Annons

Hjälp med skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

J-Kson

Aktiv medlem
50/2.0 verkar höger öga vara i fokus. Skärpeplanet sluter före näsroten. Med ca 1 meters avstånd så stämmer det då DOF blir ca 4 cm.

200/5.0 har du fått fokus på telefonen. Är ju bra om det var den du ville ha i fokus ;)

Mao ser inget konstigt ut, tycker jag :)
 
Vad har du för fokuspunkt invald?

Som det ser ut på bilderna så verkar du fokuserat på fel punkt, verkar vara den som är närmast kameran.

På 50/1.4 bilden verkar fokus ligga på kragen strax ovanför dragkedjan och på 70-200/2.8 bilden ungefär på ärmmuffen vid högra ärmen.

Troligtvis har du alla fokuspunkter aktiverade och kameran fokuserar då på det som är närmast. Välj en enskild fokuspunt, t ex den i mitten (se sid 86 i manualen http://files.canon-europe.com/files/soft31299/Manual/CUG_EOS50D_SV_Flat.pdf). och använd den för att fokusera på det öga som är närmas kameran så ska du se att det blir bra.

Kom sen ihåg att ju längre brännvidd och större bländare (lägre tal) desto kortare skärpedjup.
 
Hej.
Jag har inhandlat ett Canon 50/1.4 och ett Sigma 70-200/ 2.8 till min EOS 50D. Men jag upplever att jag inte får till skärpan riktigt när jag fotar inomhus. typ 1 av tio blir duglig.
Har testar olika tider ISO och bländare, men får ändå inte riktigt till det.

Någon som har någon idé?

Kolla gärna bifogade bilder

50/1.4 http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/276166/2898986.htm

70-200/2.8 http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/276166/2898991.htm

MvH Jonas[/QUOTE
Hej
har Du synkad glugg med kamera?
MVH jule
 
Hej.
Jag har inhandlat ett Canon 50/1.4 och ett Sigma 70-200/ 2.8 till min EOS 50D. Men jag upplever att jag inte får till skärpan riktigt när jag fotar inomhus. typ 1 av tio blir duglig.
Har testar olika tider ISO och bländare, men får ändå inte riktigt till det.

Någon som har någon idé?

Kolla gärna bifogade bilder

50/1.4 http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/276166/2898986.htm

70-200/2.8 http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/276166/2898991.htm

MvH Jonas[/QUOTE
Hej
har Du synkad glugg med kamera?
MVH jule

Nej.. Hur gör man det?
 
Nej.. Hur gör man det?

Och varför tror du just det är problemet?
Det där är det sista du skall gå på.

Det första är att se till att du bara har en fokuspunkt aktiv. Den mittersta. Använd sen den till att fokusera med. Dvs du siktar, trycker ner till hälften, komponerar om och trycker ner hela vägen och tar bilden.
Om du inte redan gör så, är det inget konstigt att du har problem med fokus. Tvärtom.
 
Som sagt, fokuspunkten är det du först skall gå på.

Men för att konstatera om objektiven fokuserar rätt (vilket de typiskt gör, iaf nya Canon) - gör så här:

Sätt kameran på ett stativ och fotografera t.ex en bokhylla. Den är ganska plan och där är gott om liten text och detaljer att kolla fokus. Ställ in kameran på största bländare, fullt öppen. Fotografera bokhyllan på normalt sätt med autofokus genom sökaren. Fotografera sedan igen, men med liveview, och låt kameran fokusera med spegeln uppfälld. Jämför bilderna. Om fokuset sitter markant sämre med autofokus genom sökaren, så har kanske objektivet/kameran kombinationen ett problem.
 
Och varför tror du just det är problemet?
Det där är det sista du skall gå på.

Det första är att se till att du bara har en fokuspunkt aktiv. Den mittersta. Använd sen den till att fokusera med. Dvs du siktar, trycker ner till hälften, komponerar om och trycker ner hela vägen och tar bilden.
Om du inte redan gör så, är det inget konstigt att du har problem med fokus. Tvärtom.

Å andra sidan finns det ju alltid en risk att man råkar förflytta kameran när man komponerar om, då uppstår samma effekt som i bilderna ovan :)
 
Och varför tror du just det är problemet?
Det där är det sista du skall gå på.

Det första är att se till att du bara har en fokuspunkt aktiv. Den mittersta. Använd sen den till att fokusera med. Dvs du siktar, trycker ner till hälften, komponerar om och trycker ner hela vägen och tar bilden.
Om du inte redan gör så, är det inget konstigt att du har problem med fokus. Tvärtom.

jag va bara nyfiken på hur man gör det. Jag har aldrig hört talas om att man måste synka kameran med objektivet :)
 
Och varför tror du just det är problemet?
Det där är det sista du skall gå på.

Det första är att se till att du bara har en fokuspunkt aktiv. Den mittersta. Använd sen den till att fokusera med. Dvs du siktar, trycker ner till hälften, komponerar om och trycker ner hela vägen och tar bilden.
Om du inte redan gör så, är det inget konstigt att du har problem med fokus. Tvärtom.


"komponerar om" ??
 
Nej.. Hur gör man det?

Jag tror han menar microjustering av autofokus. Läs om det i manualen.
För att det ska vara aktuellt att justera af så ska du först ha konstaterat att kameran sätter fokus fel med objektivet. Testa som sagts ovan med att ha kameran inställd på mittersta fokuspunkten, välj ut ett stillastående motiv (placera det i mitten av bilden förstås) och ha gärna kameran på stativ. Om man ser att skärpan ligger framför eller bakom motivet så kan man justera af för just det objektivet via inställningar i menyn.

50mm på bländare 2 ger ett kortare skärpedjup än du kanske är van med. Då får man vara noggrannare med att sätta skärpan på rätt ställe. När det gäller den bilden ser skärpan ut att ligga precis bortom ögonen. Så fel borde kameran inte göra i detta fall. Det jag kan tänka mig är om du inte är van hur autofokusen fungerar. Är kameran inställd på one shot af så låser den af när du trycker ned avtrycket till hälften. Om då du eller motivet råkar flytta på sig innan du tar bilden kommer fokus att hamna fel. Lösningen är då att ställa in Af Servo, så att kameran vet att den ska försöka följa fokus hela tiden på det som ligger vid den valda fokuspunkten.

Har du kameran ställd på auto allting så kommer den välja af-punkt själv. I bilden med telefonen så är det naturligt att den väljer handen på telefonen mitt i bilden.
 
ANNONS