Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med vad jag skall tänka på, bröllop på G

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas_N

Aktiv medlem
Jag skall åka på ett bröllop i helgen och tänkte öva på att fota sådant. De har en riktig fotograf, så jag bara tränar. Men de har sagt att jag får foto hur mycket jag vill och de uppskattar om jag gör det.
Brölloppet kommer mestadels äga rum utomhus, inkl vigselakten om det inte regnar, då blir det inne.

Jag kör med Nikon D80 och har följande objektiv:
Nikkor 18-135mm 1:3.5-5.6
Nikkor 50mm 1:1.8
Nikkor 70-300mm
Skall jag använda blixt? Jag har en trådlös speedlight SB-600.
Skall jag köra på frihand ller stativ?

/Mvh Thomas

Senast ändrad:
som sagt, det finns massor med tips, men här får du ändå några:

Se till att ha ordning på dina grejjor, under vigselakten vill du säkert byta objektiv några gånger för att täcka in så mycket som möjligt. Ultimat vore att ha ett typ 12-500 objektiv (som ju inte finns vad jag vet, hehehe)

Tänk på att ha grejjorna rena från smuts och damm.

Personligen så undviker jag blixt inne i kyrkan, så ta med ett stativ, men kör gärna frihand om ljuset tillåter.. du får väl gå upp en aning i iso så du slipper rörelseoskärpa i bilderna.

Be att du får ett körschema för vigseln, så du kan planera din insats.

Lyssna på vad som händer/sägs. Läs av känslorna hos publiken och framförallt hos paret.

LYCKA TILL!!

... och kolla med prästen när under akten du kan fota. Tänk på att systemkameror låter en del om det är riktigt tyst i kyrkan.

Åk till kyrkan och sondera terrängen nån dag innan så du vet vad du har att vänta angående ljus, var du kan stå, hitta motiv mm

ta bilder på sånt som inte fotografer tar bilder på, dvs våga prova något nytt.

vad sägs om en tajt beskuren bild på brudens mor & far när brudparet säger JA tillvarandra?

Vad sägs om bilder på tärnor som pillar näsan, gäspar eller något liknande som vi vuxna inte vågar.

Typ saker som är "okemersiella" men fyllda med känsla, det är sånt som "proffsen" inte kan eftersom de är upptagna med det "kommersiella".

Lycka till och ha kul!

Jag är ingen bröllopsfotograf, däremot yrkesfotograf sedan 1984 med huvudsakligen forskning och medicinsk fotografering.
Jag har tagit två bröllop denna sommar, dvs väntjänster till kompisar som har gift sig.

Jag ville ha annorlunda bilder, varför inte en cykeltur-som slutade lite oväntat. Ansiktena är borttagna då jag inte har hunnit kolla med brudparet att det är ok att visa denna serie på Fotosidan

Bilagor

• c1.jpg
    c1.jpg
    59 KB · Visningar: 335
sedan tycker jag att bilderna gärna kan vara lite busiga till de mer strikta.
En sak är säker, brudparet kommer aldrig att glömma fotograferingen

Mikael

Bilagor

• brölopp2.jpg
    brölopp2.jpg
    56.7 KB · Visningar: 322
Kör i RAW det ökar "vingel utrymmet" väsentligt för att efterjustera ljus kontrast osv

Undvik direkt solljus vid all fotografering av människor ljuset blir för hårt ( kort och markerad övergång mellan ljus och skugga ) det blir sällan bra, leta upp en bra skugga istället.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar