Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med val av vidvinkel till KMD5D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flaggskepp

Aktiv medlem
Hej!

Jag har funderat lite på att inhandla en vidvinkelzoom till min KMD5D.

Just nu har jag 18-70 kitobjektivet och det duger inte åt mina krav :p Dessutom är det för lite vidvinkel enligt mig.

18-70 motsvarar 29-112mm i 35-formatet eller hur är det? Isf är omfånget snarare normal-tele, hellre ser jag att omfånget ska vara vidvinkel-normal.

Någon som förstår vad jag är ute efter? Är det 11-18, 12-24 eller något sånt vad jag borde leta efter? Jag vill kunna få riktigt vidvinkliga bilder samtidigt som jag kan zooma in till normalzoom motsvarandes 50mm i 35-formatet.

Helst ska det inte kosta en månadslön att inhandla objektivet heller. Det är en djungel.. *suckar djupt*
 
Jag hade nog valt 10-20 eller 12-24 från Sigma, fördelen med 12-24 är att den är DG, så den fungerar på fullformat, 10-20 är DC så den kan du bara använda på APS-C, men då får du ju 2mm mer vidvinkel.
 
Jag ær ægare av en Sigma AF 10-20 f/4,5-5,6 EX som næmns i svaret ovan. Har Objektivet till min 7D, så jag skulle gissa att den presterar likværdigt på din 5D. Många av bilderna i mitt album "Stapelbäddsparken - Skatepark" ær tagna med sigman om du vill se prov fotografier. Har inte tid att skriva en utførligare recention just nu.... men mer information om objektivet, før att stilla din nyfikenhet, finns att læsa på --> http://www.dyxum.com/reviews/lenses/reviews.asp?IDLens=225 <--

MVH
Patrik
 
Bra tips, och tack för att jag fick se lite exempelbilder också! :)

Men det var faen vad pengar objektiv ska kosta.. jösses :(

Ingen billig hobby direkt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.