Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hjälp mig med min Nikon D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Wilson Durán

Ny medlem
Ursäkt mig.. men jag trodde att Ni kan hjälpa mig.. Jag köpte en Nikon D70, utan garanti, för ett par månader sedan. Säljaren såg ut seriös.. efter några dagar tillbaka har kameran visa nåt väldigt konstig.. den gröna lilla lampan som lyser när man tar bilden och kameran börjar att lada.. lyser jämt.. jämt.. Och jag kan inte utföra ingen annan funktion.. resten av kameran ser ut som dött.. Den enda sättet att den lilla gröna lampan släkts är när jag plockar bort minneskortet lr batteriet...

Har det hänt er detta någon gång?

Förlåt att jag stör er med min fråga.. Men det är så vacker ute och jag utan kamera.. synd va?

Tack i för hand!

wilson durán

Det är ett kännt fel sök på glod (green light of death) här eller på WWW.d70sverige.net så hittar du en del.

Nästa steg är väl att ringa till Nikon i Upplands väsby och höra hur du ska göra dom har nog stått för reparationerna.

Blue

Det är som sagt ett känt fel på en del av de D70 som tillverkade de första månaderna efter att den släpptes. Säljaren var säkert inte oseriös, för detta fel dyker bara upp helt utan förvarning.

Nikon kommer att fixa det gratis som garantireparation, *även* om din garanti gått ut (hände nyss min egen kamera).

vilken lättnad..! tack ska ni ha.. jag är mycket tacksam.. Nu gäller att vänta tilll på måndag..
Jag kommer att misa alla de här fina snödagarna..
Vad synd! jag är ju ledsen..

men också mycket glad..
Vilken fin grej det här fotosidan lr hur??

Tack så mycket..!! Tack, Jörgen!

Jag har nu kollat på Nikons hemsida.. Där står det precis som du säger.. De står för reparationen trots att garantiet har gått ut..

vad jag är glad nu..
tack!

Är det inte så att vi har 2 års garanti i enigt konsumentköpslagen sverige!?

Isåfall finns det väl knappast någon D70 som är garantifri då den släpptes för mindre än 2 år sedan.

När jag lämnade in min D70 för samma problem fick jag nästan trycka in det i säljarens huvud. (Trots att han visste att jag hade rätt hela tiden.)

sethakan skrev:
Är det inte så att vi har 2 års garanti i enigt konsumentköpslagen sverige!?
Kort sagt: nej, en garanti är alltid frivilligt för säljaren att lämna.

Däremot har man nu tre års *reklamationsrätt* vid ursprungliga fel. Detta är inte samma sak, särskilt inte ur bevissynpunkt, varför det *i praktiken* kan bli svårare att driva sin sak med hjälp av reklamationsrätten, jämfört med om man har garanti kvar.

Läs mer här om hur det förhåller sig:
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=125

Ok, fel ordval av mig med det betyder ju typ samma. Jag sa garanti med det heter reklamationstid.

Citat från Konsumentverkets hemsida:
Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.

Men så länge jag kan bevisa detta så är det väl inte upp till säljaren, han får väl bara gilla läget!?

Har jag tolkat det rätt?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar