Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig att välja rätt systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

teps

Ny medlem
Hej!

Har bestämt mig för en systemkamera efter ett år med en kompaktkamera.
Nu är frågan, vilken kamera ska man välja i den enorma djungel av kameror?

Jag vill ha någon som jag kan växa i. Den ska helst inte bli otillräcklig efter ett tag. Tycker både tele och macro är intressant och roligt.
Inomhusbilder är också något som jag antagligen kommer ta mycket av eftersom det finns små barn i släkten just nu :)
En allround-kamera alltså, hehe.

Ska man lägga ner mest på kamerahuset eller mest på objektiven ? Det finns en del billigare alternativ på hus men "klarar" de de bättre objektiven ?
Hur stor skillnad är det på ett 5000 kr:s hus och ett 10000 kr:s hus ? Kommer man se stor skillnad med samma objektiv ?

Mycket tacksam för tips!

teps skrev:
Hur stor skillnad är det på ett 5000 kr:s hus och ett 10000 kr:s hus ? Kommer man se stor skillnad med samma objektiv ?
Nej. Köp ett billigt hus och ett dyrare objektiv.

Och det spelar ingen roll vilken kamera du köper förutom att Nikon D40 kräver objektiv med inbyggd motor. Fast det är antagligen inget problem det heller. Alla digitala systemkameror ger bra bilder.
Gå till några affärer och titta på deras kameror. Köp sen den som känns bekvämast att hålla i och som passar i pris.

Det finns massor av trådar här om samma ämne om du söker lite i forumet!

/Pia

Jag kan inte annat än instämma med Pia - satsa initialt på ett kapabelt men enkelt kamerahus, typ Nikon D40 eller Canon 400D, och investera långsiktigt i optik som du kan använda när du byter upp dig till ett mer avancerat hus. Det kommer du att tjäna på i längden.

Läs i respektive kameraforum, det finns mycket tips. :)

Instämmer också på tidigare svar. Om kameran ligger bra i handen är den rätt för dig. Angående D40 så skulle jag byta ut den mot D50 eftersom D40 inte har inbyggd autofokusmotor och hindrar lite i val av objektiv. Ett Sigma 17-70 är nog ett bra objektiv att börja med, har stor max bländare (2.8) och kostar runt 3000 kr. Själv har jag lagt cirka 50/50 per objektiv men de är nog lite i överkant. Men de är alltid kul med optik som håller till nästa kamera uppgradering. Lycka till med valet, o läs igenom trådar som handlar om detta ämne.

Du kan köpa en D40 utan vidare, det finns tillräckligt med AF-S objektiv på marknaden för amatörer, och fler kommer, så det är inget du behöver oroa dig för.

/kent

Jag röstar för att köpa ett skapligt hus med än gång. Typ Nikon D80. Mer kamera, som man kan vara nöjd med längre än tex D40.
Men som sagt spring iväg till en butik och känn på dom. Det gjorde jag, och det blev D80 för min del. Kanonkamera ! (med K )

// Hasse

Tack för alla svaren!
Har bestämt mig för Nikon iallafall :) Lite för att mina brödrar hade D50 och D80. Kan vara smidigt att ha samma märke ifall man känner för att byta lite objektiv.

Har kollat in D40(x) och D50.
Finns några trevliga paket på cyberphoto.
http://www.cyberphoto.se/?http://ww...icleIDGroup=999&sortera=&prislistan=&onshelf=

Nikon D50 hus (svart) + AF-S DX 18-135/3,5-5,6 G ED inkl värdepaket: Extra batteri + 2GB minne + UV-filter + microfiberduk + väska
Pris: 8390 kr
D50 är lite äldre men kommer med ett schysst(?) allround objektiv.

Nikon D40 hus (svart) + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G ED II (svart)
Pris: 5 790 kr + väska, minne, UV-filter = 6790 (?)

Nikon D40 hus (svart) + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G ED II (svart) + AF-S DX 55-200/4-5,6 ED (svart) + 2GB minne + två UV-filter + väska + microfiberduk
Pris: 8790 kr
Plus att om man köper en D40 får man en blixt på köpet av Nikon, en SB-400. D40an kan dock inte ha alla möjliga objektiv. Osmidigt med två objektiv.

Hur stor skillnad är det mellan D40 och D50 egentligen ?

Om jag nu köper D40 med bara kitobjektivet vilket passar som andra objektiv om jag vill ha ett med både bra zoom och macro ? Är det bara Nikon som gäller eller har många andra AF-S som t.ex Sigma ? Var som någon skrev. Det känns som de objektiv som har AF-S är dyrare och ganska få. Är det bara AF-S man ska leta efter bland objektiven eller finns det någon annan beteckning med ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar