Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med val av kamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

Rhythm

Aktiv medlem
Hej!
Nu känns det som det börjar bli dags för mig att uppdatera till en digital systemkamera. Men jag är inte världens kunnigaste på märken osv. Vet inte riktigt vad jag ska ha, så att säga. Så jag vänder mig till er som har lite bättre koll på det här än vad jag har.

Jag vill ha en kamera som framförallt är lätthanterlig, eller åtminstone lätt att lära sig att använda korrekt. Det jag söker är en "läromästare" (kameran alltså ;) ), som jag kan utveckla mitt fotograferande med.
Vill gärna även ha möjlighet till exempelvis macro-funktioner och lite dylikt.

Ett plus är även om kameran inte kostar skjortan, då jag är lite mer av en amatörfotograf (än så länge). Har kollat på begagnade kameror, men det har visat sig att utbudet inte är så värst stort just nu.. Och faktum kvarstår, att jag inte vet riktigt vad jag letar efter. >.<

Otroligt tacksam för svar!

Mvh // Annette.W

Rhythm skrev:
Hej!
Jag vill ha en kamera som framförallt är lätthanterlig, eller åtminstone lätt att lära sig att använda korrekt. Det jag söker är en "läromästare" (kameran alltså ;) ), som jag kan utveckla mitt fotograferande med.
Det där går inte riktigt ihop, fast det beror väl på vad du menar med "lätthanterlig". En kamera som man kan utvecklas med kan förstås "för mycket" i början, och det blir allt annat än lätthanterligt tills man lärt sig funktionerna. Men sen är det desto bättre förstås. En kamera som verkar lätthanterlig direkt kommer förmodligen att kännas lite för enkel sen när man kommit igång.

Vill gärna även ha möjlighet till exempelvis macro-funktioner och lite dylikt.
Makrofunktionen sitter inte i kameran, utan i objektivet. Du måste alltså köpa ett särskilt makroobjektiv, åtminstone om du ska riktigt nära.

Börja med att sätta upp en budget. Utan någon sådan är det lite svårt att ge råd;-)

Anette,

Att lära sig en systemkameras basfunktioner är inte speicellt svårt. Läser man manualen och de utmärkta artiklarna här i "fotoskolan" och är beredd att lägga några timmar på att ta lite testbilder så är det inte så svårt.

Jag har bara erfarenhet av Canon men jag är övertygad om att om jag fick ett annat märke i handen så skulle jag kunna manövrera den också efter någon dags träning. Ungefär som med bilar, de har gas, broms och ratt även om de ser lite olika ut.

Vilken kamera som är bästa köp är omöjligt att säga - om du kollar in recensionerna här på sidan av de vanligaste modellerna från Canon, Nikon, Pentax mfl så kommer du se att i princip ALLA faktiskt är nöjda med sina kameror!

För att få en uppfattning om modeller och priser så kan du kolla t ex www.cyberphoto.se - de har också lite omdömmen om kamerorna.

Lycka till!

Mvh
Anders

Åk till en fotoaffär och känn på modellerna. Den du tycker känns bäst i handen, bekvämast att hålla i osv kollar du sedan upp på nätet i tester osv.

För min egen del så skulle jag aldrig köpa t.ex en Canon 400D eller 350D då jag inte kan hålla dem ordentligt. Halvlånga naglar i kombination med långa smala fingrar fungerar inte på de modellerna (iaf inte för mig).

Misstänker att det är killar med stubbiga fingrar som tagit fram greppet för dem... ;-) *ironi*

Tack för alla era svar!
Var ett tag sedan jag lade upp tråden. Har nu återupptagit jakten på en bra digital systemkamera som är vettig för en amatörfotograf med ambitioner att kanske bli riktigt duktig. ;)

Är mest ute efter en Nikon eller Cannon, men det är väl modellerna jag har det lite struligt med.
Hade inte tänk ge mer än en 5000-6000 för själva kameran. (Objektiv osv hade jag kanske tänkt skaffa lite senare, när man vant sig mer vid själva kameran osv. Tänker jag rätt?)

Ska ge mig ut i butikerna och känna på lite kameror nu nästa vecka tänkte jag. Så är tacksam för tips på specifika modeller som jag borde kika lite extra på.
Tack på förhand!
// Annette

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar