-panel.Dessa ligger lite lägre i pris.
Fördelen med IPS framför PVA skall också vara större möjligheter att kalibrera skärmen.
Vad säger ni som verkligen kan något om detta? Jag är väl kanske lite rädd för att jag lägger onödigt mycket pengar om jag köper en skärm med PSI-panel.
Det är ju inte så att jag arbetar professionellt med foto.Men som sagt har jag hittills haft CRT-skärmar och vanliga TFT-skärmar med Tn-paneler har folk här på fotosidan bestämt avrått ifrån om man skall använda dem för bildbehandling.
Har även kikat på Eizos colouredge-skärm, men den kostar ju 18000. NEC:en går på ca 15000, vilket egentligen är 5000 mer än jag hade tänkt lägga.
Synpunkter????
 
Komplettering

Mina budgetalternativ är annars:
NEC MULTISYNC 2470WNX 24
EIZO FLEXSCAN S2431WK 24, båda för ca 10000.
Samtliga skärmar jag tittat på finns hos:
http://www.dustinhome.se
Tacksam för alla synpunkter.Kan inte så mycket om datorer men känner på något sätt att skärmen faktiskt är mitt viktigaste verktyg.
 
ANNONS