Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med trådlöst problem önkas...

Produkter
(logga in för att koppla)

lapg

Aktiv medlem
Jag har fått ett problem. Min SB-800 slår inte när jag kör den trådlöst endast med en fjärrutlösare i hotshoe. Men om jag använder den inbyggda blixten i min D300 som utlösare så är det inga problem. Inte heller om jag använder fjärrutlösaren i hotshoen tillsammans med en studioblixt, då slår min SB-800 utan problem. Jag kan inte se var problemet ligger. Är det någon som har ett tips om var jag ska fortsätta leta? Kan jag ha ändrat någon inställning i kameran utan att jag vet det? Om jag inte helt är ute och cyklar så har detta fungerat innan och ska dessutom kunna fungera på detta viset.

Tips emottages! :)

Har du ställt in blixten rätt? Kolla i bruksanvisningen för blixten hur du skall ställa in den. Jag har inte Nikonprylar, men jag har för mig att din blixt kan ställas in på olika kanaler/grupper. Och står blixten inställd på en annan kanal än kameran så partar de ju liksom inte samma språk.
Tillbehörsskon (förlåt att jag använder den svenskpråkiga beteckningen) lär det knappast vara fel på eftersom du kan köra med fjärrutlösaren ihop med studioblixtarna.

Tack för ditt svar Gunnar. Ja jag har ställt in blixten på SU-4 som alltid när jag kör remote. Därmed är det ju ingen kanal som ska anges så vitt jag vet.

Tack för ditt svar Gunnar. Ja jag har ställt in blixten på SU-4 som alltid när jag kör remote. Därmed är det ju ingen kanal som ska anges så vitt jag vet.
Ändra blixten till M i stället för SU-4. (SU-4 är till för att utlösa blixten genom dess slavcell, inte genom blixtskon.)

Jag har provat som Master, Remote och SU-4 men blixten slår inte ändå. Mycket märkligt...

Jag har provat som Master, Remote och SU-4 men blixten slår inte ändå. Mycket märkligt...

Förlåt, jag var otydlig, M som i Manual ska det vara.
Om jag uppfattat dig rätt har du en radiolänk för att utlösa blixten. Blixten är kopplad till den med synkkabel och får sin utlösande signal från den kontakten. Blixten uppfattar alltså inte att den fjärrutlöses och ska därför inta vara inställd på något av remotelägena.

Att den utlöses när du använder radiolänken till en studioblixt beror på att du då har använt SU-4, det remoteläge som gör att blixten utlöses när den "ser" en annan blixts ljus. Både SU-4 och läget Remote kräver olika former av utlösande ljussignaler för att fungera. Master använder man bara om man ska använda SB-800 för att styra andra blixtar som är satta till läge Remote (SB-600:eek:r eller SB-800:eek:r).

Kort sagt: ställ din blixt till Manual och anslut den till fjärrutlösarens mottagare.

Gjorde det också, men det fungerar ju bara om jag kopplar samman radiosändaren med kabel till blixten och det är ju inte det jag är ute efter. Det kan kanske inte fungera som jag tror? Jag använder nedan..

Bilagor

• _DSC4878.jpg
    _DSC4878.jpg
    11.9 KB · Visningar: 194
För att utlösa SB-800 med en radiosändare måste du ju ha en radiomottagare, precis som med studioblixtarna. SB-800 har ingen aning om att det kommer radiovågor i luften.

Jag har en likande fjärrutlösare som du för mina studioblixtar och en sådan här för min SB-800:
http://www.kaffebrus.com/radiosandare-for-hot-shoe-blixt-386.html
När du använder den sätter du SB-800 i mottagardelen. Radiosignalen går från sändaren (liknande den som du har till dina studioblixtar) till mottagaren och genom en hotshoe på mottagaren. SB-800:an är satt till M (Manual) och märker bara att den får en signal genom sin hotshoe.

Kanske kan man använda någon sorts adapter för att koppla den fjärrutlösare du har för studioblixtarna till SB-800 (koppla ihop mottagaren via sladd med blixten alltså) men jag är osäker på ifall det är rätt styrka i signalen. Skulle inte våga experimentera med det om jag inte visste att någon annan gjort det före mig.

Jag har förstått nu att jag har aldrig gjort så som jag trodde att jag hade gjort innan :).

Om jag ska köra trådlöst utan att använda den inbyggda blixten som utlösare så får jag gå på ditt tips Per. Tack så hemskt mycket!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar