Annons

Hjälp mig identifiera spindeln (bilder)

Produkter
(logga in för att koppla)

Scratchen

Aktiv medlem
Jag hittade en stor spindel på husväggen, måste ha varit en av de större modellerna som kan hittas i sverige. Den var ca 1.5cm - 2cm (ben inte inräknade).

http://www.zsh.net/gallery/view_photo.php?full=1&set_albumName=album18&id=spindel1

http://www.zsh.net/gallery/view_photo.php?full=1&set_albumName=album18&id=spindel2

http://www.zsh.net/gallery/view_photo.php?full=1&set_albumName=album18&id=spindel3

När jag ändå har lagt upp bilderna, vad tycker ni? Jag tycker att skärpedjupet blev ganska bra ändå med tanke på avståndet (2-3cm från linsen).
 
jag har läst lite på internet nu och kommit fram till att det förmodligen inte är en vargspindel. Vargspindlar ska tydligen inte kunna spinna nät, och det kunde den här. Kolla på första bilden, man ser t.o.m en tråd hänga ut ur bakkroppen.
 
Nej, vargspindlar gör inga fångstnät eftersom de jagar sitt byte. Men jag tror definitivt att de ändå har fullt fungerande spinnvårtor (vilket jag tror att alla spindlar har... Men jag kan ha fel...) eftersom jag antar att de liksom andra spindlar lindar in sitt byte efter fångsten. Dessutom brukar ju sådana icke "nätbundna" spindlar bära med sig sina ägg i en kokong på magen (som den du har på bilden).
 
Många tror att alla småkryp är insekter

Jag kan inte spindlarnas namn, men jag ser att det ingår i ett album som heter "Insekter".
Det är kanske intressant för Dig att veta att spindeln inte är någon insekt utan ingår i gruppen spindeldjur.
 
Re: Många tror att alla småkryp är insekter

Wolfgang skrev:
Jag kan inte spindlarnas namn, men jag ser att det ingår i ett album som heter "Insekter".
Det är kanske intressant för Dig att veta att spindeln inte är någon insekt utan ingår i gruppen spindeldjur.
jo jag kom på mig själv där faktiskt, men har inte flyttat bilderna än, tack för påminnelsen dock!
 
f64 skrev:
Rovspindel. Familj Pisauridae. Möjligtvis Pisaura mirabilis. Hona bärande äggkokong.

då är det alltså inte en vargspindel, för den liknar mer din beskrivning.
hur är det med deras beteende? är dom farliga, giftiga osv? jag märkte då iallafall att hon i början försökte försvara sina ägg, men lugnade efter ett tag ner sig.
 
Jag har inte själv blivit "biten" av någon rovspindel, däremot har jag fått mig något nyp av kärrspindel, Dolomedes fimbriatus som, om jag inte missminner mig ingår i familjen Pisauridae, så jag är inte säker på att att rovspindeln inte kan prestera ett nyp om den så vill.

Anledningen till att jag är osäker på om det är en mirabilis är att jag på din beskrivning uppfattar den som kanske något större än en sådan - mirabilis kan bli upp till 14 mm (Det finns (åtminstone) tre arter av familjen Pisauridae i Sverige)

Att hon försökte försvara sin kokong stämmer säkert. När äggen skall kläckas så fäster hon kokongen i vegetationen som en liten "barnkammare" som hon sedan står på vakt över.

Inför parningen så ger hannen honan ett inspunnet byte som brudgåva som hon äter upp underparningen, om ej så riskerar han att själv bli uppäten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.