Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med val av digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

swat

Guest
Hej !!

Skulle vilja ha tips om rätt digitalkamera för mig.

Jag plåtar idag analogt med amatörutrustning, Canon Eos 300, sigmaobjektiv 28-105 1:4-5,6 och ett Sigma 70-300 1:4-5,6 och vanligen Fuji Superia x-tra, 400 film.

Jag plåtar mest natur och djur. Ibland på ganska långa avstånd, vilket gör att jag behöver en bra zoom (brännvidd)

Jag vill ha möjlighet att printa ut bilderna med nära nog fotografisk kvalite i upp till åtminstone A4, från egen skrivare Epson 890 eller från digitalt lab.

En hel del bilder tar jag i dåligt ljus, dvs ett ljusstarkt objektivt är nödvändigt.

Jag vill att kameran ska kännas som en kamera, inte som en miniräknare, och den får inte kosta mer än absolut max 15 000 sek.

Vilken kamera kan rekomenderas????

Tack på förhand.
 
finns inte.. inte för 15 ksek.. möjligtvis en begagnad E10 med telekonverter, men den hittar du inte för detta pris med telekonv.. tror jag iallafall inte. Kameran är i sig rejäl men har en hel del övriga nackdelar som den delar med många/de flesta digitala kamerorna.

/Johan
 
Mitt tips:
En Canon Powershot Pro90 tillsammans med en Olympus B300 1,7x telekonverter.

Priser hos www.cyberphoto.se
Kamera 11.850 kr
Telekonverter 1.785 kr

Detta ger en brännvid på (370x1,7) 629 mm

Kameran känns definitivt som en riktig kamera (och har en ganska snygg design), med ett undantag; den är slö. Autofocus och zoom-funktion är långsamma. Definitivt ingen kamera för snabba action-lägen.

Månen var dock stilla tillräckligt länge
http://www.linkoping.bonet.se/axell/images/112-1252_img.jpg
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.