Annons

hjälp med Rolleiflex

Produkter
(logga in för att koppla)

orjanc

Aktiv medlem
Hej!
jag har precis fått en Rolleiflex med serienr 1465211 och Planar 2,8. Allt verkar funka fint men jag får ingen rätt på räkneverket till filmframmatningen. Hittade en liten guidé på nätet och det verkar som jag har laddat fimen fel men när jag laddar den som det står i den anvisningen så snurrar räkneverket förvisso men det räknar inte rätt. Är det någon som kan hjälpa mig med att få rättsida på detta eller i vart fall en datering och modellbeteckning så att jag kan söka vidare på nätet?

Tacksam för hjälp.

Örjan

Det är en Rolleiflex 2,8 C. Modellen med Planar, den fanns även med Schneider Xenotar, tillverkades mellan 300354 - 240655. Tillverkningsnummer 1362702-1475405.

Den här kameran har Rolleis automatladdning. Ingen av mina två Rolleikameror har det, så jag kan nog inte hjälpa dig med ditt problem med räkneverket. Vad jag vet är att det är viktigt att filmen går mellan rullarna nedtill. Förhoppningsvis kan någon här med erfarenhet av automatladdning hjälpa dig.

Olle

jag tackar för det tipset. Hittade någon form av manual där det framgick att man skulle mata in filmen på det sätt som du beskriver men det hjälpte bara delvis. Jag har mailat Patric D som brukar vara en höjdare på den här typen av kameror så jag hoppas att han kan ge mig den hjälp jag behöver. Tusen tack för att du tog dig tid att svara.
Örjan

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar