Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig att hitta en lämplig semipro digitalkamera (i USA)

Produkter
(logga in för att koppla)

klash

Aktiv medlem
Min Canon A40 börjar kännas lite föråldrad och det är dags att byta upp sig. Eftersom jag pluggar i USA är dessutom mer gynnsamt att köpa en ny kamera här än hemma. Frågan är bara vilken...

Jag har funderat lite på en 300D (eller Digital Rebel som den heter här) eftersom jag har den analoga motsvarigheten med ett par billiga objektiv, men jag tycker fortfarande det är för mycket pengar (runt $900 med standardobjektivet).

Återstår gör kamerorna i klassen under dSLR-kamerorna, och här finns det en hel del att välja mellan - alla med sina för- och nackdelar. Jag har tittat runt lite och kommit underfund med att alternativen är Fuji FinePix S7000, Canon G5 och G3, Nikon Coolpix 5700, Minolta 7Hi, Olympus C-5050 och C-5060, fast jag kan mycket väl glömt/missat någon. Prisklassen är upp till $500 ungefär.

Storleken på kameran spelar mindre roll. Vad jag bryr mig om är bildkvaliteten (förstås). Jag vill dessutom ha bra zoomomfång, stora bländare, bra macro och många megapixlar, vilket man sällan får i en och samma kamera. Just nu lutar det åt Minoltan, men jag vet som sagt inte.

Alla tips och kommentarer är varmt välkomna! Är det t ex skillnad på garantin de olika tillverkarna ger, så att man kan lämna in vissa i Sverige och vissa inte?

(Om ni vill få er en uppfattning om prisläget i USA kan ni kolla www.cnet.com)
 
Hej

Jag kör med Canon's analoga kameror och har även en Canon Powershot S50 som jag vill rekommendera. Samma sensor som G5 som du har på din lista men lite mindre, ingen lös LCD skärm, och ingen möjligthet till extern blixt är skillnaderna. Fungerar bra när man inte vill släpa med en ryggsäck med L objektiv. Av dom kameror som du hade på din lista är jag svag för G5. Den har mycket bra optik, 5 mp, och är av bra kvalitet. Ska du kolla priläget i USA ska du inte titta på CNET. Gå in på www.pricegrabber.com istället. Du har säkert redan tittat på www.dpreview.com för att få lite mer input om vad andra tänker och tycker.

H
 
klash skrev:
Just nu lutar det åt Minoltan, men jag vet som sagt inte.

Den heter numera A2, 8.000.000 pixlar, ruggigt mycket bättre EVF och bildstabilisering är det som främst skiljer den från 7Hi. Kostar i Sverige under 10000... går säkert ner ett par tusen på några veckor.

Testbilder finns på www.cyberphoto.se och säkert också på dpreview inom kort.
 
Tack för svaren!

Utan att vara besserwisser så är det en hel del mer som skiljer S50 och G5 åt. G5 är säkert en mycket bra kamera, men grejen är att jag skulle vilja ha lite större zoomomfång. Men det kanske är bättre att köpa en ljusstark kamera och komplettera med konvertrar? Jag har ingen erfarenhet av sånt alls.

A2 verkar onekligen vara en intressant kamera, men den är fortfarande för dyr för mig. Men jag kommer vänta så länge som möjligt (dvs ca 1,5 månad) innan jag beställer, så vi får väl se om prisläget hinner ändra sig.
 
Minolta A2 kostar ju typ som en eos 300d så det tycker inte jag är ett roligt alternativ. G5:an däremot verkar toppen. Tror den kommer sjunka ännu mer i pris när Pro 1:an blivit insåld..
 
Nu lutar jag åt Fujin...

Den har 6MP (12 interpolerat), 1 cm närgräns, 6x zoom och en massa annat för runt $400, men det klagas på för mycket brus. Det är inte lätt det här..
 
Lizard skrev:
Minolta A2 kostar ju typ som en eos 300d så det tycker inte jag är ett roligt alternativ.

Nåja, du får inte en 300D med den optiken, 8 miljoner pixlar och bildstabilisering för 10000, dessutom är en A2 en riktig digitalkamera om än inte en systemkamera... fast med originaltillsatser täcker du 22-300 mm, det borde räcka för de flesta seriösa amatörer...
 
Jag har beställt en Minolta Dimage A1 från http://www.digitalfotoclub.com. 607$ kostar den där och jag tycker att det är ett j*vligt bra pris =)

Eftersom jag beställt den till Sverige så kan det hända att jag får betala moms och tullavgifter men har jag tur så slipper jag =). I vilket fall som helst så tjänar jag på det.
 
moms kanske, tull icke... det är ingen tull på digitala kameror från USA. 607 dollar är rejält under 5000 spänn, det är helt okej, fick du med batterigreppet i det priset? nä? köp till det med, det kommer du inte att ångra, jag har använt min kamera 1,5 dagar utan batterigreppet o jag som trodde att det skull användas bara ibland...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.