Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig - Tamron eller Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

B737

Medlem
Sitter med ett nytt Tamron 24-70VC monterat på min 5D3. Har läst på nätet så att ögonen blöder, Toppklass i Foto samt Kamera&Bild, även på DPR samt ett antal andra. Samtidigt om man läser andra omdömen så säger man att 24-70II är vida överlägsen, och att tom den gamla är bättre. Klart att 24-70II är bättre, men hur mycket? Hur mycket skulle jag som avancerad amatör märka? Framgår inte hur mycket man märker skillnaderna i verkliga livet?

Sen är det det där med att det inte är ett Canon. Det svider lite att veta att det finns ett som är bättre, dock kostar det 11000 kr mer.

Jag tycker bilderna blir fina. Snygga färger, bra kontraster och skärpa.

Men det gnager, tror att det har att göra med något annat än det rationella. Kan någon som använder detta objektiv ge lite intryck och lite synpunkter? Någon som arbetar professionellt med objektivet? Som sagt, svensk press lovsjunger detta. Hur bra brukar Tidningen Foto's recensioner vara? Brukar man kunna lita på dem?

Hälsningar
Erik

Hej

Visst kan det vara förvirrande, jag brukar oxå hamna i såna här lägen.
Känner du att objektivet ger dig bilder som är nöjd med så är det bra. Jag tror inte att skillnaden är speciellt stor.

Fotos tester är omämnda världen runt för att vara mkt bra.

Glenn

Sitter med ett nytt Tamron 24-70VC monterat på min 5D3. Har läst på nätet så att ögonen blöder, Toppklass i Foto samt Kamera&Bild, även på DPR samt ett antal andra. Samtidigt om man läser andra omdömen så säger man att 24-70II är vida överlägsen, och att tom den gamla är bättre. Klart att 24-70II är bättre, men hur mycket? Hur mycket skulle jag som avancerad amatör märka? Framgår inte hur mycket man märker skillnaderna i verkliga livet?

Sen är det det där med att det inte är ett Canon. Det svider lite att veta att det finns ett som är bättre, dock kostar det 11000 kr mer.

Men det gnager, tror att det har att göra med något annat än det rationella. Kan någon som använder detta objektiv ge lite intryck och lite synpunkter? Någon som arbetar professionellt med objektivet? Som sagt, svensk press lovsjunger detta. Hur bra brukar Tidningen Foto's recensioner vara? Brukar man kunna lita på dem?

Hälsningar
Erik

Har ett ex själv fast till en Nikon. Är mer än nöjd. Möjligt att Canons nya 24-70 är en aning vassare, men det är nog inget du märker vid vanlig användning om du nu inte har för vana att granska alla kanter i 100%:)
Tamrons stabilisering är oerhört värdefull, speciellt vid filmning. Hur som helst - här är en intressant jämförelse från youtube.
Tamron vs Canon
Anders W

Red Fel på länken - återkommer

Jag har haft Canon 24-70 2.8 version I och II även Canon 24-105 F4 IS och det nya 24-70 F4 IS nu har jag Tamron 24-70 2.8 VR vilket jag är mest nöjd med utav dom alla det ända som är något störande är att Tamron zoomar åt motsatt håll gemfört med Canon

När jag läste tester av Canon 24-70 Mark I & II mot Tamron 24-70 så fick Tamron i princip samma betyg optiskt som 24-70 Mark I vilket i sig är riktigt bra.

Visst den är inte lika bra optiskt som Mark II, men för bara halva priset får du riktigt bra optik i klass med Mark I, lägg därpå till bildstabilisering och 5 års garanti.

Jag är klart nöjd med mitt Tamron 24-70, hoppas du också blir det!

Haha, undrar hur många kg en sådan klump skulle väga?

Håller med om att det förmodligen blir en best, men om man tänker efter så borde det ökade bländarsteget dubbla vikten. I sigmas fall borde en sådan konstruktion hamna kring 1,5kg vilket är ungefär vad en 70-200/2.8 väger, och sådana släpar ju folk glatt omkring på;-)

Sigma verkar ju lyckas ganska bra förnärvarande så det hela känns lite spännande

Tror också att det kommer att bli en riktig "dunderklump" om nu ryktena stämmer, men om nu Sigma verkligen släpper denna "bomb" & lyckas lika bra som dom verkar ha gjort med sin nya 18-35/1,8 så skulle i alla fall jag ha svårt att låta bli att köpa den även om den väger 1,5kg.

Min kameraryggsäck väger redan en hel del så ett halvt kilo hit eller dit spelar ingen roll... =)

Tror också att det kommer att bli en riktig "dunderklump" om nu ryktena stämmer, men om nu Sigma verkligen släpper denna "bomb" & lyckas lika bra som dom verkar ha gjort med sin nya 18-35/1,8 så skulle i alla fall jag ha svårt att låta bli att köpa den även om den väger 1,5kg.

Min kameraryggsäck väger redan en hel del så ett halvt kilo hit eller dit spelar ingen roll... =)

Sigma är otroligt duktiga och jag hoppas dom släpper denna zoom.
Köpte deras 35mm f1.4 och är helt frälst efter det :)

Sitter med ett nytt Tamron 24-70VC monterat på min 5D3.

Hälsningar
Erik

Jag gick i likadana tankar när jag köpte Tamrons nya 70-200 F/2.8 Di VC USD, men fick nog släppa de tankarna mycket snabbt då jag är otroligt nöjd med resultaten objektivet presterar. Priset 1390 € är ju dessutom ngt som höjer humöret.

det enda som är något störande är att Tamron zoomar åt motsatt håll jämfört med Canon

Detta fel svängandet vållade och gör det ännu problem när ngt har blivit matat in i bollen. Varje gång blir jag tvungen att kolla hur går det nu.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar