Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig att hitta en lämplig semipro digitalkamera (i USA)

Produkter
(logga in för att koppla)

klash

Aktiv medlem
Min Canon A40 börjar kännas lite föråldrad och det är dags att byta upp sig. Eftersom jag pluggar i USA är dessutom mer gynnsamt att köpa en ny kamera här än hemma. Frågan är bara vilken...

Jag har funderat lite på en 300D (eller Digital Rebel som den heter här) eftersom jag har den analoga motsvarigheten med ett par billiga objektiv, men jag tycker fortfarande det är för mycket pengar (runt $900 med standardobjektivet).

Återstår gör kamerorna i klassen under dSLR-kamerorna, och här finns det en hel del att välja mellan - alla med sina för- och nackdelar. Jag har tittat runt lite och kommit underfund med att alternativen är Fuji FinePix S7000, Canon G5 och G3, Nikon Coolpix 5700, Minolta 7Hi, Olympus C-5050 och C-5060, fast jag kan mycket väl glömt/missat någon. Prisklassen är upp till $500 ungefär.

Storleken på kameran spelar mindre roll. Vad jag bryr mig om är bildkvaliteten (förstås). Jag vill dessutom ha bra zoomomfång, stora bländare, bra macro och många megapixlar, vilket man sällan får i en och samma kamera. Just nu lutar det åt Minoltan, men jag vet som sagt inte.

Alla tips och kommentarer är varmt välkomna! Är det t ex skillnad på garantin de olika tillverkarna ger, så att man kan lämna in vissa i Sverige och vissa inte?

(Om ni vill få er en uppfattning om prisläget i USA kan ni kolla www.cnet.com)
 
Hej