Annons

Hjälp med starta eget bidrag som fotograf!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Istvan84

Aktiv medlem
Hej på er alla!

Jag vill/ska/håller på med att starta eget nu, och börja jobba som mäklarfotograf via Husfoto.
Har provat ansöka om starta eget bidrag då det hade underlättat de första månaderna väldigt mkt för mig iom man ändå har räkningar att betala m.m. Och alla som vet så tar det ju ett litet tag innan man kan börja plocka pengar till sig själv.

Men jag får avslag på direkten, för att fotografering klassas in inom någon kulturell ram, då måste man ha minst en 3 årig kulturell utbildning (läs högskola) eller ha jobbat inom det i minst 3 år.

Jag tycker det är helt sjukt, har ju hållt på som hobbyfotograf sedan 2005, har utbildningar inom photoshop, har fått utbildning från Husfoto. Men detta räcker inte? Jag menar, folk kan få starta olika bolag utan någon som helst utbildning. Men för att fota lite bostäder så måste jag ha värsta utbildningen?

Okej om jag liksom skulle va en artist, måla tavlor, och bara leva på sånna saker som jag målar eller fotar själv för att sedan sälja till privatpersoner. Men nu har man ju säg 2-3st olika fasta kunder som man egentligen arbetar för. Och som mäklarfotograf handlar det ju så mkt mer om än just fotningen, vara social, kunna planera in och vara flexibel samt väldigt mycket kundkontakt.

Jag vet inte vad jag ska göra, jag tycker verkligen att de har fel. Men känns som att det är bittra äldre damer som bara kollar på sina papper där de ser att fotografering hamnar inom kultur. Jag vet att jag kan lyckas och har en bra affärsidé. Men hade verkligen hjälpt med lite bidrag de första halvåret!

Vad tycker ni? Någon som varit med om liknande? Någon som fått starta eget bidrag som fotograf? Tacksam för svar!

MVH
István
 
Jag kan inte uttala mig specifikt om vad som "gäller" om man söker starta-eget-bidrag som fotograf, men mitt tips är att kontakta handläggaren och be att få ett möte där du får förklara din företagsidé och dina kunskaper. Jag sökte och fick starta-eget-bidrag för några år sedan (inte primärt som fotograf) men det krävdes en hel del övertalning och förklarande eftersom handläggarna helt hade missförstått både min företagsidé och min utbildning.

Andas djupt. Var lugn. Förklara tydligt.

Lycka till!

/björn
 
Jag kan inte uttala mig specifikt om vad som "gäller" om man söker starta-eget-bidrag som fotograf, men mitt tips är att kontakta handläggaren och be att få ett möte där du får förklara din företagsidé och dina kunskaper. Jag sökte och fick starta-eget-bidrag för några år sedan (inte primärt som fotograf) men det krävdes en hel del övertalning och förklarande eftersom handläggarna helt hade missförstått både min företagsidé och min utbildning.

Andas djupt. Var lugn. Förklara tydligt.

Lycka till!

/björn

Hej Björn, tack för ditt svar!

Jag har kontaktat min handläggare flera ggr, och han med sin kollega håller med mig, men inte de som sitter med starta eget bidragen. Jag har bett om att få ett möte IRL, men verkar inte få det då de ringer mig och ger avslag på direkten. (Har varit i kontakt med dem flera ggr)

Jag har nu bett om att få tala med tjejen som är ansvarig över kultur avdelningen, men de sa att det inte ens va säkert att jag får träffa henne utan bara prata i telefon. Jag vet att det går att fixa detta, bara de lyssnar på mig och de vill.. Men tror inte ens de orkar lyssna på mig riktigt känns det som :(

Har du någon utbildning? Vad sökte du starta eget bidrag till för förutom foto? (Hade vart kul att veta på vilka vilkor du blev godkänd :) )

MVH
István
 
Hej på er alla!

Jag vill/ska/håller på med att starta eget nu, och börja jobba som mäklarfotograf via Husfoto.
Har provat ansöka om starta eget bidrag då det hade underlättat de första månaderna väldigt mkt för mig iom man ändå har räkningar att betala m.m. Och alla som vet så tar det ju ett litet tag innan man kan börja plocka pengar till sig själv.

Men jag får avslag på direkten, för att fotografering klassas in inom någon kulturell ram, då måste man ha minst en 3 årig kulturell utbildning (läs högskola) eller ha jobbat inom det i minst 3 år.

Jag tycker det är helt sjukt, har ju hållt på som hobbyfotograf sedan 2005, har utbildningar inom photoshop, har fått utbildning från Husfoto. Men detta räcker inte? Jag menar, folk kan få starta olika bolag utan någon som helst utbildning. Men för att fota lite bostäder så måste jag ha värsta utbildningen?

Okej om jag liksom skulle va en artist, måla tavlor, och bara leva på sånna saker som jag målar eller fotar själv för att sedan sälja till privatpersoner. Men nu har man ju säg 2-3st olika fasta kunder som man egentligen arbetar för. Och som mäklarfotograf handlar det ju så mkt mer om än just fotningen, vara social, kunna planera in och vara flexibel samt väldigt mycket kundkontakt.

Jag vet inte vad jag ska göra, jag tycker verkligen att de har fel. Men känns som att det är bittra äldre damer som bara kollar på sina papper där de ser att fotografering hamnar inom kultur. Jag vet att jag kan lyckas och har en bra affärsidé. Men hade verkligen hjälpt med lite bidrag de första halvåret!

Vad tycker ni? Någon som varit med om liknande? Någon som fått starta eget bidrag som fotograf? Tacksam för svar!

MVH
István

Hej, jag tror problemet är att det är så många som startar eget inom foto, att det är en hobby samt att arbetstiderna är så flexibla att det är så lätt att kombinera med annan verksamhet.

Så mitt råd är precis det, se till att ha en annan verksamhet samtidigt. Foto är inte speciellt lönsamt och konkurrensen rätt hård. Ökar dessutom med tiden eftersom kamerorna snabbt blir så mkt bättre.
 
Jag är biolog och jobbar primärt med det och har fotandet som en liten sidoverksamhet i företaget. Det ligger lite i vad Ola skriver: att det är många som fotar nu och att det lätt kan uppfattas som att man "bara" vill utöka sin hobby. Samtidigt tror jag inte att diversifiering nödvändigtvis är lösningen på problemet - det säger ju att du inte kan leva på dit fotograferande och om du lägger mindre tid på det så kommer du inte att bli lika bra.

När jag sökte starta-eget så fick jag lämna in en affärsplan för min tänkta verksamhet där jag redogjorde för vilka kunder jag skulle ha, vilka konkurrenter som finns på min marknad, vilka tjänster jag skulle tillhandahålla och helt enkelt hur jag skulle tjäna pengar på min firma. Budget och affärsplan kontrollerades av en extern ekonom som kom med synpunkter. Därutöver fick jag så klart presentera min utbildning och arbetslivserfarenhet för att visa att jag hade tillräcklig kunskap för att kunna utföra de tjänster jag skulle göra.

Arbetsförmedlingen gav direkt avslag på min ansökan, primärt för att jag inte var tillräckligt arbetslös. I alla fall på den tiden tyckte de att jag skulle vara ordentligt arbetslös i ett år innan jag tog tag i saken. Dessutom trodde de inte att det fanns någon marknad för mina tjänster (huvudsakligen lantbruksrådgivning) i min del av landet samt att jag saknade relevant utbildning. Efter ett flertal möten hade de förstått att det finns bönder även i Dalarna och de hade läst mitt bifogade CV där det framgick att jag har en master i biologi.

Tänk noga igenom din affärsplan. Var realistisk. Gör en budget (finns gratis budget-program från VISMA SPCS) med bästa- och sämsta-scenarion. Var kreativ och fundera ut nya tjänster och nischer som din firma kan utnyttja. Och ge inte upp i kontakterna med Arbetsförmedlingen!!!

/björn
 
Men jag får avslag på direkten, för att fotografering klassas in inom någon kulturell ram, då måste man ha minst en 3 årig kulturell utbildning (läs högskola) eller ha jobbat inom det i minst 3 år.

Jag trodde starta eget bidrag var avskaffade numera?

Hursomhelst - om du får ett sådant här besked tänk snarare work-around än konfrontation. Du har helt rätt i att det sitter människor och tittar i sina papper och behandlar ärenden enligt mallar och ibland stöter man på sådant.

En workaround är att du säger att din huvudsakliga verksamhet är homestaging och inte foto, att du fotograferar det du arrangerat är bara en bisak. Sedan skriver du affärsplanen på det viset i stället och vips så får du starta eget bidrag. Vad du faktiskt sysslar med efter att du fått bidraget är det tyvärr ingen som helst kontroll av. :)

Tillägg: Förresten, i alla sådana här sammanhang, när man skall träffa någon för att övertyga dem om förträffligheten i den egna affärsiden, får man anpassa sig och tala deras språk. Med räddhågsna människor som jobbar på bank så accepterar de vilka vilda gissningar som helst på intäkter och kostnader på fem års sikt, bara det presenteras i ett kalkylark gjort i Excel.

Samma är det med detta, personerna du träffar för starta eget bidrag. De är vana med människor som snickare, elektriker, telefonsäljare, montörer och sådant, en person som jobbar med något det minsta kreativet, nä, det är inget de har erfarenhet av. Därmed kan de inte bedöma affärsplanen för de har ingen erfarenhet av det du pratar om. Alltså skriver man om den och säger sig starta eget som elektriker istället (som råkar hantera det elektriska i en kamera då, just för att ta bilder) och tar med exakt samma siffror mm, och vips ser det trovärdigt ut. För just dessa personer...



Lycka till med företaget!
 
Senast ändrad:
Hej Istvan
Hmmm... jag skulle gärna vilja försöka förklara lite vad jag tror ligger bakom beslutet.

Det kan vara bra att vara medveten om hur pass "komplicerat" det här stödet är, och hur pass olika bedömningar som görs beroende på vilket kontor och vilken handläggare man har att göra med.
Har själv sökt tidigare, och är därför ganska insatt i systemet.

För det första tycker jag dock den motivation du fått för varför de inte velat ge dig låter lite konstig. Att du inte har formell utbildning borde inte vara något hinder. I stödet (som jag tror egentligen heter "aktivitetsstöd för start av egen verksamhet"), ingår inte bara ekonomiskt stöd, utan även möjlighet till hjälp med utbildning. Nu kanske utbildning inom ämnesområdet inte är så vanlig, utan mer utbildning i ämnen som ekonomi och företagande, t ex bokföring. Ofta är ju personer som är duktiga på en sak, inte nödvändigtvis också ekonomer. Däremot innebär ju mäklarfoto inte särskilt stora utbildningskrav, utan skulle kunna passa utmärkt inom denna ram av begränsad utbildningshjälp. Det jag tror ligger bakom i det här fallet, är handläggarnas brist på kunskap inom området fastighetsfoto. Vilket i sig inte är så konstigt. Det är ju trots allt ett väldigt litet och specifikt yrkesområde.

Frågan som handläggaren tagit ställning till, när han/hon hänvisat till brist på utbildning lyder egentligen så här: "Har den sökande personliga förutsättningar att långsiktigt kunna försörja sig på den verksamhet som han sökt stöd för?". Det innebär att sökande (du) ska ha tillräckliga kunskaper (utbildning eller på annat sätt förvärvade genom t ex praktik eller egenstudier). Har du brister i kunskap skall bristerna inte vara större än att du med lite stöd från AF ska kunna komplettera genom t ex kurs i bokföring. Dessutom skall du personligen vara lämpad för rollen som egenföretagare. Saker som jag tror de tittar efter är att den sökande har en bra känsla för ekonomi, är realist och inte för naiv, vet vad han ger sig in på, och är tillräckligt socialt kompetent för att sälja sina tjänster, osv.

Därför tror jag att du skulle kunna prova att skriva ett långt, men vänligt och förklarande brev som beskriver förutsättningarna. Kan du förklara vilka kunskapskrav och personliga egenskaper som krävs i branschen, samt visa att du har dem, så tror jag du har undanröjt det första hindret.

Sedan kommer en annan aspekt in i bedömningen. Ovan har vi sett frågan om stöd i ett individperspektiv. AF ser även frågan ur ett samhälls/arbetsmarknadsperspektiv. Vissa branscher som är överetablerade vill man inte ge startbidrag till. T ex brukar frisörer få nej direkt utan ens att man tittar på pappren.
Troligtvis för att 1) En överettablerad bransch ger i sig inte någon bra möjlighet till långsiktig försörjning.
2) Man vill inte stödja ytterligare överettablering.
3) Genom att ge stöd riskerar man snedvrida konkurrensen. En överetablerad bransch är ännu mer känslig för snedvridning av konkurrens.
4) Om man fyller på med ny arbetskraft/nya företag i en överetablerad bransch, innebär det med stor sanolikhet att någon annan i branschen för sämre lönsamhet eller konkureras ut. Då har arbetsförmedlingen inte "minskat arbetslösheten", utan bara flyttat den från en person till en annan.

Dessutom tittar man på varför den sökande behöver stöd. Vissa företag behöver en lång inkörningsperiod för att komma upp i lönsamhet. Det gäller knappast mäklarfoto. Du börjar fotografera via ett företag som bokar dig (husfoto). Nästa månad har du pengar på kontot för de uppdrag du har gjort. Sådan tjänsteverksamhet (du säljer din tid), innebär oftast ingen längre uppstartstid. Uppstartkostnaderna är inte heller så stora. I princip räcker ett företagslån på banken. Du står själv för dator kamera och objektiv och en blixt. I värsta fall behöver du låna till en skrotbil, en PS licens, och ett par andra småprylar.

Dessutom finns ett problem med uppdragsförhållandet. Om man i princip bara har en kund (husfoto), är det inte helt juridiskt klart att man kan vara egenföretagare. Då skall man egentligen ha någon typ av anställning, tim- / uppdrags- / eller liknande anställningsform. I det läget kan AF vara ovilliga att gå in med stöd, om det bara finns en kund.

Det var inte meningen att dissa din verksamhet. Jag ville bara bidra med lite info varför AF kan verka lite negativa. Vill du köra igång så kan du göra det utan bidrag. Det är ofta ganska dålig lönsamhet i branschen och man får jobba hårt. Men det kan också vara kul. Så vill du verkligen så kör bara på som f-n, så klarar du dig bra utan bidrag. Lycka till!

http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Starta-eget-foretag.html
 
Kultur är en egen-stående förmedling och sist jag hade koll behövde man 3-års yrkeserfarenhet för att överhuvudtaget få komma in där. Men det har inte med starta eget bidragen att göra.

Starta Eget bidragen ska så vitt jag vet bedömmas av en extern konsult (och det vet jag eftersom företaget jag arbetar på bland annat håller på med just de bedömingarna).

Jag har ingen anning om handlägarna har rätt att direkt avslå de före bedömingar, men egentligen borde reglerna finnas tillgängliga på arbetsförmedlingens hemsida.

Vad jag skulle rekomendera trådskaparen att göra är att ta reda på chefen för kontoret och fråga varför det blir avslag direkt utan bedöming.
 
Intressant ämne helt klart!
Det bästa som jag anser är att ha så lite som möjligt med Arbetsförnedringen att göra.
Man mår bara bättre av att inte blanda in dom :)

En fråga som jag har är.. vad ska pengarna från bidraget gå till?
Får man även A-kassa eller aktivitetsstöd då?
Det brukar ju bli gnäll om man har någon arbetslöshetsersättning och ett registrerat företag.

