Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hjälp mig hitta "the one".

Produkter
(logga in för att koppla)

Altmann

Medlem
Jag ska åka som Aupair och kommer ta med min kära systemkamera. Men det är inte alltid jag kommer vilja/orka släpa runt på denna och tänkte köpa mig en mindre kompakt kamera.

Jag behöver hjälp att hitta den perfekta kameran!

Skriver lite lätt vad som önskas ha med:
- Enkel inställning för att snabbt kunna agera med kameran.
- Avancerade inställningar för att kunna utnyttja kameran till fullo.
- Liten och kompakt.
- Gärna snäppet över bra när det kommer till batteritid.
- gärna bra macro
- ett plus i kanten om den är vattentålig
- filmar HD men gärna i MP4-format för att kunna slänga upp filmer på blogg osv.

Ser nu här att det lär bli svårt att hitta en, men vet ni något ni rekommenderar så skriv!
Vet inte vart jag ska börja med att leta denna sort av kamera. Tog mig 1 år innan jag bestämde mig för min systemkamera och den tiden har jag inte nu.

Gärna som sagt en kamera för expertnivå än nybörjare.

Är det viktigt att den får plats i fickan håller jag med om att S110 är ett fynd. Ännu trevligare (fast större och dyrare) är Fuji X20, med sin manuella zoom och (för kameratypen) utmärkta sökare.

Gärna som sagt en kamera för expertnivå än nybörjare.

Som andra nämnt, Canon S110 eller Fujifilm X20. Men även Sony RX100, och jag skulle faktiskt lägga till Panasonic GM1 - den sistnämnda är visserligen en systemkamera, men lika stor eller bara obetydligt större än de övriga.

Alla de här fyra kamerorna uppfyller konkret de du är ute efter, men de är sinsemellan lite olika och vilken man föredrar blir mest en smaksak. Jag skulle själv utan att tveka ta med mig vilken som helst av dem på en långresa.

Vad får den kosta och hur stor får den vara? Måste den kunna gå ner i fickan?

Jag hade tänkt mig som maxpris på 3500:-. Men vet jag att jag kommer få en grym kamera med att lägga till en tusenlapp då kör jag givetvis på det.
Den ska smidig, kompakt och helst till och med kunna ha i bakfickan.

Då skulle jag försöka få tag på en begagnad Sony RX100. Version 1 borde gå att få tag på för 3000-3500kr, Billigast hittills på FS är 2800kr. Jag har själv använt den på fjället och den funkar riktigt bra! Man kan ta panoramor direkt i kameran och det finns funktion för handhållet i skymning där den tar en skur med hög-ISO-bilder som den sen lägger ihop till en brusreducerad bild.
Den har en stor sensor så bruset ligger redan från början på en låg nivå.

En sak du bör tänka på att även om den går ner i fickan så är det bra att ändå ha den i en luddfri påse/väska. Inte kul när det kommer in fibrer i optiken/sensorn och det inte går att ta bort objektivet.

Edit: Bakfickan är nog inte en lämplig plats vilken kamera du än väljer, inte ens om den sitter i en mobiltelefon.

Då skulle jag försöka få tag på en begagnad Sony RX100. Version 1 borde gå att få tag på för 3000-3500kr, Billigast hittills på FS är 2800kr. Jag har själv använt den på fjället och den funkar riktigt bra! Man kan ta panoramor direkt i kameran och det finns funktion för handhållet i skymning där den tar en skur med hög-ISO-bilder som den sen lägger ihop till en brusreducerad bild.
Den har en stor sensor så bruset ligger redan från början på en låg nivå.

En sak du bör tänka på att även om den går ner i fickan så är det bra att ändå ha den i en luddfri påse/väska. Inte kul när det kommer in fibrer i optiken/sensorn och det inte går att ta bort objektivet.

Edit: Bakfickan är nog inte en lämplig plats vilken kamera du än väljer, inte ens om den sitter i en mobiltelefon.

Att lägga den i bakfickan är mer av ett uttryck att den ska vara smidig, lätt och liten.

Vad säger ni om dessa kameror?:
Canon Powershot G15
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=G15

Olympus TG-2 Red
http://www.netonnet.se/art/foto/kompaktkamera/aventyr/olympus-tg-2red/183101.4558/

Canon Powershot S120
http://www.netonnet.se/art/foto/kompaktkamera/avancerad/canon-powershots120black/192666.4556/

Du blandar ju friskt mellan avancerade tjockkompakter, avancerade tunnkompakter, enkla vattentäta kompakter, långzoomar med sämre bildkvalitet osv. Känns spretigt. Du må nog samla dig lite ;-)

Har du ingen butik i din närhet med stort utbud?

Jag tror att du kan välja bort en massa kameror bara genom att titta och känna på dem. När du kommit fram till några som passar, kan vi lättare hjälpa dig.

I din prisklass tror jag att du kan vandra hyggligt säker från bottennapp.

Per.

Vet inte hur liten du vill att den ska vara, men vad sägs om Nikon v1. Väldigt bra batteritid inte ovanligt att man får ut drygt 1000 bilder på en laddning om man använder EVF istället för skärmen på baksidan. Det mesta du är van att kunna ställa in på en bättre systemkamera går attt ställa in. Dessutom extremt snabb autofokus, inklusive väldigt bra följande autofokus för rörliga motiv, som även kan kombineras med ansiktsdetektering.

En av de få stillbildskameror, alla kategorier, där autofokus är tillräckligt bra för att fungera bra vid videofilmning utan att pumpa fram och tillbaka innan den hittar rätt. Dessutom finns mikrofoningång så att man kan få bättre ljud.

Att den dessutom har riktig sökare gör den trevlig att använda även när solen skiner.
Snabb bildhastighet även när man fotograferar RAW+JPEG och ganska rejeält tilltagen buffert för serietagningar. Klarar 4-5 sekunder med 10/bilder per sekund innan den saktar ned för att skriva till minneskortet.

Vill du jämföra storlekar på olika kameror är detta en bra site:

http://camerasize.com/compare/#123,404

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto