Annons

Hjälp med svartvit framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

Linkeboda

Aktiv medlem
Har mest fotat dia och negativ färgfilm tidigare men nu tänkte jag testa några rullar svartvitt. Till min förvåning såg jag att det var tokdyrt att framkalla och få svartvita kopior. En fotopåse (framkallning + 36 kopior) på nätet skulle jag behöva ge 175 kr för. Har tittat runt i forumen och hittat en del termer som C41, filmer man kan framkalla själv, filmer man inte kan framkalla själv etc. Skulle vara glad om någon kunde reda ut detta för mig och mappa det till Tri-X, T-Max och Fuji Neopan som är de filmer jag funderat på att inhandla. (Låt oss utgå ifrån att jag är för lat för att framkalla själv)
 
Svartvita filmer som framkallas i c41 är ju sånna du kan lämna in till vilket snabblabb som helst, de bör inte vara så dyra att få gjorda heller.

Filmerna Tmax, TriX är däremot de "dyra att framkalla filmerna" och tillika de du tjänar på att framkalla själv.....

Enkelt uttryckt.....
 
Ok, tackar för det snabba svaret!
Den naturliga följdfrågan blir då var de väsentliga kvalitetsskillnaderna ligger?
 
ja det kan man fråga, för jag är helnöjd med mina kopior som jag får från fotopåsarna...eller helnöjd och helnöjd, ibland så kan det vara ett färgstick...i en del fall till det positiva hållet och ibland tvärtom...
Sen tycker jag att kontrasten kan vara lite dålig, men det vet jag inte om det beror på att jag framkallar med C41 eller om det helt enkelt är en dålig film/fotolabb...
 
Kvalitetsskillnaden, ja det beror ju på det.....
För egen del så gör jag ju allting själv och kan därmed styra det mesta, såväl i framkallningen av negget som vid kopieringen.

Men har man full koll kan man säkert få sitt labb, om det är att lita på, att sköta den typen av inställningar också.

Vitsen med att göra det själv är ju att du lär dig hur saker och ting fungerar, du lär dig hur du vill ha dina negativ, dina kopior.....När du sedan lessnar på att göra allt själv, om du gör det, kan du ju sedan be labbet göra exakt vad du ber dem om......

Jag antar att du inte vet riktigt vad du ska be om hos labbet, hårdhetsgrader på papper, framkallningstider för filmen, "push and pull"...osv ?

Där har du kvalitets skillnaden, personligen tycker ju jag att det är roligt också men det ligger kanske inom ett annat område.....
 
Jo, det verkar ganska kul att hålla på i mörkrummet. Men jag känner väl att jag inte riktigt har orken att lära mig allt för tillfället.
Men vad det verkar så är filmen inte lika viktig som framkallningsprocessen, så jag kanske måste skaffa mig lite koll i alla fall. Känns som en hel djungel just nu bara :)
 
Linkeboda skrev:
.
Men vad det verkar så är filmen inte lika viktig som framkallningsprocessen, så jag kanske måste skaffa mig lite koll i alla fall. Känns som en hel djungel just nu bara :)

Nu vet jag inte ett enda skit om filmer som framkallas genom c41, eftersom jag använder de andra. Men jag vågar påstå att filmval och framkallningsprocess går hand i hand. Detta med känslighet och korn gäller ju för alla filmer...oavsett om det är dia eller negativ film, färg eller svartvitt.

Exponerar du alltid dina diafilmer efter rekomederat iso eller har du lärt dig att vissa filmer fungerar bättre på ett lägre iso tal eller vice versa ? Så kan det ju vara med svartvit c41 film också, det är så med de filmer jag använder, Tmax och Trix t.ex.

Det är väl bara för dig att börja testa som vanligt, film efter film......

Lycka till !
 
Det är synd att det tar tid. När man var yngre fick vi hålla på och slabba i skolan, suveränt, otroligt roligt och lärorikt. Men att första fixa ett rum hemma, och sen ha tiden.

Jag har lite Tmax i kylen som jag tänkte testa vid tillfälle, något speciellt som man verkligen ska undvika när det kommer till labb, eller ska man bara fråga vilken framkallare dom kör, och sen scanna hemma och få ut det digitalt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.