/Anton
 
jag har inte hört någon av mina fotograf kollegor som fått starta eget bidrag. Däremot vet jag flera som har haft andra jobb samtidigt som tex kört taxi, jobbat i butik osv. Det tar tid innan man dels kan o har vanan att klara av alla olika foto sitationer. Det krävs att man har en bra portfolio samt en bra kundstock att lita på. Om jag inte minns fel så var du inne o skrev i tråden om mäklarfotot o att du skulle få 4-6 jobb varje dag från husfoto o ansåg att fotografer var överbetalda etc. Det första problemet som du kommer lägga märke till är att man har inte jobb varje dag o många uppdrag speciellt inte under sommar månaderna.
Att slå sig in på mäklarfotobranschen är inte lätt det är många där redan som har sålt sig för billigt för att dom har det som extra jobb bara lever på annat helt enkelt. Om vi tex kollar prislistan från tex blf så ligger den på ca 800 kr arbetad timme, o om du då tex får 600-800 kr för att fota en lägenhet o räknar ut den riktiga förtjänsten så ser det inte riktigt lika bra ut. Ungefär samma utveckling som bröllopsbranschen hade.

Dels så kan du inte bara (springa) igenom fotograferingen finns en hel del kunder som undrar mycket o som vill ha olika saker med på bild för att (testa) vad som passar bäst. Visst du kan säga att det är bättre med eller utan men om du upplevs stressad så kommer det inte anses passande. Så hur du vrider o vänder så tar det ca 45 min att fota ett jobb sedan tar redigering oftast 30-45 min beroende på hur bra bilderna ska se ut. Sedan så ska du lägga dit restid så oftast så är det ca 2 timmars arbetstid per objekt. För att ska få ut en skaplig lön så behöver du en hel del eftersom du dels ska stå för arbetsgivar avgifter, skatter etc.
Och att inte glömma dels så behöver du försäkringar o då ska du veta att hemförsäkringen gäller inte om du köpt in prylar till ett företag utan då behöver du en företagsförsäkring o jag har tex en självrisk på 8000 kr på min. Sedan så behöver du oftast bil, kameror, datorer, program, stativ etc o allt behöver uppdateras med jämna mellanrum så det blir en rätt stor summa där med. Sedan det viktigaste om du är egen o det är att alltid ge service o vara smidig på alla sätt oavsett om en del mäklares kunder kan vara nog så stressade pga olika orsaker. För att kunna leva skapligt som egen företagare så behöver du faktura ungefär 600+ moms varje år om det sak räcka till allt.
 
Kort sagt är det kört att leva på fotograferande om man inte är jäkligt duktig (och inte ens då är det lätt).

Jag tycker det verkar vansinne att dela ut bidrag för att starta företag i fotobranchen. Om inte ens de som drivit den typen av verksamhet i många år klarar sig har jag svårt att se hur man ska klara sig som "nybörjare".
 
Kort sagt är det kört att leva på fotograferande om man inte är jäkligt duktig (och inte ens då är det lätt).

Det handlar ALDRIG om hur duktig man är. Allt handlar om att man måste vara en förstaklassig säljare. Det bara kolla många unga värdelösa fotografer som idag har jobb upp över öronen, inte tack vare att de är duktiga, utan för att de kan sälja in sig själva.
 
Det handlar ALDRIG om hur duktig man är. Allt handlar om att man måste vara en förstaklassig säljare. Det bara kolla många unga värdelösa fotografer som idag har jobb upp över öronen, inte tack vare att de är duktiga, utan för att de kan sälja in sig själva.

vad är en bra fotograf? en som behärskar teknik o har känsla?
eller en som kan anpassa sig till dom olika krav bildchefer, art direktor, mäklare har? Om man ska kunna överleva som fotograf så måste man kunna tyda marknaden o anpassa sig o ge kunderna det dom vill ha. Om vi ser till resetidningar så har dom ofta helt olika bildspråk o ska du sälja till flera olika så måste du kunna fota på flera olika sätt om du vill få uppdrag från dom.
Vad är ett bra foto? där är meningarna delade precis som inom konsten men oavsett om du ska överleva som fotograf så handlar det inte så mycket om att vara bra säljare utan att förstå o kunna ge vad kunderna vill ha (betala för) sedan så tror jag att det är en förutsättning att man även måste kunna fotografera o behärska viss teknik.
Om man tycker att man är så mycket bättre än andra fotografer så borde det inte vara svårt att slå sig in på marknaden för kan du ge dom bilderna kunden vill ha så kommer du få jobb oavsett om du är bra säljare eller ej.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.