Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig att kopiera S/V på färgpapper!?

Produkter
(logga in för att koppla)

MickeS

Aktiv medlem
Hej,
Jag ska om ett par timmar iväg till mörkrummet där jag hade tänkt leka lite med S/V film som jag ska kopiera i färgprocess och på färgpapper.

Jag har testat det någon gång tidigare med häftiga resultat, blev liksom en guldaktig ton på kopian. Försöker bifoga ett exempel här..

Nu undrar jag om det finns möjlighet att få fram andra toner i bilden på samma sätt?
Kom gärna med andra roliga experiment man kan göra med S/V till färgpapper.

Tack
/micke

http://www.fotografik.se

Bilagor

• guld.jpg
    guld.jpg
    17.3 KB · Visningar: 156
Hallå Micke.

Jag har själv experimenterat med en liknande teknik.... Tog ett ganska grovkornigt porträtt-neg, gjorde en mycket liten detaljförstoring på lithfilm (endast näsa-ögon-mun), kopierade sedan från lithfilm till färgpapper.. Bifogar ett exempel :)

Bilagor

• sandisup.jpg
    sandisup.jpg
    34.2 KB · Visningar: 148
MickeS skrev:

Nu undrar jag om det finns möjlighet att få fram andra toner i bilden på samma sätt?
Kom gärna med andra roliga experiment man kan göra med S/V till färgpapper.

Tack
/micke

http://www.fotografik.se
Du vet säkert mer än jag om färgkopiering men de oranga tonerna du får när du använder ett svartvitt negativ är väl p.g.a. att det saknar orange bas som färgnegativen har. Beroende på hur du färgfiltrerar ljuset borde du kunna få alla möjliga toner, eller?

Re: Re: Hjälp mig att kopiera S/V på färgpapper!?

Galaxens President skrev:
Du vet säkert mer än jag om färgkopiering men de oranga tonerna du får när du använder ett svartvitt negativ är väl p.g.a. att det saknar orange bas som färgnegativen har. Beroende på hur du färgfiltrerar ljuset borde du kunna få alla möjliga toner, eller?

Jag har bara testat kopiera så här en gång, och det var i slutet på en "vanlig" kopieringskväll som jag lekte en stund. Så jag testade inte alla möjligheter som finns.. Så det går säkert genom att filtrera på olika sätt, tänkte bara om någon visste mer exakt hur olika inställngar påverkar tonen.

Tänkte köra en helkväll med lite experiment :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar