Annons

Hjälp med scannerköp

Produkter
(logga in för att koppla)

törnan

Aktiv medlem
Jag hade tänkt mig att köpa en Neg/Dia scanner men vet inte riktigt vad jag ska välja för modell, att det inte ska bli någon flatbädd är klart iaf.
Jag har kikat lite på Minoltas DualScan III men den har ju något år på nacken så det känns som det borde komma en ny version inom en inte alltför avlägsen framtid och inte har den tappat nämnvärt i pris heller. Vad finns det för alternaiv till minoltan i samma prisklass?
Beg utbudet av scanners verkar vara väldigt dåligt eller så är det jag som letar på fel ställen har kollat blocket.se gulatidningen mm och bara hittat enstaka ex.

Jag kommer i första hand scanna neg men har tänkt mig att börja med mer och mer dia.
 
Nikon LS-40 börjar väl komma ner i pris men annars är Minoltan ensam i sin klass. Det är en väldigt bra apparat för sitt pris.
 
Minolta DS II är det något att ha? Har fått mail från en kille med en sån. Hur mycket sämre än DS III är den?? Om den inte är så snabb gör mig inte något direkt men hur e den optiskt??
 
Jag köpte en Minolta Dual Scan III men pga av försenad leverans fick jag låna en II.

Jag blev enormt besviken på den.
När jag till slut fick III så blev jag överraskad hur stor skillnad det var.

Nu avser jag handhavandet och inte den tekniska kvaliteten.

II krånglade hela tiden avseende matning av film.
Programvaran "hängde" sig titt som tätt.
Jag höll på att bli tokig.
Så min rekommendation är du satsar på en III!
 
Jag har haft både II och III. De ger i princip identiskt resultat. Det som skiljer är hastighet och programvara. Tvåans sämre programvara kan dock leda till att man får mecka lite mer för att få samma resultat.
 
Lånade en dual II... sen köpte jag en dual III. Skillande i hastighet är enorma... släden på dual III far fram som en projektil i jämförelse...
 
Kastar mig in i tråden med lite funderingar jag själv har i ämnet.

Nikons modeller är ju lite dyrare än Minoltas motsvarande är det någon märkabar skillnad i kvalitet på det skannade resultatet om inte är det skillnad på medföljande mjukvara? Handhavande?

/Fredrik
 
Minolta Elite 5400 eller Nikon LS 50 ED?

Kastar in ännu en "välja-mellan-två-alternativ" fråga: Nikon CoolScan LS 50 ED eller Minolta DiMage Scan Elite 5400 - vilken väljer ni?

Minoltan har fått fina omdömen i olika tester och bör enligt databladet ge något högre högre upplösning och tonomfång (har ej sett en test med båda dessa modeller), men hur är det i praktiken?

Nikon har i mitt fall en liten fördel i och med att en APS-adapter finns som tillbehör (dock mycket dyrt), medan detta saknas för Minolta 5400 (min släkt har tyvärr gjort misstaget att ta mängder med bilder i APS-format och nu skall de skannas in, suck). Jag har läst någonstans här på fotosidan.se att Minolta å andra sidan har fördelen av att man kan ändra profiler i programvaran för deras modeller, medan detta ej medges hos Nikon. Stämmer detta eller har jag fått det om bakfoten?

MVH / Gunnar H.
 
Skulle jag sitta på en extremt tajt budget skulle jag tycka att SD2 var ett bra val. Men gör man inte det är trean värd vartenda öre den kostar utöver tvåans pris.
 
Hur mycket pengar har du?

Vill du ha en kanon scanner så kan du kanske få loss en beg. Flextight för sisådär 40-60Th. Få kan slå den, kvalite som en trumscanner för 200Th.
Annars så finns ju kamraterna Nikon eller Canon, båda har bra scnners för under 10Th.
 
Re: Minolta Elite 5400 eller Nikon LS 50 ED?

Gunnar H skrev:
Kastar in ännu en "välja-mellan-två-alternativ" fråga: Nikon CoolScan LS 50 ED eller Minolta DiMage Scan Elite 5400 - vilken väljer ni?

Minoltan har fått fina omdömen i olika tester och bör enligt databladet ge något högre högre upplösning och tonomfång (har ej sett en test med båda dessa modeller), men hur är det i praktiken?

Nikon har i mitt fall en liten fördel i och med att en APS-adapter finns som tillbehör (dock mycket dyrt), medan detta saknas för Minolta 5400 (min släkt har tyvärr gjort misstaget att ta mängder med bilder i APS-format och nu skall de skannas in, suck).
MVH / Gunnar H.

Om du har mycket i APS-format kanske du skall titta på CanoScan FS-4000U, där APS-adaptern ingår som standard. Det är i övrigt en mycket bra skanner (även om programvaran lämnar en del att önska), den maximala upplösningen på 4000 DPI räcker gott och väl till utfallande A3. Den har även ett större skärpedjup än både Nikon och Minolta, vilket underlättar skanningen när filmen inte är helt plan (man behöver inte sitta och justera skärpan).

/Daniel
 
jo budgeten är minst sagt tight, men om det krävs så finns pengar till en ny DS3 men en beg Ds3 vore väl det bästa, har knappt tittat på några andra än DS3 menså kom det ett mail från en kille med en DS2 så då var det lika bra att kolla upp den.
Det får väl bli att vittja sparkontot på tillräckligt med pengar för att få en ny och fin DS3 och sen äta nudlar de närmaste månaderna...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.