Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig ställa in min D5D.

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas J

Aktiv medlem
Vad jag förstår så är D5D förinställd så att även bilder i JPEG bör behandlas i dator för att bilden ska bli perfekt. Men nu är det så att jag är helt grön på det här med bildbehandling och just nu har jag fullt upp med att lära mig hantera kameran. För tillfället så vore jag alltså tacksam om kameran fixade bildbehandlingen så bra som möjligt så jag själv slipper hålla på med det i datorn.

Men hur ställer jag in den så att den gör detta?

Har läst manualen om olika färglägen och digitala effekter men jag vart tyvärr inte så mycket klokare av det.

/Tomas

-förinställd och förinställd...?
Vad är det du inte tycker blir bra?
Jag gissar att du inte tycker skärpan räcker till. En DSLR skärper inte lika mkt som en digitalkompakt. Du kan öka skärpningen till +1 eller +2 i kameran men då måste du köra i P-läget (eller A,S,M lägena) och inte det gröna AUTO. I gröna läget är allting alltid nollställt. Testa även att höja kontrasten en aning. Då får du lite mer "färdiga" bilder.

Anledningen till min fråga var inte pga. att jag är missnöjd med bilderna jag får idag utan jag ville bara få kameran att göra mina bilder så bra som möjligt eftersom jag vet att jag för tillfället inte kommer att göra någon bildbehandlig själv.

Men nu ska jag testa att öka skärpan och kontrasten lite och då kanske jag blir besviken på mina gamla bilder, blir ju lite enklare då man har något att jämföra med.
Det är ju lätt för en som inte är så insatt, dvs. jag, att det blir som med sin TV, att man är inte missnöjd med den förräns man ställer en bättre bredvid, då man plötsligt undrar hur man någonsin kunnat vara nöjd med sin gamla burk.

Man kan öka skärpningen något knäpp, även färgmättnad och konstrast brukar vara lägre ställda på D-slr mot kompakter.
personligen så har jag ställt med skärpningen något och låter de övriga vara i noll(normal)läget till min D7D.
Efter att endast ändrat på storleken och laggt på måttligt med oskarp mask så blir bilderna bra till 90%.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar