Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med timelaps släde (bygge)

Produkter
(logga in för att koppla)

Eterno

Aktiv medlem
Hej!
Jag håller på att bygga en timelaps släde och måste ha lite tips och hjälp. Och jag vet att det finns många som har idéer här på FS.

Här kan du se en blid på hur jag har tänkt:

http://hem.bredband.net/jensb/bygge.gif

Tanken är att man ska kunna ha kontroll över åkningen över tid så att man flyttar släden ett hack varje eller var annan sekund (bild). Det är två kuggstänger för mera exakt förflyttning. Tänkte ha någon slags släde eller kanske om man kan ha legostågvagnar med spår? Om man har två i djup som bas och sen en träskiva som gör att man sätter ihop de till en stor vagn så att det inte blir tung för objektivet. Det ska gå en ståg igenom vagnen som kugghjulen sitter fast i och när man vrider på den så går vagen fram ett snäpp. Har du någon bättre idé på hur man kan lösa eller vad man kan använda?
Är tacksamm för alla idéer.

Helgängad stång som löper längs med spåret (t ex 11-1178-8, Clas Ohlson), och en mutter som är fäst till vagnen. En vev i ena änden av stången. Ett varv motsvarar då en förflyttning lika mycket som gängans stigning.

Svar till Aron:

Jag ska ha den till att fota timelaps bilder.
Alltså bilder över längre tid, och jag vill ha en åkning.

Jens

Eterno skrev:
Svar till Aron:

Jag ska ha den till att fota timelaps bilder.
Alltså bilder över längre tid, och jag vill ha en åkning.

Jens

Får man va så nyfiken att man kan fråga om det är något speciellt du har tänkt fotografera på detta sättet?

/Aron

JAG hade tagit min ga laptop och hackat ihop ett VB program som körde via COM porten , signalerna (DTR och RTS) in i ett par optokopplare (typ av relän som styr optiskt internt och som drar väldigt lite ström).
tex DTR för motorn framåt, och RTS för broms eller liknande.

Kontrollen MSCOMM.OCX är väldigt lätt att använda till COM porten (följer med VB).

Körtiden skapar man med en timer tex.
Men det är jag det.

Programmerar en Autopilot till en båt som kör rodret på det sätten (fast i C++ oc roder pos in via LPT porten).

Lego minstorms(programmerbart) eller en vanlig stegmotor som tar styrsignaler som input. Sedan en enkel timerkrets eller comport.

Styr du allt från en dator kan du ju köra direkt in i datorn med timelapse delen om du har dylik mjukvara.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar