Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig hitta rätt minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

MrLexington

Medlem
Har köpt upp mig från min nybörjarkamera (Canon 550D) till en 7D, dock är det ju SD-kort i min gamla och CF i nya, så sitter nu på nätet och letar minneskort.
Men vad bör jag satsa på? Minneskapacitet, hastighet osv?

Brukar tömma kameran efter varje fototillfälle, främst är väl kameran tänkt att fota fåglar med, så serietagning blir det en del. Max 500-600 kr.

Tack på förhand!

7D har en skrivhastighet på 80MB/s. Kortet i länken ovan har 60MB/s. Se även till att du har senaste firmware för fler bilder

Alltså 80mb/s eller snabbare!
Kommer fota jpeg, iaf till en början, skulle jag gå över till RAW får jag väl uppgradera kortet!
Skulle det räcka med 8gb? Eller 16 är minimum?

Grovt räknat vill jag minnas att det största JPEGformatet blir knappt 8mb i 7D, vilket skulle betyda knappt 1000 bilder vilket jag antar funkar för de flesta(?)

Skulle du börja fota i RAW är 8gb i minsta laget. För RAW+JPEG skulle jag nog säga att även 16gb är för litet.

Edit: 550D och 7D är båda 18 megapixel. Om du sparar i samma jpegformat borde de vara jämförbara om du bara vill räkna på hur många bilder som får plats på 8gb. Dock tror jag att serietagningen på 7D kan resultera i betydligt fler exponeringar.

Tack för all hjälp!
Börjar med ett 8gb, snabbare än 80 mb/s och kollar så att firmware är uppdaterat.
Skulle jag börja fota RAW blir det ett nytt, större kort.

Det verkar vara en delad fråga detta.
Får kolla runt o se vad jag kan finna helt enkelt.

Siktar på ett 16 gb så ser vi vilken hastighet 500 kr räcker till

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar