Annons

Hjälp med värdering av kamerahus och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas Folkestad

Aktiv medlem
Hej!

Jag hade tänkt sälja en del fotoutrustning som jag tyvärr sällan eller aldrig använder, men har nu problem med att värdera prylarna. Förutom hjälp med värderingen skulle jag vilja ha åsikter kring om det är bäst att sälja sakerna i kit eller separat?

Utrustningen i fråga är:

* Nikon D50 inkl. batteri och laddare
* Nikon D80 inkl. MB-D80 batterigrepp, batteri och laddare
* Nikon Nikkor AF 50/1,8 D inkl. motljusskydd
* Nikon Nikkor AF-S DX 18-55/3,5-5,6 G ED II inkl. UV-filter
* Sigma EX 18-50/2,8 DC inkl. UV-filter och motljusskydd
* Nikon SpeedLight SB-600 inkl. omnibouncer

Allt är väldigt välskött och fungerar mycket bra. Inga piratkomponenter, allt original. D80:n har ny spegelmotor bytt i proffsverkstad och har gått väldigt få exponeringar, så mekaniken i den är att betrakta som praktiskt taget helt ny.

Uppskattar all hjälp! Tack på förhand!

Mvh
 
Det är jättesvårt att säga, men jag ska göra ett försök! Jag betalar tyvärr inte mellanskillnaden om du inte får det jag säger ;-)


* Nikon D50 inkl. batteri och laddare

Inte mycket, inte över 1500 kr.


* Nikon D80 inkl. MB-D80 batterigrepp, batteri och laddare

3000-3300 kr, kanske mindre.

* Nikon Nikkor AF 50/1,8 D inkl. motljusskydd

1000 kr eller mindre.

* Nikon Nikkor AF-S DX 18-55/3,5-5,6 G ED II inkl. UV-filter

Lite över 1000 kr.

* Sigma EX 18-50/2,8 DC inkl. UV-filter och motljusskydd

1500 kr, kanske lite mer.

* Nikon SpeedLight SB-600 inkl. omnibouncer

1500 kr, kanske lite mer.

Om det är bättre att lägga upp dem som paket beror på om du vill ha så mycket pengar som möjligt eller att få sålt grejerna snabbt och enkelt. Du kan ju lägga ut grejerna med pris per st och sen ett paketpris om någon vill köpa allt på en gång.
 
Det är jättesvårt att säga, men jag ska göra ett försök! Jag betalar tyvärr inte mellanskillnaden om du inte får det jag säger ;-)
Om det är bättre att lägga upp dem som paket beror på om du vill ha så mycket pengar som möjligt eller att få sålt grejerna snabbt och enkelt. Du kan ju lägga ut grejerna med pris per st och sen ett paketpris om någon vill köpa allt på en gång.
18-55 utan VR får man inte mer än 500:- för skulle jag tippa
50 1,8 ca 7-800:-
 
Håller med prislistan efter gjorda korrigeringar men skulle sänka priset på blixten då SB700 kommit och SB600 säljs ny för 1995:-. Skulle säga 1300:- för SB600. Mitt tips sälg åtminstone D50 med Nikkor kitzoom 18-55 då prospektiva köpare av en D50 är förstagångsköpare. Konkurrensen är stenhård då man kan få nya med kitglugg för 2000-2500. Skulle sätta upp ett kitpris på 1750:-. D80 med Sigma 18-50/2,8 +grepp (samma här, mer kvalitetsmedvetna förstagångsköpare, konkurrenter beg D200 & 40D ffa) = 4500:- - 5000:-. istället för att pruta på priset kan du ha blixten + tillägg i förhandlingen. Blixten och 50/1,8 är nog de mest lättsålda delarna. Systemkameror förnyas snabbare än man byter kalsonger känns det som.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.