Annons

Hjälp mej förklara...!

Produkter
(logga in för att koppla)

Highweiss

Aktiv medlem
Hej,

tänkte öppna kranen till FS samlade expertis. Skall nämligen dra ett kort snack om digital fotografering på veckoslutet. Målgruppen är folk med varierande yrkesbakgrund och poängen är att de skall lära sig begränsningar och möjligheter med digitalkameror. Det blir mest "tech talk" och inte så mycket snack om det visuella - first thing first, huvudsaken är att de klarar av att leverera bilder när de är ute på uppdrag.

Jag skulle gärna få igång lite brainstorming kring punkter här under. Grunderna kan jag förstås, men det är ofta man glömmer vissa poänger eller inte kommer på sätt att framställa saker på. Here we go:

- Hur sammanfatta skillnaden mellan kompaktkameror och digitala systemkameror? Funderar på att göra det som en lista med plus och minus.

- hur förklara efterbehandlingen enkelt; vad är resolution, hur en bild är uppbyggd, vad göra åt bilder som skall ut på webben (de flesta kommer bara att ha en laptop och irfan att jobba med)?

- vad skall finnas med på en eventuell checklist över saker att komma ihåg...?

Om nån där ute känner sig manad att brainstorma lite är jag tacksam!

/Andreas

Varför går de kursen? Eget initiativ pga intresse, eller ngn arbetsgivare som vill ha fotofolk?
Jag tror att det är lättare att ge argument om man har lite koll på bakgrunden.

I vilket fall, största fördelarna med system tycker jag är känslan, ergonomin, skärpedjupet och möjligheten att se det jag plåtar genom objektivet.

FILM) (ulltand skrev:
Varför går de kursen? Eget initiativ pga intresse, eller ngn arbetsgivare som vill ha fotofolk?
Jag tror att det är lättare att ge argument om man har lite koll på bakgrunden.

I vilket fall, största fördelarna med system tycker jag är känslan, ergonomin, skärpedjupet och möjligheten att se det jag plåtar genom objektivet.

Det är alltså folk med en rad olika uppdrag inom en biståndsorganisation som förväntas leverera lite bilder från fältet. Det där med skärpedjup är en bra poäng som jag glömt - tack!

Angående bilder för webben tänkte jag rekommendera ungefär FS-standard, 1024 på längsta sidan. Låter det vettigt som nån form av standard? Måste få ner bildstorlekarna maximalt, uppkopplingar från fältet är dyrt och långsamt. I princip kommer de bara att leverera bilder för webben från fältet, större bildfiler för tryck/arkiv kan levereras senare.

På checklisten finns förstås batterier och minneskort med och en påminnelse om att man måste ha sina egna kablar med sig, kompisens strömkabel till kameran av annan modell kommer inte att fungera. Å så tänkte jag påminna om att man alltid måste kolla inställningarna innan man sätter igång, eller helst per rutin slå in standardinställningar varje gång man lägger kameran ifrån sig.

Highweiss skrev:
Hej,

1 Hur sammanfatta skillnaden mellan kompaktkameror och digitala systemkameror? Funderar på att göra det som en lista med plus och minus.

2 hur förklara efterbehandlingen enkelt; vad är resolution, hur en bild är uppbyggd, vad göra åt bilder som skall ut på webben (de flesta kommer bara att ha en laptop och irfan att jobba med)?

3 vad skall finnas med på en eventuell checklist över saker att komma ihåg...?

Om nån där ute känner sig manad att brainstorma lite är jag tacksam!

/Andreas

1. + : Bættre dynamiskt om fång. Bættre skærpa. Total komtroll på exponering, snabbare focus, førhållande nellan blændare/slutare. Icke digial søkare. FPS.
Mindre brus. Mindre CA. Bættre blixtkontroll. Bættre genomførda programval. Bættre vitbalansering (!). Høgre uppløsning.Høgre ISO, Need to go on ;-)

2. Bildbehandling i t.ex. PS. Gør du i utgångspunkt samma saker som i mørkerrummet.
Jobbar med nivåer før att få fram den riktiga exponeringen, lite skærpa och færgbehandling så e du hemma. Jobbar du på fælt så kan du jobba med bilderna i PS, lagra dem, och nær du har tillfælle med uppkoppling så mailar du bara alla på en gång.
Vad e problemet?

3. Allt du har och lite till. Håll batterien varma. Extra batteri till blixt. Ja, hær e de från situaion till situation.

Tyckte frågna var lite underliga, vad ska dessa folken læra sig? Har de fotat førr? I så fall med kompakt?

Hær får du utveckla.

"Ute på fältet" kan det faktiskt löna sig att köra sin mer avancerade kompakt-kamera för att fånga den äkta känslan, som annars kan bli lite stel när man slänger fram sin feta systemkamera som låter som en k-pist...

Min Olympus C-8080 är guld värd när man vill vara lite mer diskret...

...en tanke bara...

Re: Re: Hjälp mej förklara...!

Christian - de e folk med mycket varierande bakgrund, en del har fotat mycket, andra lite. En del har fotat bara digitalt andra bara analogt. En del är du med datorer och teknik, andra inte. En minst sagt splittrad målgrupp. De kommer sannolikt alltid att ha tillgång till kompaktkameror (om inte organisationen så har de flesta egna med sig). I många fall kan det också finnas möjlighet till DSLR.

Jag skall försöka förklara för dem skillnaderna mellan kompakt och DSLR - fördelar, nackdelar - så att de vet vad de väljer. Det lilla problemet du undrar över är helt enkelt att de flesta av dem inte kan lika mycket om det här som du och jag. Det de åtminstone måste lära sig är att ändra storlek på bilderna och de måste veta hur stora bilder som behövs för olika ändamål. Behandlingen av bilderna kommer långt att skötas "hemma" av andra människor.

Kort och gott: det här människorna måste få hjälp med att välja utrustning, få grunderna i hur man använder en digital kamera, få förklarat hur man flyttar och förbereder bilder och hur man skickar dem.

Det kommer att vara begränsat med tid för "lektionen", men det här är i alla fall en kick-start för en del och kanske behövlig repetition för andra.

Tack för listan, där kom några grejs jag inte kommit på!

christian_r skrev:
1. + : Bættre dynamiskt om fång. Bættre skærpa. Total komtroll på exponering, snabbare focus, førhållande nellan blændare/slutare. Icke digial søkare. FPS.
Mindre brus. Mindre CA. Bættre blixtkontroll. Bættre genomførda programval. Bættre vitbalansering (!). Høgre uppløsning.Høgre ISO, Need to go on ;-)

2. Bildbehandling i t.ex. PS. Gør du i utgångspunkt samma saker som i mørkerrummet.
Jobbar med nivåer før att få fram den riktiga exponeringen, lite skærpa och færgbehandling så e du hemma. Jobbar du på fælt så kan du jobba med bilderna i PS, lagra dem, och nær du har tillfælle med uppkoppling så mailar du bara alla på en gång.
Vad e problemet?

3. Allt du har och lite till. Håll batterien varma. Extra batteri till blixt. Ja, hær e de från situaion till situation.

Tyckte frågna var lite underliga, vad ska dessa folken læra sig? Har de fotat førr? I så fall med kompakt?

Hær får du utveckla.

vonlarsson skrev:
"Ute på fältet" kan det faktiskt löna sig att köra sin mer avancerade kompakt-kamera för att fånga den äkta känslan, som annars kan bli lite stel när man slänger fram sin feta systemkamera som låter som en k-pist...

Min Olympus C-8080 är guld värd när man vill vara lite mer diskret...

...en tanke bara...

Jo, det är helt klart en grej jag listar som + för kompaktkameror och - för DSLR. Det är svårt/svårare att vara diskret med en systemkamera...!

/Andreas

Jo och så kommer jag förstås att slänga in en kort bit om det visuella och vad en "bra" bild är. Men det känns nu som om det viktiga är att de kommer igång och kan leverera tekniskt hållbara bilder om/när de är ute i fält.

/Andreas

1024 pixlars maxbredd/höjd tror jag är en vettig storlek med tanke på hur det måste kompromissas.

Jag skulle nog valt kompaktkamera i samma läge. Dock en modell med riktigt bra vidvinkel (kan se framför mig hur vidvinkelbilder passar klart bäst, i alla fall om min smak får bestämma).

Andra fördelar med kompakt är storleken naturligtvis, jag tror speciellt ovana fotografer lättare får med sig kameran till fler tillfällen.
Mindre mekanik - ingen mekanisk slutare eller problem med skräp på spegel eller sensor.
En kompakt drar mindre batteri, har oftare standardbatterier, lätt att hitta solcellsladdare för batterier.

Angående återgång till kamerans standardinställningar så tror jag de flesta kompakter har den funktionen som val.

Fler fördelar är ju priset... Kanske man kan lägga mer pengar på minneskort, slavblixt, solcellsladdare, kanske tom på en extrakamera ifall(?!).

Jo - Antar att det är soliga breddgrader det är frågan om, i så fall så är nog ngn form av optisk sökare vettigt, alternativt grymt bra kontrast på skärmen.

Och - är det inte vanligare att kompaktkamerornas bilder är mer "klara" direkt efter plåtningen, medan SLR-foton kräver lite efterarbete?

Senast ändrad:
FILM) (ulltand skrev:
1024 pixlars maxbredd/höjd tror jag är en vettig storlek med tanke på hur det måste kompromissas.

FS-standard. :) Om man kan få ner filerna till mellan 250 och 400 Kb eller så är det ok. Det kan ofta bli att skicka bilder över internetförbindelse per satellit och det kan kosta några dollar per MB. Men samtidigt är det inte mer än 2-4 bilder åt gången i praktiken så.

Jag skulle nog valt kompaktkamera i samma läge. Dock en modell med riktigt bra vidvinkel (kan se framför mig hur vidvinkelbilder passar klart bäst, i alla fall om min smak får bestämma).

Just det, tänkte förstås förklara att kompaktare sällan har utbytbar optik, men skall också tillägga att de ofta har optik som inte är speciellt vidvinklig. Dock har väl många modeller vindvinkelkonverters? Fast kvaliteten blir väl sämre?

Andra fördelar med kompakt är storleken naturligtvis, jag tror speciellt ovana fotografer lättare får med sig kameran till fler tillfällen.
Mindre mekanik - ingen mekanisk slutare eller problem med skräp på spegel eller sensor.
En kompakt drar mindre batteri, har oftare standardbatterier, lätt att hitta solcellsladdare för batterier.

Är det så att kompaktare drar mindre batteri? Jag har aldrig själv använt kompaktare (ok, farsans ixus några gånger) och har tänkt tvärtom - att om man har LCD påslagen så går batteriet slut väldigt snabbt?

Angående återgång till kamerans standardinställningar så tror jag de flesta kompakter har den funktionen som val.

Ok, skall kolla hur det där för olika modeller. Det är ju supersmart - varför har få(inga DSLR:ar det?

Fler fördelar är ju priset... Kanske man kan lägga mer pengar på minneskort, slavblixt, solcellsladdare, kanske tom på en extrakamera ifall(?!).

Priset är en klart faktor, absolut. Tänker rekommendera framförallt ett stort minneskort - priserna på dem har ju sjunkit dramatiskt (billigaste 1GB här i Finland går för 30 euro...). Solcellsladdare... vet du mer om dem? Jag frågade runt lite om såna för några veckor sen inför en Afrikaresa, tänkte främst på att kunna ladda mobiltelefonen... men de flesta sa att de inte duger till mycket? Samma lär gälla handdrivna laddare, de verkar ha utgått ur sortimentet i många butiker...?

Jo - Antar att det är soliga breddgrader det är frågan om, i så fall så är nog ngn form av optisk sökare vettigt, alternativt grymt bra kontrast på skärmen.

Good point! Skall påpeka det där! EDIT: det kommer säkert att vara många som överväger att köpa/byta upp sig också och som kommer att använda egna kameror, inte organisationens.

Och - är det inte vanligare att kompaktkamerornas bilder är mer "klara" direkt efter plåtningen, medan SLR-foton kräver lite efterarbete?

Jo, fast man kan nog ställa in de flesta DSLR:arna så att JPGar får x mängd skärpa och kontrast, så det borde inte vara något problem.

Tack Ulf för dina syunpunkter!

/Andreas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar