Alla systemkameror på marknaden klarar den funktion du efterfrågar. Du frågar efter vilken kamera, en bättre fråga är vilket objektiv rekommendera ni, till detta sen hänger man på en sån där flergångsfilm där bak. Ett förslag från mig är Ricoh GR III eller IIIx som är både objektiv och film(fast objektiv motsvarande 28 respektiver 40 mm fullformat) 40 mm varianten funkar bra till porträtt lite beskärning av ansiktsporträtt. Fördelar: liten går ned i byx eller bröstfickan, kameran är ganska snabb i hanteringen, som en erognomisk variant av mobil med högre bildkvalitet. APS-C. Perfekt för lekande barn och gatufoto, du kan ha kameran med jämt (Jag har version II själv som komplement till systemkamera, sats på version III eller IIIx pga bildstabiliseringssystem högre upplösning som ger möjlighet att beskära….fejktele kan man också säga.). Ska du klara sportaktiviteter från publikplats så behövs tele och om det är inomhus lite större sensorformat. Ridhus och gymnasithallar är materialsport när det gäller foto, skaffa det bästa och ljusstarkaste du kan få tag i runt 100 kkr är billigt i sammanhanget. Ridning utomhus när det är ljust klarar man med vilken systemkamera som helst med en Tex en 70-200, räcker med f/4, (Ricoh GR…som komplement när ungen kommer nära och ska visa hästen). Plåtade en kille med modellambitioner igår med Pentax K-1 och FA 77, 24, 70 eller 100 makro hade funkat, eller en 85 mm. Plåtade nedbländat till 8 (internet kommer att totaldissa mig….gluggen är ju f/1.7 eller nåt sånt, syftet var att visa hur han ser ut inte att ha snygg bakgrundsoskärpa (valde bakgrund därefter) , de här bilderna var för webb, hade blivit helt ok med min första digitala systemkamera en Pentax 20D eller motsvarande Canikon, Fuji, Panasonic….för utskrift hade jag nog velat ha 24 pixel eller mer…men ska man spara ned till runt 1 megapixel…så tja..
Summerat beror påvad du vill ta för bilder och under vilka förhållanden.