Annons

Hjälp med vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

TikkaR

Ny medlem
Kan börja med att säga att jag kan inte någonting om fotografi och är inte direkt intresserad av det heller för den delen.
Snubblade över denna sajten i letan efter hjälp.

Behöver en videokamera som har en viss vidvinkel, då jag ska sätta den i taket och filma rakt ner över mitt trumset.
Kan inte ett dyft om vidvinklar osv. Men tror jag lyckats få fram en viss hjälp åt er som vill hjälpa mig.

Tog en bild över kittet där videokameran jag ska köpa, ska placeras.

Kameran jag tog bilden med har en 5,2mm brännvidd

Och ungefär så här vill jag se mitt kitt i kameran

Så villken vidvinkel tror ni jhag behöver?
Länka gärna videokameror ni tror funkar.
Behöver ej vara HD, men det är ett plus.

Det säger inget utan att veta vilken storlek sensorn har. Om du berättar vad kameran heter i stället, så kan vi hjälpa dig.

Per.

EXIF påstår att det är en Nokia N96 och focusavstånd 5,413 meter, och tagen med f/2.8 och brännvidden 5,2mm. Vad sensorstorleken är vet jag däremot inte så lite svårt att räkna ut bildvinkeln.

EXIF påstår att det är en Nokia N96 och focusavstånd 5,413 meter, och tagen med f/2.8 och brännvidden 5,2mm. Vad sensorstorleken är vet jag däremot inte så lite svårt att räkna ut bildvinkeln.

Aj, då, det var inte ens en "riktig" kamera. Då blir det svårt om ingen kan hjälpa till att gräva fram FF-motsvarigheten (eller bildvinkel, förstås).

Vi får kanske räkna i stället.

Om man tar ett 28mm objektiv och monterar på ett FF-hus 1.8 m över trumsetets översida, så får man en bild som omfattar 2,3 x 1,5 m. Det borde räcka.

Sedan får man räkna om det till videokameran, då, men om sådan kan jag inget.

Per.

Ref: http://www.tawbaware.com/maxlyons/calc.htm

Kan du inte mäta hur högt över trumsetet kameran kommer att sitta och hur brett trumsetet är?

Då kan man ju lätt räkna ut vilken bilvinkel som behövs för att täcka in alltihop!

Jag gjorde en ansats här ovan, ock gissar på "bildvinkeln" 28mm på FF.

Per.

Joodå, men eftersom den innehåller gissning ar är det ju inte helt säkert, även om jag håller med dig om uträkningen :) Jag tror också att 28 mm hade räckt, men jag tänkte att om han kunde ta ett mått så vet vi ju säkert :)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto