Annons

Hjälp med text på bild!

Produkter
(logga in för att koppla)

wilhelm.ohman

Aktiv medlem
Hej!

Jag håller på med ett litet projekt och nu undrar jag hur man lägger till en text som på bilden nedan. Har Creative Cloud så har tillgågn till Photoshop, InDesign, Illustrator med mera...

Tacksam för snabbt svar! :)

Bilagor

• Screen Shot 2013-10-06 at 4.13.39 PM.png
    Screen Shot 2013-10-06 at 4.13.39 PM.png
    125.4 KB · Visningar: 59
Senast ändrad:
I PS gör du det på ca 1 min typ

1. Öppna bilden
  2. Skapa nytt lager
  3. Tryck shift + f5 och välj vitt
  4. klicka på lagermasken och den ska vara vit är den inte det så klicka på den och tryck ctrl+i
  5. välj textverktyget skriv in valfri text med tjusig font
  6. håll in ctrl samt vänster klicka på textlager ikonen för att markera texten
  7. klicka på lagermasken på lager 2 och tryck shift+f5 och välj black
  8. klicka på ögonikonen jämte textlagret och du har önskad effekt.

Eftersom jag inte kan PS särskilt bra så gillar jag såna här utmaningar. Så här gjorde jag ;)

1. Skapa ny bild
2. Lägga den bild med naturmotiv jag önskade på lager 1
3. Skapa nytt textlager och skriv in texten med solid färg
4. Skapa nytt lager som du fyller med lämplig färg, t.ex. solid vitt (här lager 2)
4a. Markera textlagret
4b. Välj Select - Color range och markera den färg som din text har. Du får nu en markering runt din text.
4c. Markera ditt lager 2 och välj att skapa ny mask (då används din markering för att skapa masken)
5. Släck ditt textlager
6. Beskär som du önskar och exportera för webb ;)

Går säkert att göra på annat vis också, troligen ännu enklare, men om jag inte provar utifrån vad jag klarar, så blir jag mig aldrig bättre ;)

Bilagor

• Skärmavbild 2013-10-06 kl. 16.33.10.png
    Skärmavbild 2013-10-06 kl. 16.33.10.png
    43.2 KB · Visningar: 64
  • Skärmavbild 2013-10-06 kl. 16.35.32.png
    Skärmavbild 2013-10-06 kl. 16.35.32.png
    24.1 KB · Visningar: 288
Tack för svar!

Tack för hjälpen! Vet ni hur det blir om man skriver ut bilden i t.ex. 50x70? Blir texten en pixelröra eller? :)

Eftersom jag inte kan PS särskilt bra så gillar jag såna här utmaningar. Så här gjorde jag ;)

1. Skapa ny bild
2. Lägga den bild med naturmotiv jag önskade på lager 1
3. Skapa nytt textlager och skriv in texten med solid färg
4. Skapa nytt lager som du fyller med lämplig färg, t.ex. solid vitt (här lager 2)
4a. Markera textlagret
4b. Välj Select - Color range och markera den färg som din text har. Du får nu en markering runt din text.
4c. Markera ditt lager 2 och välj att skapa ny mask (då används din markering för att skapa masken)
5. Släck ditt textlager
6. Beskär som du önskar och exportera för webb ;)

Går säkert att göra på annat vis också, troligen ännu enklare, men om jag inte provar utifrån vad jag klarar, så blir jag mig aldrig bättre ;)

Du kan helt skippa select color range och ctrl+left clicka text lagret

Du kan helt skippa select color range och ctrl+left clicka text lagret

Ah, tackar. Hittade att det även heter "Load selection" via menyn. Nu kan jag en sak till.

PS. Sökte på ditt kortkommando för Fill också och hittade den under Edit-menyn. Letade på fel ställe när jag sökte i Image-menyn, :(

Ja alltså jag har läst att man måste vektoriserar texten för att den skall bli snygg om man förstorar bilden. Är inte så bra med detta med text på bild :p

Att text blir pixlig är när du gör en liten text och försöker dra upp den med hörnen utan att ändra fontstorlek. Gör bilden i rätt storlek från början så behöver du inte oroa dig ;)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto