Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig hitta bra omgivningsljus/arbetsbelysning vid fotoredigering

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikArvidsson

Avslutat medlemskap
Läste just Stefan Ohlssons utmärkta artikel om Arbetsfärgrymder och förgprofiler. När jag läste artikeln påmindes jag om att det är viktig att rummets ljus - alltså omgivningsljuset - har rätt färgtemperatur - alltså 5000K. Att sitta och redigera i glödlampsljus är ju inte så smart då.

Så nu till min fråga:

- Har ni tips på bra belysning/lampor med färgtemperatur 5000K - jag skulle kunna köpa för att få till en bra arbetsbelysning när jag sitter och redigerar bilder? Jag vill helst slippa montera upp sådana där lysrör i taket som man måste vara elektriker för att koppla ström till.

Hoppas på svar.

Nån som vet nån affär i Stockholm som säljer den där Lysrörslampa dagsljus 5000K sockel E-27 - som Lennie tipsade om..?

FredrikArvidsson skrev:
- Har ni tips på bra belysning/lampor med färgtemperatur 5000K - jag skulle kunna köpa för att få till en bra arbetsbelysning när jag sitter och redigerar bilder? Jag vill helst slippa montera upp sådana där lysrör i taket som man måste vara elektriker för att koppla ström till.

Tack för berömmet om artikeln, kul om några tycker det blir enklare detta med färghantering.

Beträffande ljus använder jag lysrör i en vanlig lysrörsarmatur. De som jag använder heter Just Normlicht 5000K, som jämfört med de Philips och Osram 950 (som sägs ska ha samma prestanda) ger ett betydligt bättre resultat.

Sedan har jag en Solux-lampa för att titta på mina utskrifter. Finns att köpa i butiken här på Fotosidan.

Stefan

Re: Re: Hjälp mig hitta bra omgivningsljus/arbetsbelysning vid fotoredigering

stefohl skrev:

Sedan har jag en Solux-lampa för att titta på mina utskrifter.

Jag har inte provat Solux-lampan, mest för att jag inte har någon vettig armatur tillgänglig, men är inte Solux-lampan aningen varm? 4700K

/Lennie

Re: Re: Re: Hjälp mig hitta bra omgivningsljus/arbetsbelysning vid fotoredigering

Lennie skrev:
Jag har inte provat Solux-lampan, mest för att jag inte har någon vettig armatur tillgänglig, men är inte Solux-lampan aningen varm? 4700K

/Lennie

Om du tittar på de lysrör som används ser du att de också har färgtemperaturer som avviker lite från standarden. Därför har man sagt att man tolererar en avvikelse på ±300K.

Men i Soluxarmaturen använder man en lite för hög spänning, 13,5 V istället för 12 V. Det ger en något högre färgtemperatur.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar