Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med val av digitalkamera för ca 3500kr?

Produkter
(logga in för att koppla)

andreashj

Aktiv medlem
Vi tänker köpa en digitalkamera i present till en glad semesterfotograf. Kameran kommer mest att användas för att foto när & kära, på semester etc.

Är det någon som kan rekommendera en kamera i prisklassen 3500 kr?

Tjaa.. har du tittat på Canon A10..
Jag har ingen erfarenhet av modellen men jag tippar den är bland de bästa i denna prisklass..

Jag svarade i en liknande disskusion att FujiFilm Finepix 1300 är en bra kamera för just sådana ändamål. Klarar man sig utan optisk zoom är den ett alternativ till Canon A10 som för övrigt verkar vara en mycket trevlig kamera. Men det skiljer ju runt 1500-2000 kr i pris, då A10:an kostar 4000 kr och FP 1300 kostar ca 2500 kr.

Eftersom det skiljer så mycket i pris kanske FP 1300 är ett bättre alternativ? ;)

Hmm.. ett tips är iallfall att inte köpa en digital Agfa kamera! ^urk^ :(

Tack för tips!
Canon verkar verkligen trevlig. Fuji är som sagt billigare, men det finns även en modell 2300 som har 2,1 M pixlar men enfast optik. Ungeför samma pris som Canon A10 (1,3 M pixlar).

Kommentarer till A10 resp Fuli 2300?

Tja..

Personligen hade jag nog valt A10, varför?

- Det finns olika tillbehör, bla undervattenhus
- Den har optisk zoom
- Jag tror också att det följer med bättre programvara än till Fuji
- Tycker bildkvaliteten är bättre
- Utan att ha lagt händerna på dessa kameror ser Canon ut att vara mer välbyggd, 2300 ser ut att vara mer en "plast kamera".

Titta på dessa testbilder och läs testerna.

Fuji 2300
Canon A10

Vad jag kan se är den största fördelen med A10:an att den har optisk zoom.

Vad har man för nytta av undervattens hus om man ska fotografera nära och kära som nu denna kameran skulle användas till?
Visst är det bra att det finns tillbehör, men till det denna kameran ska användas är väl det enda tillbehör man kan behöva ett stativ ? =)

När det gäller plastigheten tycker jag snarare tvärt om. Har varit och kollat båda kamerorna i verkligheten, och Canons känns plastigare, eftersom att den väger mindre.

Jaja, de är ju bra kameror båda två. Jag skulle ha valt FujiFilm kameran, eftersom att jag har mycket positiva erfarenheter av den.

Det kan ju hända att han ska fotografera nära och kära under vattnet? :p
Det jag menade var att det finns lite fler tillbehör att välja bland, även vidv konverter.

Hade priset varit viktigt hade jag nog valt 1300 istället för A10. Men vid 2300 mot A10 hade jag valt A10.

A10 väger dessutom faktiskt mer än fp2300?
Jaja.. hur mycket vi än diskuterar så är smaken som baken, och det är omöjligt att säga vad andra ska köpa.. ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar