Annons

Hjälp mig hitta ett bra Conon objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Victor E.

Medlem
Jag är en tämligen ny fotograf som söker efter ett bra objektiv till min EOS 300v men är inte alls säker på vad jag ska köpa. Jag studerar så jag har en snäv budget som inte borde gå över 3000SEK.

Jag funderar på et 50mm objektiv för att jag vill ha ett objektiv med stor bländaröppning för fotografering då det inte finns så mycket ljus. Har hört mycket gott om Canons 50mm f1.8II objektiv men också en del kritik mot kvaliten.

1.Är objektivet så bra som det sägs och är det prisvärt?
2.Roterar fronlinsen vid fokusering. Jag använder gärna pol.filter så det är bra om det inte roterar)
3.Är det värt att lägga ut de extra stålarna på Canons 50mm Macro eller deras 50mm f1.4 istället?

Tack för all hjälp!
//Victor E.

1. Ja, objektivet är i och för sig plastigt men fullt funktionsdugligt .
2. Nej, så polfilter funkar bra.
3. Nej, men kanske, beror ju på vad du vill fota. Fotar du macro kan det vara värt de extra pengarna, alternativet är att du köper till mellanringar för att kunna fota macro. Canons f/1,4 tycker jag du kan vänta med om du nu har begränsad budget,

MVH
Magnus

1) Objektivet är optiskt mycket bra för sitt pris

2) Roterar inte

3) Huruvida det är värt eller inte beror på vad du kräver. Med 1,4 får du micro-usm, större bländare och bättre byggkvalitet samt avståndsskala på objektivet. Dock kan man kanske skaffa något annat för pengarna som blir över med 50/1,8.

//M

edit: damn, Magnus hann före :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar